اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌هانساجی و مردم

فرش بزرگ پارچه به چه معناست؟

چه کاربردهایی دارد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش بزرگ پارچه :: همانطور که می دانید سایزهای فرش از گذشته تا به امروز به صورت ابعاد و اندازه های مشخصی مورد استفاده قرار می گیرد. این اندازه ها قطعا با توجه به نسبت ها و اصول زیبایی شناسی از سالهای دور در صنعت فرش دستباف مورد استفاده بوده و امروز در صنعت فرش ماشینی نیز به صورت فرش های ۶ متری ، ۹ متری و ۱۲ متری ، کناره ، گرد ، بیضی و … توسط کارخانجات تولید می شود.

اما سوال اینجاست که اگر بخواهیم یک محیط بسیار بزرگ را فرش کنیم باید چه کنیم تا یک نقش زیبا و یکپارچه و بدون تکرار را داشته باشیم. در اینجا هنر و تکنولوژی و البته محاسبات دقیق به پیش می آید و یک نقشه در ابعاد بسیار بزرگ بافته و نصب می شود. در بخش فرش دستباف مرکز ملی فرش ایران پروژه های زیادی را در سراسر دنیا به انجام رسانده که از مهمترین آنها می توان به بزرگترین فرش دستباف جهان در مسجد جامع ابوظبی کشور امارات متحده عربی اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است.

فرش بزرگ پارچه
فرش بزرگ پارچه – مسجدی در ابوظبی – امارات

اما در بخش فرش بزرگ پارچه ماشینی نیز شرکتهای زیادی در سراسر جهان هستند که این سرویس را به مشتریان خود ارایه می دهند و سعی در تصاحب این بازار کوچک اما پرسود دارند. در کشور ترکیه به عنوان مثال به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید فرش ماشینی در دنیا شرکت های زیادی مشغول فعالیت هستند و حتی صادرات خوبی را به پروژه های بزرگ در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای مسلمان و آفریقایی دارند.

فرش بزرگ پارچه عموما پس از اندازه گیری محل نصب به صورت قطعات کوچک بافته شده و در نهایت مانند یک پازل در محل نصب می شوند تا به صورت یک فرش یکپارچه به نظر برسد. این نوع فرش ها معمولا در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل تفاوت های فرهنگی به طرز متفاوتی هستند. معمولا در این کشورها برای مفروش کردن مکان های بزرگ از کاشی فرش ها یا همان کارپت تایل ها استفاده می کنند که بسیار سریع نصب و راه اندازی می شوند و در مکانهای شلوغ که امکان آسیب بالایی وجود دارد به راحتی و سرعت قابل تعویض و جایگزینی هستند.

در فرهنگ ما و کشورهای اسلامی که به ویژه در هنگام نماز در مساجد و محل های عمومی فرهنگ نشستن بر روی زمین وجود دارد فرش بزرگ پارچه با خواب بلند و نرمی بیشتر استفاده می شود که بهترین گزینه فرش های ماشینی و فرش های دستباف با بافت مستحکم هستند.

فرش بزرگ پارچه
فرش بزرگ پارچه
کاربرد فرش های سایز بزرگ

در قدیم مردم از گلیم های دستبافت یا جاجیم استفاده می کردند و خانه هایی که بزرگ بود را با چندین گلیم یا جاجیم پر می کردند ، یا به خاطر کوچکی یا بزرگی آن مکان ، گلیم ها را روی یکدیگر قرار می دادند ، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود ماشین آلات فرش بافی و تولید فرش های ماشینی تحول عظیمی در کشور ایجاد شد و مردم به فرش های ماشینی رجوع کردند که نمایی زیبا و جذاب به خانه هایشان می داد .
اما امروزه مردم ترجیح می دهند که از فرش های مدرن با شکل های مختلف از جمله فرش های گرد استفاده کنند . فرش های گرد مانند فرش های مستطیل شکل گوشه ندارند و فضای کمتری از خانه را اشغال می کنند و به خانه زیبایی و جذابیت خاصی می دهند . استفاده از فرش های گرد در آشپز خانه یا حتی اتاق خواب می تواند نمای فوق العاده ای داشته باشد .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بعضی از مکان های بزرگ یا سالن های خیلی بزرگ دیگر نمی توان از فرش های ماشینی ۶ ، ۹ و ۱۲ متری استفاده کرد ، زیرا مجبور به استفاده از چندین فرش می شوید که نما و زیبایی ندارد و زیبایی آن مکان را کمرنگ تر می کند .

بعضی خانه ها دارای قناسی هستند که نمی توان از فرش های ماشینی ۶ متری ، ۹ متری و ۱۲ متری در آن ها استفاده کرد ، زیرا تمام خانه را نمی پوشانند و یا اینکه قسمتی از فرش اضافه می ماند که مجبور می شوید آن را لول کنید که باعث بی نظمی در خانه می شود . خانه هایی که دارای ستون هستند نمی توان آن گونه که خانه نمای زیبا و جذابی داشته باشد فرش ها را پهن کرد .

فرش قواره بزرگ در سالن های بزرگ یا سالن های کنفرانس ، لابی و راهرو های هتل ها ، کاخ ها ، خانه های مسکونی ، مساجد ، حسینیه ها و دیگر مکان ها استفاده می شوند . وقتی از فرش های بزرگ استفاده می کنید نما و زیبایی آن مکان را چند برابر می کنید زیرا که فرش ماشینی بزرگ پارچه درست و دقیق اندازه ی آن مکان بافته می شود .

 

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×