اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات فرش ماشینی

راهنمای خرید فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خرید فرش ماشینی از جمله خریدهایی است که طیف‌های مختلف جامعه تمایل دارند در مورد آن بیشتر بدانند و بهترین روش را برای خرید فرش مناسب پیدا کنند. می­‌دانیم در بازار فرش انتخاب‌های متعددی پیش‌روی افراد قرار دارد و بسیاری از متقاضیان فرش نمی‌­دانند از کدام مسیر می‌­توانند فرش بهتری را انتخاب و خریداری کنند. در این گزارش، نکاتی درباره‌ی جنس و خصوصیات انواع فرش‌های موجود در بازار و همچنین انواع مختلف روش‌های خرید فرش ماشینی به شما معرفی خواهدشد. آگاهی از این مطالب، به شما کمک می‌­کند انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

پیش از همه توصیه می‌کنیم برندهای فرش ماشینی را که در مقاله‌ای دیگر معرفی کرده‌ایم خوب بشناسید.

خرید فرش ماشینی

 فرشهای ماشینی را با توجه به نوع الیافی که از آن تولید میشوند میتوان به چهار دسته تقسیم نمود:

  • پشمی
  • اکریلیک
  • پلی‌استر
  • پلی‌پروپیلن

از لحاظ دوام و طول عمر فرشهای اکریلیک از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و گاهی تا بیش از صد سال قابل استفاده هستند همچنین تغییر آن از لحاظ آبرفتگی و اصطلاحا پاخوردگی بسیار کم و ناچیز است. در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و حتی چنانچه در مقابل گرمای مستقیم اتو قرار گیرند شاهد تغییری در آن نمیباشیم. از معایب این فرش این است که جذب طبیعت نمیشود ولی انواع دیگر فرش به مرور زمان پودر میشوند.

تراکم شانه فرش ماشینی

شاید یکی از مشخصاتی که در تبلیغات خیلی به گوشتان رسیده، شانه فرش ماشینی است که همیشه به‌عنوان یک مزیت از آن یاد می‌شود. ولی آیا شانه فرش ماشینی را می‌توان یک مزیت دانست؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به‌طور کلی، ساختمان فرش سه قسمت دارد، یکی نخ‌های تار، نخ‌های پود و نخ‌های خاب. تاروپود فرش درواقع کف فرش را تشکیل می‌دهند و خاب فرش به‌صورت عمودی بین این تاروپودها قرار گرفته و سطح برجسته فرش را ایجاد می‌کند. به تراکم تعداد رج‌های خاب فرش در یک متر از عرض فرش، شانه می‌گویند.

هر قدر شانه فرش بیشتر باشد، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، کیفیت فرش بالاتر است ولی به‌عنوان یک معیار قطعی روی آن حساب نکنید چون عوامل متعدد دیگری روی کیفیت فرش موثر است. یعنی یک فرش ۵۰۰ شانه ممکن است به دلیل نوع نخ مصرفی و فرآیندهای تکمیلی، کیفیت بالاتری از فرش ۷۰۰ شانه داشته باشد.

در واقع تراکم شانه فرش ماشین یک از ویژگی مربوط به تکنولوژی بافت است که بسته به مهارت شرکت سازنده می‌تواند به مزیت کیفی فرش تبدیل شود.

فرش ماشینی از کجا بخریم

تراکم فرش ماشینی

تراکم به تعداد گره‌ها (خاب) در طول فرش تراکم گرفته می‌شود. تراکم باید متناسب با شانه فرش باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که بالاتر بودن تراکم نشانه ظرافت یا بهتر‌بودن کیفیت فرش است.

معمولاً تراکم فرش سه برابر شانه فرش است، یعنی مثلاً تراکم یک فرش ۱۰۰۰ شانه، ۳۰۰۰ است. تناسب تراکم فرش بسیار مهم است، چون با افزایش تراکم تار، ممکن است فرش سنگین‌تر شود ولی ظرافت کلی آن تغییری نداشته باشد. تراکم همواره ارتباطی مستقیم با وزن فرش تولیدی دارد، بنابراین، همیشه نمی‌توان گفت که فرش‌های سنگین‌تر لزوما بهترند. چراکه این سنگینی ممکن است مربوط به تراکم بیش از حد یا استفاده از جنس نخ‌های متفاوت در تاروپود فرش (که به‌ظاهر فرش دیده‌ نمی‌شوند) باشد.

