اخبار فرش ماشینی

تولید ابزارهای زیست سازگار صنعتی با بهره‎ ‎گیری از الیاف توخالی‎

محققان و پژوهشگران گروه پلیمربخش شیمی‎ ‎دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس موفق به تولید قطعات زیست سازگار شده اند که‎ ‎از الیاف توخالی‎ EVA ‎و پرتودهی گاما در آنها استفاده شده است‎.
مجری طرح تولید‎ ‎قطعات پیچیده با استفاده از الیاف توخالی‎ EVA  گفت: این قطعات با شکل پیچیده با استفاده از الیاف توخالی پلی اتیلین‎ ‎ویلین استات‎ (EVA) ‎و پرتو دهی گاما تولید شده است‎.

‎مهندس فاطمه خودکار که این‎ ‎طرح را در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع پلیمر انجام داد افزود: همچنین‎ ‎این قطعات کاملا با محیط زیست سازگار است، از این رو در زمینه های مختلف صنعتی ،‎ ‎پزشکی و غذایی کاربرد دارد‎.
‎وی با بیان اینکه برای ضد عفونی کردن این قطعات‎ ‎دراین روش از پرتو دهی گاما استفاده شده است اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان داده‏‎ ‎است که پرتودهی موجب افزایش استحکام کششی و کاهش ازدیاد طول قطعه می شود‎.
‎خودکار گفت: بنابراین با توجه به تثبیت تغییر شکل اعمال شده و بهبود خواص‎ ‎مکانیکی در اثر تابش و همچنین زیست سازگار بودن آن از آنها می توان در کاربردهای‎ ‎پزشکی نظیر ” سوند” استفاده کرد‎.

‎وی افزود: دراین قطعات از ماده ای که از دو‎ ‎واحد اتیلین و وینل استات تشکیل شده استفاده شده است وبا توجه به اینکه هر کدام از‎ ‎این واحدها چه درصدی استفاده شده باشند می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند‎. ‎این طرح با راهنمایی استاد گلشن ابراهیمی انجام شده است‏‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×