اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای مصطفی الوانکاریان – مدیر عامل شرکت فرش قیطران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صادرات فرش ماشینی از موانع قانونی رنج می برد!!

بالاخره روزگار گذشت و گذشت و عدد شانه فرش ماشینی از ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۷۰۰  به ۱۰۰۰ رسید. معلوم هم نیست اگر شونهر و وندویل همین طور بر سر افزایش شانه فرش ماشینی رقابت کنند شانه سر از کجا در می آورد. اما به هر حال هر محصول جدیدی بازاری جدید و منحصر به فرد ایجاد می کند. طبق آمارهای جهانی بخش مهمی از سودآوری شرکت های تولیدی مدیون معرفی و تولید محصولات جدید است. تولید محصولات جدید و نوآوری علاوه بر مزایای زیادی که برای اولین ها و شرکت های پیشرو به همراه دارد باعث رونق و شکوفایی بازار فروش هم می شود و سلیقه و خواست مشتری و سطح توقع او از بازار را هم افزایش می دهد. اتفاقی که این سالها برای صنعت فرش ماشینی ما افتاد و پیشرفت های تکنولوژیکی و فنی و محصولات متنوع، مشتری نهایی را نیز بسیار منتفع کرده است. در این شماره با یکی از شرکت هایی که در عرصه بافت فرش شانه ۱۰۰۰ پیشرو بوده است مصاحبه ای انجام داده ایم که در زیر از نظر می گذرانید.

لطفاً در رابطه با محصولات تولیدی و سوابق فعالیت شرکت فرش پنجاه رنگ مشهد اردهال بیشتر توضیح فرمائید.

گروه  صنعتی “گلبافت طلایی” در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده و به بهره برداری رسیده است. این شرکت با استفاده از ماشین آلات بافندگی شونهر آلمان و وندویل بلژیک آغاز به کار نمود و از بدو تاسیس خط مشی شرکت بر پایه ۱- تنوع و نوآوری محصولات تولید ۲- افزایش فروش، تولید و ارزش آفرینی برای سهامداران ۳- ارتقاء قابلیتهای سازمانی، منابع انسانی، اطلاعاتی و مدیریتی استوار شده است. محصولات گروه صنعتی گلبافت طلایی به شرح زیر می باشد:

۱- فرش ۵۰۰ شانه گل برجسته گل ابریشم با تراکم ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰

۲- فرش ۷۰۰ شانه دستباف گونه اکریلیک با تراکم های ۱۵۰۰، ۲۲۵۰، ۲۵۵۰

۳- فرش ۷۰۰ شانه دستباف گونه ابریشمی با تراکم ۳۰۰۰

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

که با برند فرش پنجاه رنگ مشهد اردهال در سطح کشور و بین الملل عرضه می شود.

آیا در حال حاضر در مجموعه فرش پنجاه رنگ، فرش شانه ۱۰۰۰ تولید می شود؟

بلی، گروه صنعتی گلبافت طلایی به منظور تامین نیاز مشتریان در سال ۱۳۹۰ اقدام به خرید ماشین بافندگی فرش ۱۰۰۰ شانه از شرکت وندویل بلژیک نمود و علیرغم وجود تحریمها و مشکلات عدیده تحریم در ماه های پایانی سال ۱۳۹۱ موفق به نصب و راه اندازی اولین دستگاه ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ گردید و از ابتدای سال ۱۳۹۲ با برند فرش قیطران به بازار عرضه شده است.

ارزیابی شما از صنعت فرش ماشینی در ابعاد مختلف از جمله میزان تولید، کیفیت کالاها، تعداد شرکت ها، صادرات، سرمایه گذاری های جدید و… چیست؟

میزان تولید فرش ماشینی در حال حاضر  بیش از نیاز داخلی است و با توجه به توانایی شرکت های داخلی در بخش تولیدات متنوع فرش ماشینی ظرفیت صادراتی بالایی در این صنعت وجود دارد که متاسفانه با بخشنامه ارزی صادر شده مبنی بر معافیت مشروط مالیاتی، میل و اشتیاق شرکتها برای صادرات کم شده است. متاسفانه دولتمردان به جای اینکه شرایط برای صادرات فرش ماشینی را تسهیل کنند کار را برای ما سخت تر می کنند. امیدوارم دولت یازدهم بتواند با تشکیل تیم های کارشناس واقعی صنایع مزیت دار مانند فرش ماشینی را شناسایی کند و از تمام ظرفیت های آن به نفع تولید و صادرات سود ببرد. وضعیت کلی صنعت فرش ماشینی بسیار امیدوار کننده و رو به جلوست تا جایی که در بدترین شرایط اقتصادی کشور هم سرمایه گذاری های خوبی در این صنعت انجام شده اما آنچه آزار دهنده است اینکه نمی توانیم از ابزار و امکاناتی که فراهم کرده ایم به خوبی استفاده کنیم.

