اخبار فرش ماشینی

جایگاه فرش دستباف باید در ادغام تقویت شود

رئیس انجمن علمی فرش دستباف با اشاره به زمزمه‌های ادغام فرش در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بر اساس خواسته ذی‌نفعان، جایگاه فرش دستباف باید در ادغام تقویت شود.

سیدجلال الدین بصام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ادغام وزارت صنایع در وزارت بازرگانی گفت: در این میان مباحثی همچون واگذاری مسئولیت فرش دستباف و مرکز ملی فرش ایران به سازمان میراث فرهنگی مطرح شده است که به نظر می‌رسد با توجه به عدم اقبال ذی‌نفعان فرش که سال گذشته نیز بارها و بارها اعلام شد، به صلاح کشور نباشد؛ در مقابل به نظر می‌رسد که صنایع‌دستی باید از سازمان میراث فرهنگی جدا شده و با فرش در وزارتخانه جدید فعالیت کند.

رئیس انجمن علمی فرش افزود: حضور فرش در مجموعه وزارت بازرگانی و صنایع، نگاه به این محصول از بعد بازرگانی را تقویت می‌کند؛ این درحالی است که معاونت صنایع دستی به دلیل اینکه در سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، به طور قطع تنها از بعد فرهنگی به صنایع دستی نظر خواهد داشت و ممکن است چندان نتواند به لحاظ اقتصادی و بازرگانی فرش را پوشش دهد مگر اینکه در صنایع‌دستی تغییراتی رخ دهد.

وی تصریح کرد: فرش دستباف حدود ۴ الی ۵ برابر بیش از صنایع‌دستی برای کشور درآمد زا است و بالغ بر یک میلیون جمعیت شاغل در حوزه فرش فعالیت می‌کنند؛ این در حالی است که در صنایع دستی، هم درآمد بسیار کمتری برای کشور حاصل می‌شود و هم تعداد شاغلان در این حوزه آمار کمی را در بر می‌گیرد.

بصام افزود: بر همین اساس اگر قرار باشد که صنایع دستی و فرش در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ بهتر آن است که به دلیل اهمیت فرش در بازار تجاری، صنایع دستی هم زیرمجموعه فرش باشد.

مدیرعامل سابق شرکت سهامی فرش ایران گفت: خوشبختانه وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش ایران از لحاظ هنری هم به فرش توجه داشته‌اند. به دلیل اینکه در برنامه‌های کلان این مرکز شاهد برگزاری جشنواره‌های متعددی از جمله تقدیر از برگزیدگان هنر- صنعت فرش در استانهای مختلف کشور، تجلیل از پیشکسوتان فرش دستباف و برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری با موضوع فرش بوده‌ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به اعتقاد وی، با توجه به اینکه در سایه تقویت تجارت و اقتصاد فرش می‌توان به بهبود معیشت فعالان این حرفه و نیز ابعاد هنری فرش توجه داشت، تقویت جایگاه متولی فرش در وزارت جدید را مطلوب می دانیم.

بصام افزود: البته بر مرکز ملی فرش نیز همانند دیگر سازمان‌ها و ارگان ها انتقاداتی وارد است و شاید کارهای انجام شده کافی نباشد، همانطور که سازمان صنایع دستی نیز در ابعاد گوناگونی از جمله جنبه‌های تجاری ضعیف‌تر عمل می‌کند.

رئیس انجمن علمی فرش ایران، خاطرنشان کرد: کمبودهایی که در خصوص فرش وجود دارد به وزارت بازرگانی بر نمی‌گردد، بلکه به توانمندی‌های افراد و عوامل فرهنگی بیرون از مجموعه ارتباط دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×