اخبار فرش ماشینی

خانه نساجی سنتی در شهر اصفهان افتتاح شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تعریف کاربری خانه‌های تاریخی، خانه نساجی سنتی در شهر اصفهان امروز در خانه شیخ‌الاسلام افتتاح شد.

اثر بسیار زیبای خانه شیخ‌الاسلام، با معماری خاص دوره قاجار، از جمله آثار نفیس اصفهان به شمار می‌رود که از نظر معماری دارای دو جبهه ساختمان در شمال و جنوب است.
خانه شیخ‌الاسلام که عنوان تکیه شیخ‌الاسلام برای آن مناسب‌تر به نظر می‌رسد، در خیابان چهارباغ پایین و چهارراه تختی واقع شده است.

قسمت جنوبی که مهم‌ترین بخش خانه است، دارای یک ایوان با سقف مقرنس کاری و تزئینات نقاشی گل و بوته و دو ستون و یک حوض سنگی در وسط ایوان است.
در این ایوان دو عدد پنجره مشبک چوبی بسیار زیبا با شیشه‌های رنگی و دیوارهایی که با نقاشی و گچ‌بری تزئین شده‌اند به زیبایی خانه می‌افزایند.

اتاق کوچکی که در عقب این ایوان وجود دارد، با مجموعه‌ای از هنر گچ‌بری و مقرنس‌کاری یکی دیگر از قسمت‌های بسیار جالب خانه است.
این خانه زیبا از قدیم‌الایام برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) و تعزیه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
در سال‌های قبل از انقلاب به علت عدم توانایی مالکین در حفظ و نگهداری آن و همچنین به دلیل زوال تدریجی تزئینات قابل توجه و ارزش‌های معماری و به لحاظ جلوگیری از تخریب و انهدام بنا، ساختمان خانه شیخ‌الاسلام در اختیار وزارت فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت.

از همان زمان اقدامات مرمتی به ویژه در قسمت تزئینات و ساخت درهای مشبک به وسیله استادکاران متخصص آغاز شد و همه ساله مراسم تعزیه و عزاداری توسط هیئت‌های محلی و زیر نظر ارشاد اسلامی در آن برگزار می‌شد.
در سال ۱۳۶۵ این خانه مورد بمباران قرار گرفت و قسمت جنوب شرقی بنا آسیب‌های جدی دید که عملیات بازسازی و مرمت آن به سرعت انجام گرفت.
در حال حاضر خانه شیخ‌الاسلام با مساحت یک‌هزار و ۴۵۵ متر مربع از خانه‌های زیبای اصفهان به شمار می‌رود که واحدهای صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در آن مستقر هستند.
امروز و در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تعریف کاربری خانه‌های تاریخی، خانه نساجی سنتی در شهر اصفهان در خانه شیخ‌الاسلام افتتاح شد.
امروز خانه شیخ‌الاسلام به موزه‌ای از هنرهای سنتی از جمله ترمه، زری بافی، گلابتون‌سازی، چادر شب بافی، شعر و مخمل بافی، رنگرزی، عبابافی، ریسندگی، رنگرزی و حلاجی تبدیل شده است.

* ماکت تعدادی از هنرمندان برجسته رشته‌های نساجی سنتی به صورت نمادین جانمایی شد
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در حاشیه افتتاح این خانه زیبای تاریخی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعریف کاربری برای خانه‌های تاریخی است، گفت: افزایش جاذبه‌های گردشگری، حفظ، احیا و معرفی هنرهای سنتی و ایجاد خانه‌های تخصصی از جمله اهداف سازمان میراث فرهنگی در جهت توسعه و بسط خانه‌های قدیمی است.
وی افزود: در همین راستا امروز شاهد آغاز به کارخانه نساجی سنتی در شهر اصفهان هستیم.
احمد ادیب اضافه کرد: تلاش‌ها برای راه‌اندازی این خانه از ابتدای سال جاری آغاز شده و در حال حاضر تمامی امکانات و دستگاه‌های مورد نیاز در این خانه تاریخی مستقر شده است.
وی بیان داشت: برای ایجاد خانه نساجی سنتی اصفهان، دستگاه‌های بافندگی از سراسر استان در خانه نساجی سنتی جمع‌آوری شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نساجی گردآوری شده در خانه شیخ‌الاسلام کار ترمه بافی، گلابتون بافی، مخمل بافی، شعر بافی و زری بافی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی امکان حضور تعدادی از صنعتگران فعال استان برای کار با دستگاه‌ها‌ در خانه نساجی سنتی و تولید زنده فراهم شده است.
ادیب ادامه داد: ماکت تعدادی از هنرمندان برجسته رشته‌های نساجی سنتی به صورت نمادین جانمایی شده و در کنار دستگاه‌های مرتبط با فعالیت این هنرمندان قرار گرفته است.
وی همچنین از افتتاح هفت خانه دیگر در شهر اصفهان خبر داد و افزود: به مدد و همت مسئولان و حامیان صنایع دستی خانه سفال و سرامیک، خانه چوب و فلز، خانه نگارگری و خانه شعربافی در آینده افتتاح خواهد شد.

* صادرات صنایع دستی از یک جهش ۹ برابری برخوردار بوده است
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اصفهان یک شهر تاریخی و توریستی است، گفت: بر اساس تعاریف سازمان صنایع دستی، اماکن تاریخی در راستای نهادینه کردن فرهنگ باید به موزه تبدیل شوند.

تهمینه دانیالی تصریح کرد: ارائه کار به شکل زنده، و تبدیل این مراکز به بازارچه صنایع دستی از اهداف دیگر سازمان صنایع دستی است.
وی تاکید کرد: تاکید رئیس جمهور بر اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر ارزآوری صادرات غیرنفتی در دستور کار فعالان عرصه صنایع دستی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا صادرات صنایع دستی از یک جهش ۹ برابری برخوردار بوده است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه ایران جزو سه کشور برتر در جهان به لحاظ تولید و تنوع صنایع دستی است، اظهار داشت: ۱۵ کشور، هدف صادرات صنایع دستی کشور ما هستند و ایران با توجه به اینکه بیشترین مهر اصالت بر رشته‌های هنری را دارد، شایستگی آن را دارد که بازار دنیا را تحت تاثیر صادرات خود قرار دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×