اخبار نساجی

شرکت های تکمیل فرش ماشینی کاشان نیازمند تسهیلات دولت هستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

به نقل از پورتال خبری کاشان حسین عدالت امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت : در این شرکت ها ۲۴ درصد از بهای تمام شده سهم دستمزد و۲۲ درصد از آن سهم هزینه های سربار است .
وی افزود : این دو موضوع با وجود اشتغال ۳ هزارنفر و همچنین انرژی بردبودن آن به دلیل تعدد مراحل و ماشین آلات نیاز به نقدینگی بالایی دارد که با وجود وعده های بلند مدت و بازگشت سرمایه با تاخیر حداقل ۱۰ ماهه به دلیل شرایط موجود بازار ، بسیاری از فعالان در این عرصه را با مشکلات جدی روبرو کرده است .
به گفته وی با اجرای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه انرژی مصرفی این شرکتها اعم از آب و سوخت وبرق ، هزینه های این شرکت ها حداقل ۴۰۰ درصد داشته است .

حسین عدالت گفت : افزایش قابل توجه بهای تمام شده باعث شده درحال حاضر تعداد زیادی از شرکتهای تکمیل فرش در کاشان و آران و بیدگل با نازلترین سود به فعالیت خود ادامه دهند و با کسری نقدینگی و تشدید نیازهای مالی و معوق ماندن ۸ ماه حقوق روبرو شوند .
وی یادآورشد : وضعیت موجود باعث شده تا تعداد زیادی از شرکت های تکمیل فرش ماشینی کاشان در سال جاری از فعالیت خودداری و تعدادی نیز رسما” تعطیلی شرکت های خود را اعلام نمایند .
عدالت در ادامه بااشاره به عدم قرارگرفتن شرکتهای تکمیل فرش در ردیف شرکتهای آسیب پذیر گفت : به دلیل عدم اطلاعات تفصیلی در وزارت صنایع و عدم اثبات ۳ درصد ازبهای تمام شده خدمات این شرکتها در بخش انرژی باعث شد تا این شرکت ها در ردیف شرکتهای آسیب پذیر قرارنگیرد .
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزرات صنایع برای قرارگرفتن صنایع وابسته به بخش نساجی در ردیف صنایع آسیب پذیر گفت : تاکنون این امرمحقق نشده و شرکتهای تکمیل فرش ماشینی نمی توانند از مزایای دولت بهره مند شوند .
حسین عدالت سهم انرژی در بهای تمام شده شرکتهای تکمیل فرش را ۸ درصد خواند و گفت : این میزان حدود ۳ برابرحداقل در نظر گرفته شده برای صنایع آسیب پذیراست .
وی ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره برای تامین نقدینگی ، تخصیص تسهیلات برای پرداخت اقساط هزینه های انرژی ، کمک برای کاهش تاثیرات هزینه های انرژی و سایر تاثیرات ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه و تخصیص سوخت به بهای یارانه ها مانند سایر بخش های برخوردار از این سهمیه را برای حفظ و بقای این شرکتها وجلوگیری از بیکاری ۳ هزارنفرنیروی شاغل در این بخش موثردانست .
وی خاطرنشان کرد : شرکت های تکمیل فرش ماشینی فعالیت خود با دریافت رول خام از شرکتهای بافت فرش ، انجام فرایند تکمیل و آمادن نمودن فرش برای عرضه به بازار است که در صورت عدم وجود شرکتهای تکمیل فرش ، محصولات تولیدی حدود۷۰۰ شرکت بافندگی فرش در شهرستان کاشان و آران و بیدگل نخواهند توانست محصولات خودرا به بازار عرض نمایند .
به گفته وی هم اکنون ۴۰ شرکت فعال تکمیل فرش ماشینی در شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حداقل ۳ هزارنفر نیروی انسانی شاغل مستقیم و حداقل یکهزار میلیارد ریال سرمایه در این بخش فعالیت دارند .
گفتنی است ، در پروسه تکمیل فرش ماشینی مراحل متعددی وجود دارد ” ازمرحله ورود رول خام تا خروج فرش آماده ۱۱، مرحله است که هریک ازاین مراحل نیاز به ماشین آلات و نیروی انسانی متخصص خود را دارد .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×