افزایش تراکم و شانه فرش هریک می‌تواند به افزایش قیمت فرش منجر شود. یعنی با یک طرح مشابه، یک فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ نباید گران‌تر از فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۱۵۰۰ باشد.

جنس و ارتفاع نخ خاب

یکی از ویژگی‌های مهم در فرش ماشینی، جنس نخ خاب فرش است. جنس خاب فرش می‌تواند، اکریلیک خالص، مخلوط اکریلیک و پلی‌پروپلین، پلی‌پروپلین و یا پلی‌استر باشد. فرش‌های بافته‌شده از نخ اکریلیک زیردست نرم‌تر، خاصیت ارتجاعی و برگشت‌پذیری بیشتر، دوام بالاتر و قیمت‌ گران‌تری دارند. فرش‌های جنس پلی‌استر شفافیت رنگ بالاتر، قیمت ارزان‌تر و حساسیت‌زایی کمتری دارند. پایین‌ترین کیفیت و همین‌طور قیمت نیز مربوط به فرش‌هایی از جنس پلی‌پروپلین است.

به‌دلیل خاصیت برگشت‌پذیری کمتر، ارتفاع خاب فرش در فرش‌های پلی‌استر کمتر است و درعوض شفافیت و درخشندگی رنگ این فرش‌ها بیشتر است. لذا برای کسانی که به‌ ظاهر فرش بیش از دوام و لطافت آن اهمیت می‌دهند می‌تواند جذاب باشد.

در هنگام خرید فرش‌های پلی‌استری توجه داشته باشید که رخ فرش، به دلیل شفافیت بالای جنس خاب، در نورپردازی محل فروش نسبت به نور محل استفاده بسیار متفاوت خواهد بود. حتی جهت تابش نور نیز می‌تواند ظاهر فرش‌ را متفاوت جلوه دهد. لذا در هنگام خرید توجه داشته باشید که آنرا در زیر نوری که مشابه با محل مصرف باشد بررسی کنید.

مدل های فرش ماشینی

به طور کلی فرش ماشینی از نظر کیفیت به ۵ درجه تقسیم بندی می‌شود، قالی های درجه یک یا S می بایست دارای خصوصیات بارز و ممتازی باشد و هیچ گونه ایراد یا نقصی به آن وارد نشود. چندمورد ایراداتی که سبب پایین آمدن درجه‌ی کیفی فرش می‌شوند و بایستی به آن‌ها توجه شود در ادامه ذکر خواهند شد:

