اخبار فرش ماشینیمقالات نساجی

فرش پایدار چیست و چه مزایایی دارد؟

فرش‌هایی با انتشار کم از ترکیبات آلی فرار (VOC)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش پایدار فرش‌هایی با انتشار کم از ترکیبات آلی فرار (VOC) بهترین نمونه از فرش‌های پایدار

با توجه به بحران آب و هوا و آسیب‌های زیست محیطی، انتخاب کفپوش‌های پایدار اهمیت روز افزونی پیدا کرده است.

صنعت فرش نیز پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری داشته است، خصوصاً در مورد رد پای به جای مانده از خود و در دسترس قرار دادن پایداری به صورت همگانی.

کفپوش‌های پایدار را می‌توان از مواد اولیه طبیعی، تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر مانند پشم یا بامبو تهیه کرد. علاوه بر این، فرش‌های پایدار همچنین می‌توانند از کالاهای بازیافتی مانند بطری‌های پلاستیکی یا سایر ضایعات نایلون صنعتی، تورهای ماهیگیری به جای مانده در اقیانوس، ضایعات پوشاک و فرش تهیه شوند.

فرش‌ پایدار همچنین از سوزاندن یا دفن زباله جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که تمام مواد در یک حلقه بسته استفاده می شوند و هرگز زباله تولید نمی‌شود و مواد پس از دوره مصرف خود، مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرش پایدار
ترکیبات آلی فرار (VOC)

مواد اولیه فرش پایدار

نخ نایلونی بازیافتی و نخ پشم تجدید پذیر نمونه‌ای از نخ‌های سازگار با محیط زیست و مورد استفاده در فرش پایدار هستند. با در نظر گرفتن اهمیت روز افزون پایداری، تعجبی ندارد که اکنون نخ‌های نایلونی بازیافتی بیشترین رشد را در صنعت فرش داشته‌اند. آنها نه تنها زباله ایجاد نمی‌کنند بلکه پس از استفاده عملکرد خوبی دارند و دوباره به نخ جدید تبدیل می‌شوند. همچنین، پردازش نخ و استفاده مجدد از آن تأثیر کاهنده قابل توجهی در گرم شدن زمین دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علاوه بر نخ نایلون بازیافتی، نخ پشم نیز تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر، بادوام و دوستدار محیط زیست است. با این حال، برای اینکه واقعاً پایدار باشد، به روش‌های تولید سازگار با محیط زیست نیز نیاز دارد.

البته این مورد تنها به نخ مربوط نمی‌شود. بهترین فرش‌های پایدار از محصولات بازیافتی برای زیره خود نیز استفاده می‌کنند. ضایعاتی مانند بطری‌های آب پلاستیکی، انتخاب خوبی برای زیره فرش‌های پایدار با قابلیت کاهش صدا هستند.

مواد احیا شده‌ای از این قبیل می‌توانند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرند و ایجاد زباله‌ را از فرآیند حذف کنند. علاوه بر این، هنگامی که از مواد مشابه برای رو و پشت فرش استفاده می‌شود، از روند پرهزینه‌ی جداسازی جلوگیری می‌شود.

فرش پایدار
یک فرش پایدار با نخ فرش صد در صد طبیعی

روش‌های تولید پایدار

در تهیه فرش‌های پایدار، علاوه بر استفاده از مواد پایدار، فرآیندهای تولید سازگار با محیط زیست نیز باید در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که رنگزای نخ، آب مورد استفاده برای رنگرزی، باقی مانده‌های نخ، بوبین‌های مقوایی، همه بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کل فرآیند تولید توسط انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

فرش‌هایی با مقدار کم از ترکیبات آلی فرار

بخشی جدایی ناپذیر از یک فرش پایدار، انتشار کم ترکیبات آلی فرار (VOC) است. بوی قابل تشخیص فرش جدید در واقع گازها و بخارات بالقوه مضر منتشر شده از مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت آن هستند که به VOC معروف هستند. این ترکیبات، گازهایی با اثرات بالقوه نامطلوب هستند. برخی از VOC ها خطرناک نیستند، در حالیکه ممکن است برخی دیگر برای محیط زیست، کیفیت هوای داخل و سلامت انسان مضر باشند.

نخ بازیافتی برای تولید فرش پایدار
نخ بازیافتی برای تولید فرش پایدار

فرش با VOC کم، فرشی است که از اجزایی تشکیل شده که انتشار VOC را کاهش می‌دهند. بنابراین در تولید این فرش، از موادی که منجر به انتشار گاز و بخار می‌شوند، مانند PVC، پشتی لاستیکی و اتصال دهنده‌ها که دارای مواد شیمیایی مانند ۴-PCH، ترکیبات معطر و فرمالدئید هستند، استفاده نشده است.

مزایای فرش با VOC کم

از جمله جذابیت‌های فرش‌های با VOC کم این است که نگرانی‌هایی که معمولاً با فرش‌های دارای VOC زیاد همراه است ایجاد نمی‌کنند، مانند:
• بوی نامطبوع
• تحریک چشم، بینی و گلو
• سردرد، حالت تهوع و خستگی
• مشکلات تنفسی و تحریکات آلرژی
• آسیب به کبد، کلیه، سیستم عصبی مرکزی و احتمال قرار گرفتن در معرض سرطان
علاوه بر این، نصب این نوع فرش‌ها برای کارگران ایمن است و بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای داخلی تاثیرگذار هستند.

ترکیبات آلی فرار (VOC)
چگونگی تشخیص و انتخاب فرش‌های با VOC کم

بسیاری از برنامه‌های صدور گواهینامه در سراسر جهان انتشار VOC از فرش‌ها را با استانداردهای مختلف ارزیابی می‌کنند. بهترین راهنمای شما در انتخاب و تشخیص این نوع فرش‌ها، گواهینامه طلا برای راحتی هوا در محیط داخلی است. گواهینامه Indoor Air Comfort Gold تضمین می‌کند که فرش الزامات آلایندگی کم را دارا می‌باشد. این گواهینامه توسط Eurofins، یک گروه بین‌المللی از آزمایشگاه‌های مستقل که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ واقع است، صادر می‌شود.

محصولات دارای این گواهینامه، بهترین محصولات و با حداقل آلایندگی هستند. باید توجه داشت که فرشی با “گواهینامه سبز” لزوماً فرشی با VOC کم نیست. این فرش ممکن است با مواد تجدید پذیر به روشی کارآمد ساخته شده باشد اما هنوز هم دارای سطح بالایی از انتشار VOC باشد.

فرش های تافتینگ تولید شده با نخ های صد در صد بازیافتی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×