اخبار نساجی

نوده فراهانی: مسئولان و مدیران اقتصاد مقاومتی را در عمل دنبال کنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رئیس شورای اصناف کشور گفت: مسئولان و مدیران باید اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شورای اصناف قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور با تاکید بر اینکه هر مسئولی که در بحث اقتصاد مقاومتی وارد کار عملیاتی نشود و در این مقطع حساس تنها به شعار دادن اکتفا کند، به کشور و نظام خواسته و یا ناخواسته خیانت می‌کند، گفت: مردم در تمام عرصه‌ها حاضر و ناظر بوده‌اند و این مسئولان و مدیران هستند که باید همانند مردم عمل کنند.

نوده فراهانی در همایش بزرگ اقتصاد مقاومتی که با همکاری بسیج اصناف و شورای اصناف کشور برگزار شده بود، در حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ، حجت الاسلام قرائتی، روسای مجامع سراسر کشور و فعالان صنفی و فرماندهان بسیج اصناف کشور ، با اشاره به فرموده مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می‌دهد و اجازه می‌دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودش را داشته باشد» اظهار داشت: در شرایط فعلی کشورمان با انواع تحریمهای اقتصادی از سوی استکبار جهانی مواجه شده است، آیا تنها با دادن شعار و تکرار آن می‌توان مؤثر بود، یا باید با ابزارهای لازم به مقابله هوشمندانه با تحریم‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، باید با ابزارهای لازم برای مقابله با تحریمهای اقتصادی رفت و ملت ما آمادگی مقابله با آن را مصمم‌تر و آماده تر از گذشته دارد، آنچه مهم است این است که مسئولان و مدیران چگونه عمل کنند.

نوده فراهانی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید در اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه داشت، تقویت فرهنگ کار و تولید است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه حرف برای گفتن بسیار داریم، زیرا اصناف هم اکنون بیش از ۷ میلیون فرصت اشتغال را در کشور دارا بوده و ۳ میلیون واحد صنفی و ۸ هزار اتحادیه تحت پوشش دارند، اضافه کرد: ۶۰۰ هزار واحد تولیدی آماده هستند، در صورت رفع مشکلات‌شان بخش قابل توجهی از نیاز کالایی و صنعتی کشور و از طرفی اشتغال و کارآفرینی را پاسخ دهند.

وی افزود: ما سالهاست فریاد می‌زنیم مهمترین و اساسی‌ترین رکن تقویت اقتصاد هر کشوری تولید داخلی است، زیرا این تولید داخلی است که خودکفایی، خود اتکایی و امنیت اقتصادی را تقویت می‌کند، تولیدکننده داخلی بیشترین فشار و ناراحتی را زمانی تحمل می‌کند که به جای اینکه کارگاه و کارخانه او کالای مورد نیاز را روانه سفره خانواده ایرانی کند، اما کالای قاچاق جایش را می‌گیرد و چرخ تولیدش را از حرکت باز می‌دارد.

به گفته وی کمک به رفع مشکلات و چرخاندن چرخ تولید، با هدف افزایش تولیدات داخلی و مصرف در کشور بخشی از همان اقتصاد مقاومتی است.

رئیس شورای اصناف کشور تصریح کرد: نمایندگان و رؤسای اصناف اعلام می‌کنیم، همان طوری که در تمامی عرصه‌های انقلاب تا به امروز پیش‌قدم و پیشگام برای دفاع از کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی بودیم، در صورت توجه به خواسته‌ها و رفع مشکلات، نخستین گروهی باشیم که اقتصاد مقاومتی در تمامی ابعادش با یک حرکت جهادگرانه به طور کامل طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری اجرایی نماییم.

وی ادامه داد: هر چند هم اکنون نیز در حال اجرای آن هستیم، اما اگر نواقصی در اجرا دیده می‌شود، به دلیل مشکلاتی است که در مسیر انجام آن است.

نوده فراهانی گفت: من از همه عزیزان و همکاران درخواست می‌کنم، با قدرت وارد میدان اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی آن هم در حوزه اصناف شوند.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، توجه به اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف است، اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف یعنی جلوگیری از مصرف غیرضروری و بی‌رویه است و همچنین نباید فکر کرد که اقتصاد مقاومتی یعنی نخوردن و استفاده نکردن است، بلکه بر عکس یعنی درست خوردن و درست استفاده کردن است.