آیا در حال حاضر در بازارهای صادراتی فرش ماشینی حضور دارید؟ چه برنامه ای برای حضور هر چه قوی تر در بازارهای بین المللی دارید؟

بلی، اکنون صادرات محصولات فرش پنجاه رنگ مشهد اردهال به چندین کشور از جمله روسیه، عربستان، آذربایجان و عراق در حال انجام است. برنامه شرکت برای حضور بیشتر در بازارهای بین المللی، افزایش ظرفیت های تولید، بازاریابی و حضور در نمایشگاههای بین المللی می باشد. تجربه نشان داده است که فرش های ایرانی چیزی کمتر از رقبای خود ندارند و از نظر قیمت، کیفیت و طرح و نقشه های خاص ایرانی کاملاً آماده رقابت با سایر کشورها به ویژه ترکیه هستیم. اما متاسفانه امروز اقتصاد دنیا تا حد زیادی سیاسی شده است و به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده و تحریم ها از انجام یک تجارت آسان و بی دردسر محروم هستیم و این تنها تفاوت ما و رقبای خارجی است. قطعا حضور در بازارهای بین المللی برای شرکت های ایرانی تجربیات و نکاتی را به همراه خواهد داشت که بدون ورود به آن نمی توان آنها را آموخت. بنابراین در این برهه از زمان باید منتظر تمهیدات و راهکارهای دولت جدید برای برون رفت از این وضعیت باشیم.

همان طور که میدانید صادرات فرش ماشینی ترکیه در سال گذشته از مرز دو میلیارد دلار گذشت. علت ضعف کشور ما در صادرات فرش ماشینی چیست؟ در حالی که ظرفیت ها و توان بالایی در این بخش بالقوه است.

علت ضعف کشور ما در صادرات فرش ماشینی، موانع قانونی از جمله مالیات، گمرک، استاندارد، تحریم های بانکی و موانع تولید از جمله فرسوده بودن ماشین آلات و عدم آشنایی بسیاری از تولیدکنندگان با سلایق و نیاز مصرف کنندگان سایر کشورها می باشد. همانطور که عرض کردم تنها بخشی از روند تولید در دست تولید کننده است و بر آن کنترل دارد. بخش مهم تری از این روند را در ایران دولت ها و سازمان ها و نهادهای وابسته به دولت برعهده دارند و بخش دیگر نیز تجربه حضور در بازارهای بین المللی است. ما تنها در بخش ابزار و امکانات تولید با ترکیه برابر هستیم اما در دو بخش دیگر یعنی حمایت های دولتی و سیاست های اقتصادی و تجربه حضور در بازارهای بین المللی در مقایسه با این کشور محدود هستیم.

به نظر شما ارائه خدمات مناسب به مشتری و کسب رضایت مشتری در موفقیت فروش یک شرکت تا چه میزان اهمیت دارد؟

ارائه خدماتی همچون اطلاع رسانی درباره محصولات، ایجاد اطمینان درباره کیفیت محصول (گواهی استاندارد)، سرعت در زمان تحویل کالا، باعث ایجاد رضایت در مشتری و افزایش تولید و فروش برای شرکت می گردد. امروز دیگر شما نمی توانید مشتری را مجبور به خرید کالا کنید چرا که به خصوص در فرش ماشینی تنوع، برندها، رنگ بندی  و … در بازار بسیار بالاست. امروزه مشتری آگاه است و به دنبال بهترین گزینه موجود در بازار از لحاظ مطابقت با نیازهای خود است. بنابراین باید با او صادق بود و بهترین ها را برای او در نظر گرفت. ما هم همواره تمام سعی خود را برای دستیابی به این اهداف به کار بسته ایم.

به نظر شما طراحی در صنعت فرش ماشینی چه جایگاهی دارد؟

مهمترین عامل ایجاد رضایت مندی مشتری در صنعت فرش ماشینی، طراحی است که برای موفقیت در این بخش نیاز به شناخت خواسته های مصرف کننده از جمله رنگ و سبک طرح می باشد. مشتری امروزه تنوع طلب است و دوست دارد آنچه زیباست را خریداری کند. شاید یک طراحی خوب برای جلب نظر مشتری و تضمین خرید او کافی باشد. خوشبختانه توجه به طراحی در بین تولید کنندگان بیشتر شده است و طراحان فرش نیز به صورت حرفه ای تری کار می کنند.

نظر شما در رابطه با نمایشگاه فرش ماشینی و کفپوش تهران چیست؟

قطعاً این نمایشگاه یکی از نمایشگاه های موفق در صنعت فرش ماشینی ایران است که توانسته هرساله بهترین برندهای ایران را زیر یک سقف جمع کند. شرکت پنجاه رنگ مشهد اردهال نیز هرساله در این رویداد شرکت می کند. در سال ۱۳۹۲ گروه صنعتی گلبافت طلایی با حضور در نمایشگاه بین المللی تهران سالن ۸ و ۹ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. از برگزار کنندگان نمایشگاه می خواهم تا تمامی تلاش خود را برای بین المللی کردن این نمایشگاه به معنای واقعی انجام دهند. این نمایشگاه وقتی می تواند حقیقتاً موجب پیشرفت صنعت فرش ماشینی ایران شود که شرکت های بین المللی  بزرگ و نیز تجار و بازرگانان خارجی در حد قابل قبول در آن حضور یابند.

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

شماره اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×