  1. اثری از تکرار سیلندر در نقشه فرش ماشینی وجود نداشته باشد. (در بسیاری از فرش های معیوب و ناقص به دلیل استفاده از ماشین آلات قدیمی و بی کیفیت سیلندر ممکن است به ازای یکبار چندین مرتبه بچرخد و نقشه پیش نرود، در این مواقع معمولا همان طرح تکرار می شود(
  2. عدم استفاده از نخ های معمولی، عموما در تولید بهترین فرش های ماشینی از نخ های هیت ست شده بهره می گیرند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیار کمتر از نخ های معمولی پرز می دهد همچنین باعث می شود زیردست قالی ها یکسان و یکنواخت به نظر میرسد.
  3. نقشه ی استفاده شده مناسب و اندازه باشد.
  4. به طور کلی ابعاد فرش ها نباید از حد استاندارد خارج شود و این اختلاف تا ±۵% برای طول قالی مجاز می باشد.
  5. اندازه چسب آهاری که برای فرش های ماشینی استفاده می کنند باید مناسب با استاندارد تعیین شده باشد. بکارگیری بیش از حد ممکن است باعث معیوب و خراب شدن زیردست قالی شود- ارتفاع خاب قالی بیشتر یا کمتر از ۱۰% باشد زیرا موجب کاهش مرغوبیت آن ها می شود- جای هیچ گونه تیغ خوردگی بروی فرش وجود نداشته باشد.
  6. مقدار استفاده شده ی نخ های خاب کسری یا اضافی نداشته باشد.
  7. پارگی، سوراخی، وصله در فرش های درجه یک مشاهده نمی شود.
  8. در زیر فرش ها آثاری از قلاب خوردگی وجود نداشته باشد، این عارضه بر اثر اشتباه تنظیم کردن ماشین آلات بافت به وجود می آید و به همین علت پشت فرش تراش مناسب نخورده و در بخش هایی از قالی سر نخ ها قابل رویت است.
  9. ریشه های قالی ها باید در جای تعیین شده قرار بگیرند که در بعضی مواقع به دلیل تنظیمات دقیقی که روی دستگاه انجام نگرفته است باعث بروز این مشکل می شود. (این ریشه ها باید طول و فاصله مشخص و در یک راستا باشند)
  10. دو پودی یکی از نکته هایی است که در فرش های درجه S یا درجه ۱ دیده نمی شود. این مورد هنگامی اتفاق می افتد که نخ حین بافت پاره میشود و ادامه کار با نخ اضافی از همان محل قبلی که نخ قبل تر پاره شده بود انجام نگیرد و این دو پود در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
  11. شیرینگ یا پرداخت فرش های ماشینی باید به درستی انجام گیرد زیرا ممکن است قالی راه راه به نظر برسد و در محل های مختلف پرزها کوتاه بلند گرفته شود.
  12. هیچ جای خالی نباید به روی فرش دیده شود، عموما این پیشامد زمانی رخ خواهد داد که نخ خاب منجر به پارگی شده باشد و مسئول دستگاه متوجه این موضوع نشود و دستگاه به کار خود ادامه دهد.
  13. دو رنگی یا چند رنگی یکی از مواردی است که نباید ب وجود آید، این اختلاف رنگ احتمال دارد به دلیل بکارگیری شیدهای متفاوت ۱ رنگ به وجود آید.
  14. هنگامی که تعدادی هارنیش مانع حرکت شوند یا به اصطلاح گیر کند قسمت کوچکی از فرش فاقد خاب می شوند و معمولا به این اتفاق قفسه بافی گفته می شود که در فرش های با کیفیت دیده نمی شود.
  15. سوختگی زمانی منجر می شود که در یک فرش از متریال های مختلف (مانند پشم،اکریلیک) بهره بگیرند و در نهایت برای تکمیل کار بدون اینکه این مسله را مد نظر بگیرند یکی از نخ ها آب می شود.

مطابق با آنچه که تا کنون بیان شد خریدارن فرش بایستی ظاهر فرش در پشت و روی فرش را به خوبی مورد بررسی قرار دهند تا بتواند عیوب فرش (درصورت وجود) را متوجه شوند. البته ممکن است چشم و لامسه خریدار معمولی به اندازه یک کارشناس فرش دقیق نباشد، اما با همین وارسی هم ممکن است برخی خرابی‌ها تشخیص داده شوند. شما بایستی در بررسی‌های خود نکات زیر را مورد توجه قراردهید:

شناسنامه فرش ماشینی

  • شناسنامه‌ای که در پشت فرش باید نصب شده باشد را به‌دقت بررسی کنید. مشخصات کلی فرش از جمله شانه، تراکم، تراکم‌گره، تعداد رنگ، جنس نخ پود، جنس خاب و نام دقیق شرکت سازنده در این بخش آمده است. مشخصات این قسمت را با مشخصات ظاهری فرش تطبیق دهید. مراقب باشید که شناسنامه فرش اصلی بوده و جایگزین نشده باشد. گواهی‌نامه‌های استاندارد و سایر مزیت‌های شرکت سازنده نیز معمولاً در این شناسنامه ذکر شده است.
  • روی سطح فرش را با دست لمس کنید. ارتفاع خاب فرش باید در همه سطح فرش یکسان باشد، نایکنواختی سطح فرش نشانه مشکلات مربوط به نخ‌ مصرفی یا فرآیند تکمیل فرش است. علاوه بر ارتفاع خاب، ممکن است عیوب کوچک دیگری نیز در سطح فرش مشاهده شود که مربوط به مشکلات حین بافت فرش است.
  • طرح گل‌های فرش را به‌دقت در همه جای فرش بررسی کنید، طرح فرش باید در تمام فرش یکسان باشد. کوچک‌ و بزرگ‌شدن گل‌های فرش در قسمت‌های مختلف نشانه طراحی نامناسب یا مشکلات دستگاه در هنگام بافت فرش است.
  • پشت فرش را وارسی کنید، نخ‌های تار و پود از پشت فرش دیده می‌شوند. پشت فرش باید ظاهری یکنواخت و یکرنگ داشته باشد. معمولاً رنگ نخ‌ها تار سفید و از جنس پنبه است.
  • با ثابت‌بودن شانه، تراکم و وزن فرش، انعطاف‌پذیری فرش یک مزیت محسوب می‌شود. فرش را برگردانید، هرقدر انعطاف‌پذیرتر باشد، یعنی کیفیت و ظرافت نخهای مصرفی بیشتر بوده است. البته توجه کنید که در این مقایسه، تراکم تاری پودی و خاب فرش باید یکسان باشد.
  • برخی از فرش‌ها به دلیل کیفیت پایین مواد رنگی مورد استفاده در مراحل رنگرزی نخ، ثبات شستشویی خوبی ندارند، لذا درصورتی که برند فرش شناخته‌شده نیست، در مورد ثبات شستشویی رنگ فرش از فروشنده گارانتی بخواهید.

