اخبار نساجی

معرفی ۶۰۰۰ واحد تولیدی به بانک برای دریافت خط اعتباری انرژی

گسترش آنلاین: در حالی که در یکی، دو هفته گذشته برخی از تولیدکنندگان و فعالان رشته‌های مختلف صنعتی اعلام کرده بودند از محل منابع درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تسهیلاتی را دریافت نکرده‌اند رئیس ستاد تحول صنایع و معادن از پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب خط اعتباری انرژی به صنعتگران در چهار ماه گذشته خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین در خصوص پرداخت تسهیلات برای نوسازی خطوط تولیدی واحدهای صنعتی نیز گفت که کمتر از ۱۰۰ واحد تولیدی در سال ۸۹ تسهیلات بازسازی و نوسازی دریافت کرده‌اند اما تمرکز وزارت صنایع و معادن در سال ۹۰ بر پرداخت این نوع تسهیلات خواهد بود و از آنجا که ۲ هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات نوسازی ثبت‌نام کردند اعطای این نوع تسهیلات از این ماه سرعت خواهد گرفت. در همین حال دبیر انجمن شیشه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» درباره دریافت تسهیلات بسته حمایتی توسط وزارت صنایع و معادن گفت: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید به بخش‌های صنعت و معدن اختصاص یابد. این در حالیست که این مبلغ هم‌اکنون توسط وزارت صنایع و معادن به صورت وام با چهار درصد کارمزد به صنعتگران پرداخت می‌شود. حسین زجاجی با بیان این که این روند مغایر با قانون هدفمندی یارانه هاست، افزود: واحدهای تولیدکننده به ارائه این گونه تسهیلات اعتراض دارند، چون آنها خواستار پرداخت واقعی تسهیلات بر اساس قانون هستند.

وی اظهار کرد: وزارت صنایع و معادن ارائه این گونه خدمات را حمایت اعلام می‌کند در صورتی که حتی دریافت این تسهیلات نیز مراحل طولانی را در پی دارد که صنعتگر باید برای دریافت این تسهیلات زمان زیادی را صرف کند.
دبیر انجمن شیشه ایران درباره افزایش قیمت محصولات و همچنین میزان تولید کارخانه‌های تولید شیشه نیز گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، واحدهای تولیدکننده هیچگونه افزایش قیمتی در محصولات خود نداشتند. این در حالیست که پس از اجرای قانون هدفمندی هزینه تولید،انرژی مصرفی و حتی کرایه حمل باز افزایش یافته است اما آنها اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را ندارند.
زجاجی با بیان اینکه میزان تولید شیشه نیز به اندازه قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست، افزود: کارخانه‌های تولید‌کننده شیشه برای تولید محصولات خود ناچار از روشن کردن کوره هستند و تا زمانی که این کوره‌ها کار می‌کنند کارخانه‌ها نمی‌توانند تولید خود را کاهش و یا قطع کنند. بنابراین به ناچار در سه شیفت اقدام به تولید شیشه به میزان قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌کنند.
وی درباره افزایش قیمت محصولات شیشه‌ای پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: واحدهای تولید‌کننده شیشه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را تا پایان سال ۸۹ نداشتند که به نظر می‌رسید این یک دستور است که در عمل نیز چنین شد این در حالی بود که هزینه حمل و نقل، انرژی و مواد معدنی با حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت مواجه شد.

دبیر انجمن شیشه ایران اظهار کرد: به قولی می‌توان گفت تولیدکننده از جیب خود در راه تولید صرف کرده‌ است چرا که با وجود کالاهای قاچاق و همچنین ثابت بودن نرخ ارز رقابت شدیدی بین تولیدات داخلی و خارجی به وجود آمده است که تولیدکننده داخلی را ناگزیر از ادامه تولید می‌کند.
زجاجی یادآور شد: هم‌اکنون تولیدکنندگان شیشه درخواست افزایش قیمت محصولات خود را با مسوولان مربوطه در وزارت صنایع و معادن مطرح کرده‌اند که تا نگه داشتن دستوری قیمت‌ها به اتمام برسد و بتوانند محصولات خود را افزایش قیمت دهند.

مذاکره با بانک‌ها
در همین حال رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش‌صنعت» درباره وضعیت تولیدکنندگان صنایع شوینده از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط وزارت صنایع و معادن پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: هنوز هیچ کدام از واحدهای تولیدی موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند و در حال مذاکره با بانک‌ها هستند. علی نقیب افزود: پس از اجرای قانون هرگونه افزایش قیمتی از سوی تولیدکنندگان ممنوع بود حال پس از دو ماه از آغاز سال جدید تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند تا قیمت محصولات تولیدی آنها منطقی شود.
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی‌ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار‌ «گسترش صنعت» در این باره اظهار کرد: در بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن واحدهای تولیدکننده تنها می‌توانند برای پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های سوخت واحد تولیدی خود وام بگیرند.
محمد مروج افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این تسهیلات نیز به واحدهایی داده می‌شود که سهم هزینه انرژی از قیمت تمام شده محصول آنها بیش از سه درصد باشد که در حال حاضر تعدادی از واحدهای تولیدکننده نساجی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
وی درباره افزایش قیمت محصولات نیز اظهار کرد: تا پایان سال ۸۹ اجازه هرگونه افزایش قیمت ممنوع بود که این امر خواسته وزارت بازرگانی و صنایع و معادن بوده است اما هم اکنون در حال ارائه درخواست خود برای افزایش قیمت محصولات به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستیم.  
اما سخنگوی وزیر صنایع و معادن درباره انتقادهای مطرح شده درباره دریافت نکردن تسهیلات توسط واحدهای تولیدی اظهار کرده که وزارت صنایع و معادن برنامه‌ای برای پرداخت کمک‌های بلا‌عوض به بخش تولید ندارد و از اول هم نداشته است.

سیدر‌ضا فاطمی‌امین گفت: در سال ۸۹ محور حمایت‌های وزارت صنایع و معادن از صنعتگران پس از حذف یارانه حامل‌های انرژی، اعطای تسهیلات در قالب خط اعتباری انرژی بوده است که در این بخش تسهیلات به صورت نقدی به صنعتگر پرداخت نمی‌شود، بلکه میزان افزایش هزینه انرژی در واحدهای تولیدی به وزارت نیرو پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: تاکنون ۶۲ واحد سیمانی، ۱۰۲ واحد تولید گچ، ۸۳ واحد فعال در صنعت کاشی و سرامیک و ۹۸۱ واحد آجرپزی با وزارت صنایع و معادن قرارداد بسته و از تسهیلات حمایتی خط اعتباری انرژی استفاده کرده‌اند. تعداد کمی هم تسهیلات بازسازی دریافت کرده‌اند که با توجه به تمرکز ستاد تحول در سال ۹۰ بر این تسهیلات روند اعطای آن از اردیبهشت‌ماه سرعت خواهد گرفت.
به گفته معاون وزیر صنایع و معادن بیش از شش‌هزار بنگاه تولیدی برای استفاده از خط اعتباری انرژی به سیستم بانکی معرفی شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×