اخبار نساجی

فرش دستباف به سازمانی قدرتمند نیاز دارد

تهران – رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه حقوقی مرکز ملی فرش ایران در چینش جدید وزارت بازرگانی و صنایع امری لازم و ضروری است، تصریح کرد: فرش دستباف به سازمانی قدرتمند نیاز دارد.

هادی مخملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان این مطلب افزود: فرش یک تولید ملی است و برای توجه به آن و دفاع کامل از جمعیت کثیر فعالان این هنر- صنعت اعم از قالیبافان و سایر مشاغل وابسته، باید جایگاه قویتری از وضعیت کنونی برای آن ترسیم شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی ادامه داد: ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن فرصتی است تا در چینش جدید این وزارت، جایگاه بالاتری برای مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی ایجاد کند و این مرکز در ساختار جدید به سازمان تبدیل شود.
وی اظهار داشت: می توان از پتانسیل های معاونت صنایع دستی در سازمان میراث، در جهت ارتقای فرش دستباف استفاده کرد و با بازگشت صنایع دستی به وزارت صنایع، پتانسیل این دو مقوله در کنار هم قرار گرفته و جایگاه حقوقی قدرتمندی برای متولی فرش در وزارت جدید ایجاد شود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی در ادامه با یادآوری شعار وزیر بازرگانی مبنی بر توجه به تولید صادرات محور، اجرای این شعار در حوزه فرش دستباف را منوط به تقویت سازمانی متولی فرش دانست و افزود: خوشبختانه وزارت بازرگانی تاکنون با رویکرد علمی به سمت و سوی تجارت نوین گام برداشته است و در کنار آن به جنبه‌های هنری فرش نیز بی توجه نبوده است چرا که اصلا وجوه هنری و فرهنگی فرش قابل جداسازی از جنبه‌های اقتصادی و تجاری آن نیست.

مخملی ادامه داد: در چند سال اخیر مرکز ملی فرش توانسته است تعامل خوبی را با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی برقرار کند و معتقدیم با تقویت جایگاه حقوقی این مرکز در وزارت بازرگانی و صنایع و حتی افزوده شدن مجموعه صنایع دستی به آن، می توانیم به تحقق تولیدات صادران محور در حوزه صادرات غیرنفتی نزدیک شویم.
رییس اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه در مرکز ملی فرش ایران، فرش به لحاظ هر دو بعد هنری و تجاری قابل توجه بوده و با اختصاص بودجه و یارانه‌های خود به این مهم گامی بس عظیم در عنوان کردن هرچه بهتر این هنر-صنعت در بازار داخلی و خارجی برداشته است.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف طرح و نقش، عکس فرش، تقدیر از پیشکسوتان فرش دستباف و برنامه‌های مشابه گواه بر این مدعاست که وزارت بازرگانی از ابعاد هنری فرش هم غافل نبوده است زیرا فرش دستباف ایران خود به تنهایی حاوی تمدن، فرهنگ، تاریخ و سنت و علم کشورمان است.
مخملی در پایان یادآور شد که به دلیل تعدد شاغلان در این هنر-صنعت و همچنین بازار تجاری فرش به عنوان کالای نفیس و ارزشمند، لزوم همراه شدن صنایع دستی با فرش در ساختار وزارت جدید بازرگانی و تجارت امری لازم و بدیهی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×