اخبار فرش ماشینی

رییس مرکز ملی فرش ایران در چهارمین المپیاد فرش دستباف ایران : اساس چیزی که فرش ایران را در دنیا معرو

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ایجاد رقابت بین جوانانی که در رشته فرش تحصیل می‌کنند و تقویت علمی نگاه کردن به فرش، دو هدف چهارمین المپیاد فرش دستباف ایران بود. ‏
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر این اهداف در چهارمین المپیاد فرش دستباف ایران خطاب به کارآفرینان گفت: شما باید با عشق و علاقه این میراث گرانبها را خوب درک کنید، خوب متوجه شوید، خوب هضم کنید و با دانشی که آموختیتد برای آینده‌ شاهکار بیافرینید. چرا که می‌دانیم چون شما می‌توانیم چون شما ایرانی هستید هوش ایرانی مملو از خلاقیت است.
فیصل مرداسی اظهار کرد: ما وظیفه داریم از شما حمایت کنیم ولی نکته‌ای این است که شما چند ویژگی دارید؛ جوان هستید، دانش آموخته هستید و باید انرژی جوانی شما، از عشق و علاقه جوانی شما و از دانشی که آموختید در عرصه‌ عمل، محصولی نو بیرون آید.

وی با تاکید بر اینکه فرش ما مملو از فناروی و خلاقیت است تصریح کرد: ‌اساس چیزی که فرش ایران را در دنیا معروف کرده است این خلاقیت و نوآوری است ولی در حال حاضر، این نوآوری را بیش از پیش نیاز داریم.

او گفت: باید سلیقه بازار را بشناسیم، باید بتوانیم به سلیقه بازار پاسخ دهیم. این انتظار شما دانش آموزان و دانشجویان برگزیده است که این کار را انجام دهید و نگاه به سوی شماست که در آینده بتوانید با یاری فن‌آوریهای جدید، رایانه، دانش خویش و خلاقیت نوآوری ایجاد کنید.
مرداسی ادامه داد:‌ امیدوارم باتوجه به شرایط سختی که الان در بازارهای بین‌المللی داریم و شرایط پرچالشی که در عرصه‌ تولید داریم و ما سختی آن را بر دوش‌های بافنده، تولید کننده و صادرکننده حس می‌کنیم، با تلاش شما در آینده نزدیک، فرش در دنیا فقط با نام ایران عزیز شناخته شود.

محمدرضا عابد نیز در این همایش با اشاره به مسئولیتی که در مرکز ملی فرش دارد، خواستار پیشنهادات و نظرات حاضران شده گفت: در زمینه‌ ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌ها، مدارس کار و دانش و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد، پیشنهادات خود را ارائه دهید تا بتوانیم با همکاری مراکز علمی وواحد کا و دانش وزارت آموزش و پروش نسبت به نواقص در حد امکانات کک کنیم.
مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران با تاکید بر افزایش سرعت دانش افزایی و با اشاره به شهرت دنیای امروزی به علم و فناوری گفت: برای اینکه بتوانیم شتاب را در زمینه‌ فرش دستباف افزایش دهیم، نیازمند نگاه علمی به دروس هستیم.

معاون متوسط وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش تاکید کرد: اگر شاهد تدبیر و سیاست خاصی باشیم که بتوانیم صنعت فرش را در بازار دنیا دوباره رونق ببخشد تاثیر بسیار مثبتی را می‌تواند در آموزش‌های کار ودانش ما داشته باشد.
ابراهیم سحرخیز، با اشاره به این واقعیت که فرش تجسم احساس، اندیشه و خلاقیت ایرانی است گفت: شاید در دنیا فرش به نام ایران شناخته شده است وفرش در حقیقت به عنوان هنر به یاد مانده از هنر پیش از اسلام تاکنون به عنوان میراث فرهنگی گران‌بها مورد اهتمام، ارزش و توجه ایرانیان است.
وی گفت: آموزش و پروش در راستای رسالت خودش در بخش تعلیم و تربیت عمومی و متوسطه به این مهم به عنوان میراث و یادگار ایرانیان پرداخته است. چه در متون درسی دانش آموزان در دوران آموزش عمومی به صنعت فرش، مستقیم و غیر مستقیم به عنوان دروسی که از آنها به عنوان دروس میان رشته‌ای یاد می‌کنیم، دروس میان رشته‌ای مثل تعلیمات اجتماعی در زندگی عشایر و شهر نشینان به عنوان یک صنعت و هنر و وسیله‌ای برای زندگی پرداخته شده است.

وی افزود: اما به طور اخص در دوره‌ متوسطه در غالب رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، آموزش وپرورش از گذشته اهتمام ویژه‌ای را در حفظ و ابقای این صنعت و هنر به خرج داده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سحرخیز با تاکید بر رونق دوباره‌ صنعت فرش گفت: دانش آموزانی که نگاهی به اشتغال دارند سعی کنند که صنعت فرش را به عنوان یک اشتغال پایدار در نظر بگیرند. از سوی دیگر کشوری با قدمت طولانی به لحاظ تمدن و پیشینه‌ تاریخی مانند ایران، اگر یکی از محورهای توسعه را در بخش عظیمی از استان‌های کشور، صنعت توریسم و گردشگری می‌داند، چاره‌ای ندارد که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری که می‌تواند راهی برای کسب درآمد و کاهش اتکای به صنعت نفت یابد صدور نفت یا درآمدهای نفتی باشد به صنعت فرش توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×