رنگ فرش در خرید فرش ماشینی

لزومات دکوراسیون، یک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ، می‌تواند حالت‌ها را تغییر دهد، فضای خاصی را بوجود آورد و روحیه انسان را بهتر کند و جولانگاه خوبی برای خلاقیت انسان است. هر کدام از رنگ ها دارای انرژی و قدرتی هستند که رازی را در خود جای داده‌اند. رنگ‌هایی که ما واقعاً می‌بینیم از نور ماورای بنفش تا مادون قرمز، همگی مرئی بوده یعنی پایین تر از مادون قرمز و بالاتر از ماورای بنفش نامرئی هستند. احساس و ادراک رنگ با طول موجی تعریف می‌شود که به رتینای چشم می رسد و انسان ها را از لحاظ زیبایی و به واسطه روان شناختی تحت تأثیر قرار داده و در روحیه انسان اثرات غیر قابل انکاری داشته است. اغلب رنگ‌ها یا گرم تلقی می شوند یا سرد. در چرخه رنگ، رنگ ها به سهولت از نظر گرمی و سردی از هم تفکیک می شوند. قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم و رنگ‌های سبز، آبی و بنفش رنگ‌های سرد محسوب می شوند. باید موقعیت و تناسب هر رنگی در رابطه با رنگ‌های دیگر که ان را احاطه کرده اند و یا با آن توأم هستند سنجیده شود این نکته یکی از اصول مهم برای تعیین اثر و نمود هر کدام از رنگ‌هاست. مثلا رنگ سبز در کنار رنگ زرد گرم به نظر می آید ولی در کنار رنگ آبی سرد می‌نماید. بنابراین رنگ نقش بسیار مهم و اساسی در آثار گوناگون از جمله فرش دارد که باعث جلوه طرح و نگاره می‌شود. قالی باعث می شود زیر پا لطیف و گرم باشد، همچنین عایق صدای خوبی ایجاد می کند و از کوران هوا هم جلوگیری می کند و مناطقی از کف که در وضعیت مناسبی نیستند می پوشاند و از لحاظ دیداری سطح سخت را لطیف می کند و می تواند برای متمایز کردن نواحی مختلف یک اتاق مفید باشد.

رنگ های فرش ماشینی

انتخاب رنگ فرش ماشینی به شرایط آب و هوا، نوع زندگی، اقتصاد، سلیقه، مکان، کاربری فرش، فرهنگ و… بستگی دارد به طور مثال اروپائیان نسبت به رنگ روشن و حتی کم رنگی و بی رنگی اقبال نشان می دهند و بر خلاف اروپائیان، عربها رنگ لاکی را بسیار می پسندند و یا زمانی که اقتصاد راکد است مردم آمادگی کمتری نسبت به استفاده رنگ‌ها دارند و در عوض از رنگ‌های خنثی استفاده می کنند و زمانی که خوشبین‌تر باشند تمایل بیشتری برای انتخاب گزینه‌های جدید به همراه رنگ‌های سرزنده و شاداب دارند.

تاثیرات روانشناسی رنگ

از نظر روان شناسی تاثیرات رنگ را می توان بسته به روحیه افراد در مطابقت با خاصیت رنگ ها در کوراسیون مشاهده نمود.

رنگ زرد: روشن ترین رنگ بین کلیه ته رنگها است. رنگ زرد نماد روشنی و نور است و از لحاظ سمبولیک با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشان دانش و معرفت است.

قرمز: رنگی است بسیار انعطاف پذیر و به حالات مختلفی در می آید. به شدت می درخشد و به آسانی تاریک و خاموش نمی گردد. رنگ قرمز سمبل حیات و زندگی است و بیان کننده ی هیجان و شورش .

