اخبار فرش ماشینی

درباره خانم سمیه دشتی (طراح فرش ماشینی)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تاریخچه فرش:

فرش یک گستردنی است که از نخ و الیاف آن بافته شده و برای پوشش زمین به کار می رود. از قدیمی ترین فرش ها به نام پازریک که بوسیله پروفسور رودنکو در سال ۱۹۴۹ میلادی در سیبری، در مرز مغولستان کشف شد و به خاطر بافت و گره ترکی و طرح خاص آن که از سواران ایرانی و گلهای چهار پر آشوری و نقوش تخته جمشید استفاده شده است ، بافت این فرش را به ایران منسوب داشته اند و این فرش در حدود پنج قرن قبل از میلاد بافته شده است.

بیش از پنج دهه است که فرش ماشینی در کشور ما تولید می شود.طرح و نقش های دستبافت در فرش ماشینی پیاده می شود و علاوه بر اینکه فرش های با اصالت طراحی می شود ،فرش های مدرن هم بافته می شودکه یک دسته از طرح ها بازآفرینی طرح های قدیمی است و یک دسته هم طراحی مدرن است که از عناصر دوره های قدیمی در آن الهام گرفته شده است و ابداع و نو آوری در طراحی رخ داده است.

درباره خانم سمیه دشتی (طراح فرش ماشینی)

کارشناس ارشد مدیریت فرش ،طراح فرش ماشینی و مدرس طراحی فرش دستباف. بیش از ۱۰ سال سابقه کار طراحی فرش ماشینی دارم و در دفتر طراح ام مشغول به کار هستم.و حدود ۵ سال سابقه تدریس فرش دستباف در هنرستان رادارم و هنر آموزان زیادی را تربیت نموده ام.

حفظ هنر اصیل طراحی فرش در ایران هدف اصلی من است

دغدغه اصلی بنده پرورش نسل جوان و تحصیل کرده برای طراحی فرش ماشینی و دستباف می باشد تا این نسل جوان جای پدران با تجربه ی طراحی فرش ما را بگیرند و به صورت اصولی و صحیح آموزش ببینند و این هنر اصیل و دیرینه ما حفظ شود و سینه به سینه به نسل های بعدی انتقال پیدا کند.

در طراحی اکنون علاوه بر دانش و علم روز باید از تجربه سالیان طراحان گذشته استفاده شود. مطالعه و درک فرش های دوره های مختلف مانند آموختن هنر و تجربه گذشتگان می باشد و این موضوع که ما از گذشته خود در مورد فرش آگاه باشیم یک راهنما برای آینده خواهد بود. لازم به ذکر است ،کسانی که در این رشته تحصیل می کنند باید استعداد و انگیزه لازم را داشته باشند و علاوه بر اخذ مدرک ،آن را به صورت عملی به کار گیرند.

من در هنرستان تمام تلاش خود را به کار میگیرم که هنرآموزان را با فرش های دوره های مختلف آشنا کنم و موتیف ها و گلها و برگهای مختلف و کلا طراحی سنتی را به صورت عملی آموزش دهم تا نقشه فرش به صورت اصولی و صحیح کشیده شود و در پایان کلاس ها چند نقشه به عنوان کار پایانی داشته باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امروزه چه مواردی در طراحی فرش مهم است؟

موضوع مهم در طراحی فرش ، امروزه آشنایی و آموزش سبک های مختلف در طراحی است و یک طراح باید با انواع موتیف ها و سبک ها و دوره های فرش آشنا باشد و حتی با نوع طرح فرش داخلی و خارج از مرزها و طرح های به روز دنیا آشنا باشد تا قادر به خلق آثار زیبا باشد.
به عنوان مثال در کشور ما بیشتر نگاه تولید کنندگان و مصرف کنندگان به تولید فرش با شانه و تراکم بالاست مانند ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ .یعنی فرش را به تراکم های بالا نزدیک می کنند تا ظرافت فرش بیشتر شود و نزدیک به فرش دستباف شود. ولی کشورهایی مثل روسیه و ترکیه نگاهشان به فرش ، یک کف پوش مدرن است،با شانه و تراکم پایین که با دکوراسیون منزل یا محل کارشان هم آرایی داشته باشد و ظرافت و ریزی برایشان مهم نیست.

توضیح تراکم و شانه در فرش ماشینی به این صورت است که تعداد گره در یک مترمربع عرض فرش را شانه فرش می گویند.یعنی اگر فرش ۱۰۰۰ شانه است ،در یک مترمربع آن ۱۰۰۰ گره یا ریشه بافته شده است. تعداد گره در یک مترمربع طول فرش را هم تراکم می گویند.

سخن آخر :
هنرجویان و طراحان باید علاوه بر آشنایی و زندگی کردن با فرش ایران با طرح های کشورهای دیگر نیز آشنا شوند و در ایده و سلایق خود به کار گیرند و ایده های جدید و نو بیافرینند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×