اخبار فرش ماشینی

نخستین همایش بین‌المللی نساجی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرگزاری فارس: نخستین همایش بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران با حضور صاحبان صنایع در دانشگاه گیلان برگزار شد.
رئیس دانشگاه گیلان در این همایش با اشاره به اهمیت پیوند دانشگاه و صنعت اظهار داشت: ایجاد زمینه‌های تعامل بین‌المللی مقدمه‌ای در راستای توسعه علم و صنعت در کشور است.
عبدالله حاتم‌زاده با بیان اینکه رشته نساجی علم چند بعدی است، افزود: ارتباط این صنعت با ریاضی، مکانیک، مهندسی شیمی و … برای ارتقای آن تاثیرگذار است.
وی برپایی چنین همایش‌هایی را گامی مهم برای گسترش صنعت نساجی قلمداد کرد و گفت: برگزاری همایش‌ها تبادل اطلاعات علمی و به روز دنیا را در بر دارد.

حاتم‌زاده با تاکید براینکه گیلان از امکانات بالقوه‌ای در زمینه علم و صنعت برخوردار است، تصریح کرد: وجود اقلیم و آب و هوایی نباید سبب محرومیت سبز این منطقه شود.
وی گیلان را از استان‌های پیشتاز در عرصه نساجی دانست و خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف و ناخوشایند توانمندی‌های گذشته استان از بین رفته و آن را به یک انبار تبدیل کرده است.
رئیس دانشگاه گیلان تعداد کارخانه‌های تولید نساجی در استان را ۱۷۵ واحد اعلام کرد و افزود: تعداد شاغلان در این واحدها از ۱۰ تا یک هزار و ۸۰۰ نفر است و با توجه به اینکه ۲۰ درصد شاغلان در بخش صنعت نساجی فعال هستند، نشان از اهمیت این رشته در اشتغالزایی دارد.

حاتم‌زاده اظهار داشت: دانشگاه گیلان به عنوان یک مرکز علمی ارتباط مستمر با صنایع داشته و به‌کارگیری تکنولوژی نانو در عرصه‌های نساجی برای پیشرفت در این صنعت الزامی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان در راستای توسعه علم و صنعت در حوزه فرا منطقه‌ای از اعتبار مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: این دانشگاه برای همکاری علمی و روابط بین‌المللی اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه‌های برلین، انگلستان، گرجستان، آستاراخان و داغستان گام‌های بلندی برداشته است.
رئیس دانشگاه گیلان افزود: پردیس بین‌المللی انزلی نیز به تبادل دانشجو با کشورهای حوزه دریای خزر در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، حقوق بین‌الملل و … اقدام کرده است.

حاتم‌زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان در حال حاضر با بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ دانشجو در رشته‌های کارشناسی و دکتری در ۴۶ رشته گرایش در زمینه دکتری و ۵۱ رشته در کارشناسی ارشد در حال فعالیت است.
دبیر همایش بین‌المللی نساجی ایران نیز هدف از برگزاری همایش مذکور را فراهم‌سازی بستری برای تقویت ارتباط میان نساجی ایران و دانشکده‌های نساجی عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای مناسب برای تبادل جدیدترین اطلاعات، تحقیق و تجربه‌های متخصصان ایرانی و بین‌المللی در زمینه مهندسی نساجی از دستاوردهای این همایش است.
وحید متقی‌طلب افزود: از ۵۰۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه تعداد ۳۴۵ مقاله پس از بررسی‌های نهایی پذیرفته شد که از این تعداد ۸۹ مقاله در بخش بین‌الملل و ۲۵۶ مقاله در بخش ملی ارائه می‌شود.
وی به‌کارگیری نیروی جوان در کنار متخصصان ماهر را یکی از نیازهای پویایی این همایش برشمرد و اظهار داشت: ارائه مقاله‌های متخصصان در کنار نمایشگاه‌های دستاوردهای نساجی ایران امکان آشنایی با جدیدترین پییشرفت‌های صنعت نساجی و پوشاک ایران و همچنین ارائه راهکارهای بنیادین در راستای ارتقای این صنعت و رفع چالش‌ها را در بر دارد. ‏

مدیر گروه نساجی دانشگاه گیلان از برپایی ۱۰ غرفه شرکت‌ها و نهادهای مختلف اجرایی خبر داد و خاطرنشان کرد: در بخش ویژه نیز معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وابسته به سازمان میراث فرهنگی، غرفه صنایع دستی را برگزار می‌کند.
برگزاری کارگاه‌های منسوجات هوشمند، روند تجاری‌سازی ایده و همچنین تولید سلولز از گیاهان غیردرختی با همکاری پارک علم و فناوری گیلان از دیگر برنامه‌های سه روزه این همایش است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×