استرنگ آبی: از نقطه نظر معنویت فعال به نظر می رسد . آبی معنی ایمان را می دهد و به فضای لاینتهایی و روح اشاره دارد و بر خلاف قرمز انبساط دهنده است. اتاق به رنگ آبی به نظر بزرگتر از آنچه هست می آید. قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد و اثر آرام کننده بر سیستم اعصاب دارد. ولی استفاده دائمی از آبی باعث خستگی و افسردگی می شود.

نارنجی: رنگی مرکب از زرد و قرمز و در حد وسط این دو رنگ است. رنگ نارنجی درخشش و تابندگی فوق‌العاده دارد و زمانی که متمایل به قرمز گردد انرژی فعالی در خود حفظ کرده است و به گفته موعودی رنگ نشاط و پایکوبی است و ضد خستگی نیز نامیده می شود. نارنجی باعث تحریک سیستم تنفس می‌گردد.

بنفش: رنگ مقابل زرد در دایره رنگی است و با آن تضادهای شدید ایجاد می کند. رنگ زرد نماینده هوش و دانش است و در مقابل، رنگ بنفش نمایشگر بی‌خبری، بی‌اختیاری است. اثر آرام کننده بر قلب و تصفیه کننده بر خون دارد و به طور قابل ملاحضه ای ترس را کاهش می دهد.

سبز: رنگ سبز رنگی است که در حد وسط رنگ آبی و زرد قرار گرفته است. با تغییر نسبت‌های زرد و آبی کاراکتر سبز متغیر می گردد. رنگ سبز نشان دهنده‌ی آرامش و امیدواری است و آمیزشی از دانش و ایمان است و باعث هماهنگی جسم، روح و ذهن می گردد. فشار خون را کاهش می دهد و فشار عصبی را آرام می سازد.

فرش‌های چاپ دیجیتال

 تکنولوژی چاپ دیجیتال یکی از ابداعات نوظهور در صنعت نساجی است که به سرعت در حال نفوذ در بخش های مختلف این صنعت است و با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد تولید کنندگان و مصرف کنندگان در حال روی آوردن به استفاده از این تکنولوژی هستند.

فرش ماشینی چاپ دیجیتال

در حال حاضر دو شرکت در ایران در بخش تولید فرش های چاپ دیجیتال فعال هستند که یکی از آنها اغلب بر روی طرح های کلاسیک و طرح های فرش های دستباف فعال است و دیگری بیشتر برروی طرح های مدرن و کلاسیک ماشینی. این فرش های چاپ دیجیتال نیز مانند هر فرش دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که باید قبل از خرید به انها دقت کنید.

متاسفانه در حال حاضر شنیده می شود برخی از فروشندگان فرش های دیجیتالی به جای اطلاع رسانی دقیق به مشتری و بازگو کردن مزایای اصلی و حقیقی فرش های ماشینی دیجیتال از هراس اینکه نکند مشتری نسبت به این نوع فرش واکنش نشان دهد و آنرا خریداری نکند فرش های چاپی را به عنوان فرش های دستباف که با استفاده از روبات گره زده شده و یا به عنوان فرش های ماشینی با تراکم بالا و … جا میزنند و به مشتری می فروشند که این بدترین و خطرناک ترین نوع فروش این نوع فرش ها در بازار است.

لازم است تولید کنندگان فرش های ماشینی با استفاده از تکنولوژی چاپ دیجیتال  به صورت ویژه فروشگاه های ارائه کننده این نوع فرش ها را توجیه کنند و نحوه توضیح و معرفی صحیح این فرش های جدید را که می تواند انقلابی در طرح و نقشه فرش ماشینی ایجاد کند را به فروشندگان و فروشگاه داران به صورت سازماندهی شده آموزش دهند. همچنین خریداران نیز بایستی نکات کیفی فرش موردنطرشان را طبق مواردی که پیش‌تر ذکر شدند مورد بررسی قرار دهند.

خرید فرش ماشینی

خرید فرش ماشینی مرغوب

امروزه روش‌های مختلفی برای خرید فرش در بازار وجود دارد که هرکدام مزایا و گاها معایب مربوط به خود را دارا می‌باشند، انواع روش‌های در دسترس خریداران برای تهیه‌ی فرش‌های ماشینی به صورت زیر می‌باشند:

راستی فکر می‌کنید فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟ اگر می‌خواهید بدانید روی لینک کلیک کنید.

