اسلاید شومقالات فرش ماشینی

علت سایه روشن شدن فرش چیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

چرا فرشی که تازه خریده‌ایم سایه روشن و دورنگ است؟ علت این اتفاق چیست و چگونه می‌­توان این مشکل را برطرف کرد؟ در بار‌‌‌ه‌­ی سایه انداختن فرش شکایت­های زیادی از طرف خریداران فرش وجود دارد. سایه به عنوان نتیجه‌­ی تصادفی جهت گیری پرزهای فرش است. این سایه انداختن علاوه بر فر‌ش‌­های معمول در فرش­های تزیینی و دیواری هم دیده می­‌شود. در ادامه به بررسی عوامل فیزیکی موثر بر این پدیده و روش­‌هایی برای برطرف کردن آن می­‌پردازیم. پس با مجله کهن همراه باشید.

علت سایه انداختن فرش

علت فیزیکی سایه انداختن و دورنگ شدن در فرش­‌های ماشین، تفاوت بین بازتاب نور از سطح جانبی نخ­‌ها و سطح مقطع نخ ها است. هرچه نخ‌­ها در سطح فرش با زاویه ای نزدیک تر به زاویه ی ۹۰ درجه قرار گرفته باشند جذب نور بیشتری را در سطح مقطع کوچک­تر داریم و این امر سبب می­شود که در این حالت فرش پررنگ‌­تر باشد. در مقابل هرچه الباف خمیده تر باشند به علت سطح بزرگ­تری که در معرض تابش نور قرار گرفته‌­است؛ فرش روشن تر به نظر می­‌رسد.

علت سایه روشن شدن فرش چیست؟
بازتاب نور از سطح نخ‌­های خمیده و نخ­‌های معمولی

در نتیجه این تغییر در بازتاب نور، ظاهر فرش را دستخوش تغییر می­کند. به­ صورتی­که گویی بخشی از فرش رنگ متفاوتی دارد. اما هنگامی ­که منطقه‌­ای که به نظر رنگ متفاوتی دارد بازرسی می‌­شود، هیچ تغییر واقعی­‌ای در رنگ مشاهده نمی‌­شود. معمولا این سایه افتادن روی فرش بعد از جاروبرقی کشیدن، قرار گرفتن وسایلی مثل پایه‌­های مبل روی فرش و یا راه رفتن روی فرش به دلیل تغییر زاویه ی نخ­‌های فرش مشاهده می­‌شود.

سایه روشن شدن اغلب در فرش­های متراکم، عمیق و یا فرش‌­های که پرزهای آن­ها تراش داده شده به واسطه­‌ی عملکرد نامناسب تیغه‌­های مورد استفاده در مرحله ­ی تکمیلی تراش یا شیرینگ رخ می دهد. این مشکل در فرش ­هایی که پرررنگ ­تر هستند مشهود است. البته فرش ­های طرح دار این مسئله را به ­خوبی پنهان می­کنند.

راه‌حل رهایی از سایه روشن شدن فرش چیست؟

سایه انداختن فرش بر فرسودگی و دوام فرش تأثیری نمی­ گذارد و عیب تولیدی یا ابعادی هم نیست. حتی نمی­توانیم آن را پیش­بینی کنیم و یا از بروز آن جلوگیری کنیم. برای جلوگیری از دورنگ شدن فرش و نمایش یک رنگ روی سطح فرش، که البته از ویژگی­های نوع خاصی از فرش­هاست، می­ توانیم به صورت روزانه یا هفتگی پرزهای فرش را به یک جهت شانه بزنیم تا همه در یک جهت قرار بگیرند و فرش سایه نندازد.

علت سایه روشن شدن فرش چیست؟
فرش ابریشم ماشینی که سایه روشن روی آن به خوبی قابل مشاهده است.

با وجود سایه انداختن، چه فرشی بخریم؟

اگر بخواهیم فرش‌­ها را از جهت سایه انداختن تقسیم بندی کنیم، بایستی بگوییم که فرش­هایی که از نخ اکریلیک بافته می ­شوند، دونوع هستند. نوعی از آن­ها که به فرش لایت معروف هستند و به تازگی بافت آن­ها در کاشان انجام می‌­شود، دچار سایه روشن و دورنگی می‌­شوند. اما در کل سایه انداختن در فرش‌­های اکریلیک کمتر از سایر فرش­های ماشینی است. و این مسئله در فرش­های بافته شده با نخ­های فیلامنت و ابریشم مصنوعی بیش­تر وجود دارد. پس اگر مسئله ­ی سایه انداختن فرش برایتان اهمیت دارد به سمت خرید  فرش­های اکریلیک بروید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در یک دسته بندی دیگر می­توان گفت که فرش­های ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش ­های ۱۰۰۰ یا ۷۰۰ شانه، میزان دورنگی بیشتری خواهند داشت. همچنین رنگ زمینه‌ی فرش نیز یکی از عواملی است که باعث کم یا زیاد شدن میزان سایه انداختن و دورنگ شدن فرش می­ شود. مثلا فرش‌­هایی با زمینه­ ی طوسی، کاربنی، آبی روشن، نقره­ای و نسکافه­‌ای بیش از بقیه­‌ی رنگ‌­ها این مشکل را خواهند داشت. میزان تاثیر این دو مورد به حدی است که می­توانند تاثیر جنس نخ خاب فرش را هم کمرنگ کنند. به این صورت که فرش‌­های ۱۲۰۰ شانه با رنگ زمینه­ ی طوسی، کاربنی، آبی روشن، نقره‌­ای و یا نسکافه­‌ی از هر جنسی که باشند، بیش از بقیه­‌ی فرش­‌ها این مشکل را بروز می‌­دهند.

پس طبق آنچه که در قبل ذکر شد برای خرید فرشی که دورنگ دیده نشود و یا میزان دورنگی و سایه انداختنش کم باشد بایستی ۳ فاکتور جنس، رنگ زمینه و شانه­ ی فرش را در نظر گرفته و بر طبق این سه فاکتور فرش مناسب سلیقه ­ی خود را انتخاب کنید.

 

نویسنده: فاطمه معتمدی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×