اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی ، یک صنعت پیشرو و حل کننده معضلات اجتماعی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 مهندس حبیب الله شاه کرمی- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان- آخرین سخنران مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک بود که در جایگاه سخنرانی قرار گرفت.

به گزارش نساجی نیوز ، به گفته وی، ۹ هزار و ۸۱۸ واحد نساجی در سراسر کشور وجود دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ واحد در اصفهان مستقر شده اند و ۲۸۸ هزار اشتغال رسمی را ایجاد کرده اند.

شاه کرمی، صنعت نساجی را یک صنعت پیشرو و حل کننده معضلات اجتماعی دانست و گفت: در سند راهبردی صنایع، کارگاه های زیر ۱۰ نفر جزو تولید محسوب نمی شوند در حالی که برای مثال در اصفهان ۶ هزار و ۴۱۶ واحد زیر ۱۰ نفر به صورت خویش فرما و کارفرما وجود دارند!

وی تصریح کرد: ۵ درصد از کل سرمایه گذاری های داخل کشور و ۱۳ درصد اشتغال به صنعت نساجی اختصاص دارد. هم چنین از۲۰ میلیارد دلار گردش نساجی ۷ میلیارد دلار قاچاق است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان تأکید کرد: واقعیت این است که مبارزه با قاچاق منحصر به یک نهاد یا ارگان نمی شود و تمام فعالان نساجی و پوشاک، تأمین کنندگان مواد اولیه، نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

شاه کرمی تصریح کرد: در دنیای امروز، تأمین خواسته و نیاز مشتری حرف اول را می زند و زمانی که از عهده انجام این کار برنیاییم، مصرف کنندگان به تهیه و خرید محصولات قاچاق روی خواهند آورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با ذکر این مطلب که صنعت نساجی در مقایسه با تمام صنایع برتری های بسیاری دارد، گفت: ارزش صادراتی هر تن مواد خام معدنی ۱۰۱ دلار ، ارزش صادراتی هر تن مواد خام غیرنفتی ۳۹۲ دلار، یک تن کالای صادراتی کل مملکت ۴۷۹ دلار، صادرات هر تن کالای نساجی ۴ هزار و ۱۶۰ دلار است یعنی به طور متوسط ۹ برابر ارزش صادراتی کل کالاها. ضمن این که در صورت تقویت صنعت پوشاک و مد، این رقم به ۱۲ هزار دلار در هر تن خواهد رسید.

به اعتقاد شاه کرمی، صنعت پوشاک به توسعه و عدالت اجتماعی می انجامد و درآمد سرانه کشور را افزایش می دهد اما تحقق این موضوع نیازمند عزم همگانی و همکاری صنعت، دانشگاه و دولتمردان است.

این صنعتگر نساجی در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: توان تولید پارچه در ایران حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مربع، حجم مصرف ۸۵۰ میلیون متر مربع و میزان واردات ۵۵۰ میلیون متر مربع است. توان تولید وجود دارد اما بهره وری پایین، عدم توجه به نوسازی و بازسازی خطوط تولید و کم توجهی به نیاز و خواسته مشتری از تهدیدات این صنعت محسوب می شوند.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات مهم در دوران پساتحریم، ورود گسترده برندهای مختلف منسوجات و پوشاک ترکیه به بازار ایران است در حالی که صنعتگران نساجی به هیچ عنوان با این روند موافق نیستند و سرمایه گذاران ترک یا هر سرمایه گذار خارجی دیگر باید بخشی از تولیدات خود را در ایران انجام دهند و به انتقال دانش فنی و تکنولوژی های خود بپردازد نه این که ایران را یک بازار گسترده برای فروش صرف محصولات خود ببینند. واردات محصولات خارجی هیچ دردی را درمان نخواهد کرد و جز تعطیلی واحدهای تولیدی ایران رهاوردی نخواهد داشت!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان اذعان داشت: سرمایه گذاری مشترک، شرایط خاص خود را دارد برای مثال طرف خارجی اجازه ورود ماشین آلات دست دوم را ندارد.

وی، با بیان اینکه پنبه یک کالای استراتژیک است و باید در این زمینه به کشاورزان یارانه اختصاص یابد، در بخش دیگر سخنرانی خود، طراحان پارچه و لباس را نجات دهنده صنعت نساجی و پوشاک قلمداد کرد و گفت: امروزه در اغلب کشورها، رقمی معادل ۲۰ میلیارد دلار در سال هزینه مد و لباس می شود.

شاه کرمی گفت: حجم کل صادرات نساجی و پوشاک ایران ۹۲۰ میلیون دلار است در حالی که ۵۰ کشور بالای یک میلیارد دلار صادرات دارند پس با تدوین برنامه منسجم و دقیق، به آسانی می توانیم ۱۲ میلیارد دلار صادرات نساجی و پوشاک داشته باشیم.

وی، موانع دسترسی به مواد اولیه مرغوب، بهره های بالای بانکی، افزایش صعودی بیمه های تأمین اجتماعی، کمبود نیروی متخصص در واحدهای تولیدی محدودیت های فراوان وزارت ارشاد در زمینه نمایش پوشاک زنانه و مردانه از مهم ترین مشکلات صنعت پوشاک کشور برشمرد.

به اعتقاد شاه کرمی،۴ عامل ماشین آلات، مواد اولیه، نیروی انسانی و مدیریت در نسل اول تولید حرف اول را می زدند اما در نسل های بعدی تولید، «دانایی» نقش مهمی ایفا می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×