خرید آنلاین فرش ماشینی

بزرگ‌ترین مزیت خرید آنلاین فرش ماشینی یا خرید فرش آنلاین این است که وقت شما در تردد میان خانه و فروشگاه و در ترافیک و شلوغی شهر به هدر نمی‌رود. استقبال روزافزون از خرید آنلاین موجب شده است که اغلب شرکت‌های معتبر تولیدکننده فرش ماشینی ازجمله شرکت فرش توس مشهد، بخش فروش آنلاین را با خدماتی مثل پرداخت درب منزل، تضمین اصالت کالا و ارسال رایگان فرش تا محل موردنظر مشتری، در سایت خود راه‌اندازی کنند.

تنها کمبودی که برای خرید آنلاین فرش می­‌توان تصور کرد این است که مشتری تا پیش از دریافت کالا برخورد مستقیم با فرش ندارد و فرش را به‌اصطلاح لمس نمی‌­کند. تجربه نشان داده است که لمس فرش هنگام خرید، موضوعی است که ازنظر روانی بر مشتری تأثیرگذار است و خیال مشتری را آسوده می­‌کند. برای حل این مسئله، فروشندگان معتبری مثل فرش توس مشهد امکان بازپس‌گیری فرش را تا زمان ۴۸ ساعت فراهم کرده‌­اند. به‌این‌ترتیب اگر مشتری به هر دلیل فرش خریداری‌شده به‌صورت غیرحضوری و آنلاین را مطابق سلیقه و احساس خود ندانست، این امکان را در اختیار دارد که فرش را پس فرستاده و فرش دیگری انتخاب کند. البته باز بر این نکته تأکید می­‌کنیم که خرید فرش آنلاین از شرکت‌­های تولیدکننده معتبر و برندهای معروف که کیفیت محصولات خود را تضمین می­‌کنند کاری معقولانه و منطقی است. با این توضیحات به نظر می‌رسد خرید آنلاین فرش ماشینی در ردیف بهترین روش‌های خرید این کالا قرار می­‌گیرد.

خرید فرش ماشینی از هایپرمارکت‌های تخصصی فرش

یکی دیگر از روش‌های خرید فرش ماشینی مراجعه به هایپرمارکت‌های تخصصی فرش است. این هایپرمارکت‌ها یا توسط یک تولیدکننده فرش راه‌اندازی می­‌شود و یا تأسیس‌کنندگان هایپرمارکت، خود تولیدکننده نیستند. در هر دو صورت فرش‌هایی که در این فروشگاه‌های بزرگ عرضه می­‌شود در یک برند خلاصه نمی‌شود و معمولاً چند برند در هایپرمارکت‌های تخصصی فرش به عرضه محصولاتشان می­‌پردازند. تعداد این هایپرمارکت ها در یکی دو سال اخیر رشد زیادی داشته و این امر استقبال خریداران فرش از آن‌ها را به نمایش می‌­گذارد. مزیت اصلی این هایپرمارکت‌ها این است که به دلیل تنوع محصولات، امکان انتخاب بیشتری به مشتری می‌­دهند. ضمنا فروشگاه‌های بزرگ تخصصی فرش نیز خدماتی مثل ارسال رایگان تا درب منزل را در فهرست مزیت‌های خود دارند. علاوه بر این بعضی از هایپرمارکت‌های تخصصی فرش با ارگان‌ها و سازمان‌ها قرارداد می‌بندند و امکان خرید اقساطی فرش را به پرسنل آن ارگان یا سازمان فراهم می­‌کنند. اگر قصد خرید فرش از هایپرمارکت‌های تخصصی فرش را دارید باید با مشکل رفت‌وآمد در ترافیک کلافه کننده شهر کنار بیایید و ضمنا تحمل شلوغی این فروشگاه‌ها در مقاطع زمانی خاص – مثل شب عید – که معمولاً تعداد متقاضیان خرید فرش افزایش می­یابد، برای بسیاری از افراد دشوار است.

