اخبار فرش ماشینی

فرش چینی با نام ایرانی در پاکستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مسوولان‎ ‎ایرانی به صورت مدام اخباری در مورد ثبات بازارهای صادراتی فرش ایرانی‎ ‎می‌دهند ولی به موازات انتشار اطلاعیه‌های وزارت بازرگانی رسانه‌های‎ ‎بین‌المللی از افزایش صادرات فرش چینی و جایگزینی آن در بازارهای صادراتی‎ ‎به جای فرش ایرانی خبر می‌دهند‎. ‎

فرش‌های چینی در بازارهای‎ ‎بین‌المللی و حتی بازارهای منطقه با برند فرش‌های ایرانی به فروش می‌رسند‎. ‎فرش‌های چینی به نام “کاشان” در بازارهای پاکستان و امارات به فروش‎ ‎می‌رسند. مسوولان وزارت بازرگانی چندی پیش خبر تاسیس شهرکی در چین به نام‎ ‎کاشنان را تایید کرده بودند. فرش‌های چینی در بازارهای جهانی به دلیل قیمت‎ ‎پایین و طرح‌های ایرانی به سادگی به فروش می‌رسند. این جریان نگرانی‌های‎ ‎بسیاری را میان مسوولان ایران رقم زده است اما آنان بر این باورند که با‎ ‎سکوت شرایطی برای مواجهه با نمونه‌های چینی مهیا می‌شود‎

‎در همین‎ ‎حال روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز طی گزارشی به عرضه گسترده فرش‌های‎ ‎چینی در پاکستان با نام فرش ایرانی اشاره کرد و نوشت: فرش‌های تقلبی چینی‎ ‎به قیمت نصف تا یک‌سوم نسخه‌های ایرانی در پاکستان فروخته می‌شوند‎.

‎فایننشال‌تایمز‎ ‎طی گزارشی از عرضه گسترده فرش‌های چینی در پاکستان با نام فرش ایرانی و با‎ ‎طرح‌ها و نقشه‌های ایرانی خبر داده است‎.
‎برای مقابله با این پدیده‎ ‎مقامات پاکستان در ماه ژوئیه یک محموله از فرش‌های چینی را که از منطقه‎ ‎سین‌کیانگ وارد این کشور شده بودند، بازگرداندند‎.

‎یک مقام پاکستانی‎ ‎با اشاره به استقبال خریداران پاکستانی از این اقدام گفت: ما گمان‎ ‎نمی‌کردیم ممنوعیت ورود کالاهای چینی با استقبال خریداران فرش مواجه شود‎. ‎آنها خوشحالند که فرش‌های چینی وارد کشور نمی‌شوند‎.
‎یکی از این‎ ‎افراد عمران امان است که همواره تشخیص فرش‌های تقلبی چینی با فرش‌های‎ ‎ایرانی برایش مشکل‌ساز بوده است. او از معامله فرش‌های چینی خودداری‏‎ ‎می‌کند زیرا معتقد است این فرش‌ها بازار باارزش فرش را تحت تاثیر قرار‎ ‎می‌دهند‎.
‎وی گفت: زمانی یکی از شرکایش چندین هزار دلار برای فرشی‎ ‎که فکر می‌کرد فرش ابریشم ایرانی است پرداخت کرده بود اما وقتی به‎ ‎اسلام‌آباد آمد دریافتیم آن فرش تقلبی است و در چین بافته شده است‎.
‎این‎ ‎فروشنده فرش در بازار اسلام‌آباد گفت: آن وقت بسیار دیر شده بود. چینی‌ها‎ ‎از روی تمام انواع فرش‌های گرانقیمت کپی‌برداری می‌کنند‎.
‎وی بسیار‎ ‎مشتاق است که بتواند اعتماد مشتریان خود را جلب کند. بسیاری از آنها حاضر‎ ‎به پرداخت هزاران دلار هزینه هستند اما قادر نیستند یک فرش ایرانی واجد‎ ‎شرایط را تشخیص دهند. بنابراین وی فرش‌های چینی را در خارج از مغازه‌اش‎ ‎قرار می‌دهد‎.
‎در عین حال امثال عمران امان در میان فروشندگان فرش در پاکستان بسیار اندک هستند‎.
‎برای‎ ‎خریداران ناآزموده تشخیص تفاوت میان یک فرش تقلبی چینی از نسخه ایرانی آن‎ ‎یا فرش هرک ترکی مشکل است. یک تفاوت مهم بین این دو قیمت است. یک فرش‎ ‎ابریشم چینی که از روی فرش ایرانی کپی‌برداری شده است یک‌سوم تا نصف قیمت‎ ‎فرش ایرانی قیمت دارد‎.

‎عمران امان در مورد کپی‌برداری چینی‌ها گفت‏‎: ‎چینی‌ها شاید طرح‌های اصیل و سنتی نداشته باشند اما در

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کپی‌کردن از‎ ‎طرح‌های دیگر کشورها چنان مهارتی دارند که می‌توانند نسخه‌ای به عینه از‎ ‎روی فرش اصلی تولید کنند‎.
‎در مورد اینکه چه زمانی و چگونه صنعت‎ ‎کپی‌برداری چین از روی فرش‌های ایرانی آغاز شد، دیدگاه‌های متفاوتی وجود‎ ‎دارد اما برخی معتقدند این کار از دهه ۱۹۹۰ در سین‌کیانگ چین آغاز شد. در‎ ‎عین حال یکی از بزرگ‌ترین کارگاه‌های تولید فرش‌های ایرانی در چین در‎ ‎مناطق مرکزی این کشور قرار دارد‎.
‎یک دیپلمات غربی علاقه‌مند به‎ ‎فرش‌های ایرانی گفت: چینی‌ها دریافتند کپی‌برداری از فرش‌های ایرانی و‎ ‎ترکیه‌ای بسیار سودمند است چراکه خریداران دیوانه این محصولات هستند و به‎ ‎علاوه هرکسی نمی‌تواند یک فرش اصیل را از نسخه چینی آن تشخیص دهد‎.

‎لطیف‌شاه‎ ‎یک تاجر فرش افغانی در کراچی با پیش‌بینی افول فرش چینی گفت: چینی‌ها قدرت‎ ‎رقابت خود را در این بخش از دست می‌دهند. در حال حاضر برخی پیش‌بینی‎ ‎می‌کنند صنعت کپی‌برداری فرش چین سقوط کند‎.
‎وی افزود: تعداد‎ ‎فزاینده‌ای از فروشگاه‌های فرش در حال حاضر فرش‌های چینی را از فرش‌های‎ ‎خاورمیانه‌ای جدا کرده‌اند تا به مشتریان نسبت به کیفیت کالاهای خود‎ ‎اطمینان دهند. من مشتریانی دارم که در سال ۲۰ هزار دلار برای خرید فرش‎ ‎هزینه می‌کنند. آنها نه‌تنها چشم دارند و تفاوت میان یک فرش اصیل ایرانی و‎ ‎کپی چینی آن را می‌بینند بلکه جزو بهترین مشتریان من هستند‎. ‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×