اخبار فرش ماشینی

دو قطبی شدن نمایشگاه‌های فرش ماشینی

تحلیلی از نظرات مهندس مهرداد زکی پور

آقای مهرداد زکی پور در گفتگو با مجله نساجی کهن در مورد نمایشگاه فرش ماشینی قازی آنتپ به نکات مهمی اشاره کرد که در زیر می خوانید :

*شرایط نمایشگاه قاضی انتپ ۲۰۲۴*

این نمایشگاه را از دو‌منظر غرفه گذاران و بازدید کنندگان باید بررسی کرد. همانطور که می‌دانید در آخرین دوره نمایشگاه دوموتکس ترکیه که در قاضی انتپ برگزار شد تقاضای مشارکت بیش‌ از ظرفیت نمایشگاه بود که همین موجب شد که تعدادی از شرکت ها در سالن چادری جانمایی شوند.

در نمایشگاه امسال علیرغم تقاضاهای اولیه،در دو هفته مانده به شروع نمایشگاه تعدادی از شرکت‌های ترک و چند شرکت ایرانی از حضور انصراف دادند.من معتقدم که نمایشگاه استانبول ، بیشتر در مورد ترک‌ها، عامل انصراف بود ، چرا که بعد از برگزاری موفقیت آمیز استانبول، زمزمه‌هایی در خصوص عدم‌نیاز به برگزاری یک نمایشگاه دیگر در ترکیه با فاصله زمانی چند ماهه شنیده می‌شد.

در مورد معدود شرکت‌های ایرانی هم‌که انصراف دادند و بعضا هم در نمایشگاه دوموتکس خاورمیانه حضور داشتند، به نظر می‌رسد حضور در یک رویداد دیگر آن هم به فاصله زمانی یک‌ماه در منطقه جغرافیایی تقریبا مشابه با هزینه‌های سنگینی که متقبل شده بودند، برایشان توجیه نداشت. در خصوص بازدید کنندگان در دو روزی که من در نمایشگاه حضور داشتم استقبال خوبی را شاهد بودم که رضایت نسبی شرکت‌های ایرانی را به دنبال داشت

*دو قطبی شدن نمایشگاه های فرش ماشینی*

همانطور که می دانید نمایشگاه فرش ماشینی در شهر قازی آنتپ در سال های گذشته با نام دموتکس ترکیه و توسط شرکت برگزار کننده آلمانی دموتکس برگزار می شد.

در آن زمان فقط دو نمایشگاه مهم فرش ماشینی برگزار می شد که مورد توجه شرکت‌های ایرانی بود یکی دموتکس هانوفر و دیگری دموتکس ترکیه.
البته نمایشگاه دموتکس چین نیز رویدادی مهم است که مدت‌های مدیدی است که برگزار می‌شود، اما به دلایل خاص خود کمتر مورد توجه شرکت های ایرانی بوده است.

به دنبال تصمیم‌گیری مسؤلین دموتکس به عدم برگزاری نمایشگاه دموتکس ترکیه،دو نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در دبی و نمایشگاه فرش ماشینی استانبول به تقویم نمایشگاه های بین المللی این صنعت این صنعت افزوده شدند که هرکدام به نوبه خود مدعی هستند و این به تشکیل دو قطب استانبول – هانوفر و دبی – قازی آنتپ منجر شد که خود موجد شرایطی ویژه و بروز پیچیدگیهایی برای ذینفعان در انتخاب نمایشگاه ‌های مورد نظر شد.
*شرکت های فرش ماشینی ایران به تصمیم گیری در انتخاب نهایی نزدیک شده اند*

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای زکی پور در مورد آینده این نمایشگاه ها گفت: “ به نظر من نقشه راه تقریبا ترسیم شده است و شرکت های ایرانی و ترک به زودی تصمیم خود را در انتخاب نمایشگاه‌های مناسب خود خواهند گرفت .

در سیکل بعدی برگزاری این نمایشگاه ها تفکیک مهمی صورت خواهد گرفت و از این پس حضور شرکت‌ها به یک نمایشگاه اصلی و یک نمایشگاه فرعی ، یا به عبارت دیگر یک‌نمایشگاه جامع بین‌المللی و یک نمایشگاه محلی تر محدود خواهد شد و شرکت‌ها با قطعیت بیشتری تصمیم خواهند گرفت .
واقعیت این است که سطح و‌کیفیت حضور ایرانی ها در نمایشگاه های اخیر نشان داد که بسیاری از شرکت ها توان مالی ، لجستیکی ، تنوع تولیدی، و سازمانی برای حضور در همه نمایشگاه ها را ندارند و این خود پایه‌ای برای انتخاب هدفمند ایشان خواهد بود.

از ۱۸ شرکت ایرانی حاضر در قازی آنتپ حضور ،سه شرکت در دموتکس خاور میانه حضور داشتند و این پیام مهمی دارد که تفکیک آغاز شده است .
به نظر من از سال بعد اکثریت قریب به اتفاق شرکتها در دو رویداد و یا حتی یک رویداد حضور می یابند و برنامه ریزی هدفمند و تحلیل بازار بر احساسات و‌تصمیمات هیجانی غلبه خواهد کرد.

باید پذیرفت که نحوه حضور ایرانی ها در تقویم نمایشگاهی فرش ماشینی در دوازده ماه گذشته هیجانی و تا حدی در پیروی از موج به وجود آمده،بوده است. جای خوشحالی است که اکثریت شرکت ها در حال دستیابی به احاطه لازم در انتخاب نمایشگاه مناسب خود هستند. “

*تعدد نمایشگاه ها می تواند نکات مثبتی هم داشته باشد*

آقای مهرداد زکی پور در مورد تعدد نمایشگاه ها در صنعت فرش ماشینی گفت:” اتفاقا تعدد نمایشگاه ها در صورتیکه منطقی و با ارزیابی توان خود شرکت همراه باشد،می تواند مزایا و نکات مثبتی هم داشته باشد. در حال حاضر حداقل ۵ رویداد قابل قبول نمایشگاهی در شانگهای، استانبول، هانوفر، دبی و قازی آنتپ وجود دارد. هر کدام از این رویدادها مخاطبین خاص خود را دارد. هرکدام از این مناطق جغرافیایی نیازها و خواسته های متفاوتی دارند و در بین آنها نمایشگاه های گران،متوسط و ارزان از نظر هزینه برای شرکت ها وجود دارد. اگر هر شرکت این پارامترها را در یک معادله منطقی با توان لجستیکی ، توان طراحی، توان تولید و توان مالی خودقرار دهد می تواند بهترین تصمیم گیری و خروجی را داشته باشد.“

*در اظهار نظر و موضع گیری در مورد نمایشگاه‌ها برخورد منطقی و اصولی داشته باشیم*

آقای زکی پور در مورد برخی اظهار نظرها و موضع گیری ها در مورد نمایشگاه ها نیز گفت:”همانظور که بارها گفته ام خود شرکت ها به صورت انفرادی هستند که می توانند بهترین تصمیم را بگیرند . همه ما و افرادی که می توانند حتی تاثیر کمی در تصمیم گیری شرکت ها داشته باشیم خوبست که در اظهار نظر های عمومی و رسانه ای ازموضع گیری به نفع یا ضرر یک نمایشگاه خاص خودداری کنیم و شرکت ها را در انتخاب بهترین گزینه آزاد بگذارند. “

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×