خرید فرش ماشینی از هایپرفرش

خرید فرش ماشینی از راسته‌بازارهای فرش

در بعضی از خیابان‌های شهرهای بزرگ شاهد شکل‌گیری راسته‌بازارهایی هستیم که از تأسیس چند فروشگاه فرش در کنار هم ایجاد شده‌اند. خرید از این راسته‌بازارها هم یکی از انتخاب‌های شماست و مزیت آن این است که هر یک از این فروشگاه‌ها معمولاً نمایندگی فروش یک یا چند تولیدکننده را به عهده‌ دارند و این موضوع دست شما را در انتخاب باز می­‌گذارد. البته این فروشگاه‌ها وسعت چندانی ندارند و تعداد برندهایی که عرضه می­‌کنند، معمولا به شماره انگشتان یک دست نمی­‌رسد. مزیت دیگری که این راسته‌بازارها دارند این است که چون در محله‌ها قرار گرفته‌اند، برخی از آن‌ها نه همه، حاضر می­‌شوند فرش را به‌صورت اعتباری و اقساطی هم به اهالی آن محل به فروش برسانند. کارشناسان فرش توس مشهد به شما توصیه می­‌کنند اگر قصد خرید از این فروشگاه‌ها را داشتید حتماً ضمانت اصالت کالا را از آن‌ها طلب کنید و اگر خودتان در شناخت کیفیت و مرغوبیت فرش تخصصی ندارید حتماً به همراه یک فرد خبره خرید خود را انجام دهید. علت این توصیه این است که در بعضی موارد، پیش‌ آمده است که فرش خریداری‌شده از این فروشگاه‌ها فاقد کیفیت لازم بوده یا فرش تحویل داده‌ شده به مشتری دارای معایبی بوده و فروشنده زیر بار پس گرفتن آن نرفته است. در این روش خرید فرش، مشکل تردد به محل این راسته‌بازارها، کماکان دردسرساز است خصوصاً که این راسته‌بازارها معمولاً در نقاط پرترافیک شهرها واقع‌شده‌اند.

خرید فرش ماشینی از بازار

خرید فرش ماشینی با مراجعه حضوری به کارخانه

با وجود فراگیرشدن خرید آنلاین فرش یا خرید فرش آنلاین و خرید از هایپرمارکت های تخصصی فرش و پرمشتری بودن راسته‌بازارهای فرش، هنوز هم برخی افراد ترجیح می­‌دهند برای خرید فرش به درب کارخانه مراجعه کنند. بعضی کارخانه‌ها برای پاسخگویی به این افراد فروشگاهی در محل کارخانه راه‌اندازی کرده‌اند و درصدی تخفیف برای خرید درب کارخانه در نظر گرفته‌اند. شاید اصلی‌ترین مزیت این روش خرید همین تخفیف‌های درب کارخانه باشد. البته ارائه تخفیف، منحصر به خریداران فرش درب کارخانه نیست و فروشگاه‌های آنلاین و هایپرمارکت‌های تخصصی فرش و راسته‌بازارهای عرضه‌کننده فرش نیز به مناسبت‌های مختلف تخفیف‌هایی به خریداران ارائه می‌­کنند. روش خرید درب کارخانه را بیشتر افرادی مورد استفاده قرار می­‌دهند که در میان پرسنل شاغل در کارخانه تولیدکننده فرش، مُعرف دارند. این روش خرید فرش دیگر چندان مرسوم نیست و اگر چه ممکن است معرف شما مدعی باشد که یک فرش را به‌صورت خاص برای شما بافته­‌اند! اما واقعیت این است که عملا چنین امکانی در کارخانه‌ها وجود ندارد و فرش‌­های هم‌رده، همه با مواد اولیه یکسان و کیفیت یکسان تولید می‌­شود.

سخن پایانی

در فرایند خرید فرش ماشینی موردنظرتان بایستی در ابتدای امر نکات کیفی مربوط به فرش را مورد بررسی قرار دهید، در انتخاب رنگ و یا چاپ روی فرش نیز استایل و چیدمان منزل خود را در نظر داشته باشید. همچنین در انتخاب جنس نیز باتوجه به محل استفاده از فرش و همچنین بودجه‌ی اختصاصی برای خرید فرش، جنس مناسب را مطابق با آنچه که در ابتدا شرح داده شد انتخاب نمایید.

در خریدهای حضوری مشتری ازادی بیشتری برای بررسی فرش دارد. شما می­توانید سطح فرش را لمس کرده و خصوصیات شناسنامه ای فرش را با ظاهر فرش و آنچه که مشاهده می‌کنید مطابقت بدهید. اگر هم روش خرید آنلاین را انتخاب کرده‌اید، برندهایی را در نظر بگیرید که معروف و معتبر باشند و به کیفیت و اصل بودن محصولات آن برند اطمینان داشته باشید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×