نوده فراهانی ادامه داد: در این زمینه هم اصناف حساس بوده و با توجه به اینکه کاسب حبیب اله است، حتماً و ۱۰۰در صد اصنافیان در این زمینه نیز پیشگام هستند.

رئیس شورای اصناف کشور حمایت از تولید ملی را یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد، گفت:  وقتی تولید ملی شکل بگیرد و حمایت‌های لازم از آن صورت گیرد، آن وقت است که عدم وابستگی به واردات، ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد داخلی و تأمین نیازهای داخلی قابل دسترسی خواهد بود.

نوده فراهانی بازار را ناموس اقتصاد کشور است نامید، افزود: باید با قدرت و جرأت مواظب بازار بود و از آن حمایت کرد و از طرفی برای حمایت از اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت‌های بی‌نهایت کشور توجه داشت، زیرا این ظرفیت امکان ایجاد اشتغال و تولید را می‌دهد برای کمک به تولید باید در گسترش مصرف کالاهای تولید داخلی کمک کنیم، یعنی ایرانی کالای ایرانی بخر را باید فرهنگ‌سازی کنیم، زیرا همین شعار و آگاهی خود کمکی بزرگ برای حمایت از تولیدات داخلی است.

وی ادامه داد: حتی اگر در بازار کالای وارداتی باشد، اینکه مشتری راهنمایی و تشویق کنیم، تا کالای ایرانی بخرد، خود تأثیرگذار خواهد بود.

وی استفاده از حداکثری ظرفیت‌های کشور را در اقتصاد مقاومتی مهم دانست، اظهار داشت: متأسفانه برخی در زمینه تحریم‌ها و تأمین مایحتاج مردم چنان سیاه نمایی می‌کنند که جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در حالی که در تأمین نیازها مردم مشکلی وجود ندارد، اما مهم است که از تمامی ظرفیت‌ها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد، ظرفیت‌هایی که در کشور ما از نظر علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، در کمتر کشوری می‌توان یافت.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: اما شاید تا کنون نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و یا نخواسته‌ایم، از آنها استفاده کنیم، امام امروز برای مقابله با تحریم‌ها باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای کمک و بیمه کردن اقتصاد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه وقتی مردم وارد عرصه و اجرا شوند روحیه خودباوری رشد کرده و در واقع حرکت به سوی تولید و رونق به سرعت صورت می‌گیرد، گفت: وقتی مردم در عرصه اقتصادی حضور مؤثر داشته باشند، فساد اقتصادی کاهش می‌یابد، زیرا توسط خود مردم کنترل خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حضور مردم می‌شود، یعنی اینکه حضور مستقیم همه جامعه در کمک به اقتصاد کشور است، برای نمونه همان طوری که اصناف در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک حرکت انقلابی انجام دادند و نظام و دولت را در اجرای این طرح بزرگ کمک کردند.

وی تاکید کرد: بدون حضور اصناف اجرای آن طرح غیرممکن بود، ما مصمم هستیم که همین جامعه ۲۵ میلیونی اصناف با حرکت در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی انقلاب دیگری  را در کارنامه خود رقم خواهند زد.

به گفته وی اصناف دنبال رفع برخی از مشکلات موجود در حوزه تولید هستند و در صورتی که این مشکلات حل شود، هم در چرخه تولید، مصرف کالای تولید داخلی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و از طرفی کمک به رونق اقتصاد حرکت بزرگی را در حمایت از اقتصاد کشور برمی‌دارند.

نوده فراهانی از روسای صنفی درخواست کرد که در جلوگیری از گسترش کالاهای قاچاق با هدف کمک به همکار و برادر خود که در کنارشان به تولید مشغول هستند و همچنین با گسترش فرهنگ مصرف کالای تولید داخلی گامهای اساسی را در کمک به اقتصاد مقاومتی کشور رقم بزنید.

وی همچنین از سایر بخش‌های ذیربط جهت کمک به اجرایی شدن درست و کامل رهنمودهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی درخواست کرد که ضمن کمک به رفع مشکلات بخش های تولیدی از واردات بی‌رویه و ورود کالاهای قاچاق به کشور جداً جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم، با گسترش فرهنگ مصرف تولیدات داخلی، بتوانیم هم به تولیدکننده داخلی و هم به اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک کنیم و مهمتر از همه گامی اساسی در مسیر رهنمودهای مقام معظم ولایت برداریم که اقتصاد مقاومتی مناسب ترین و مؤثرترین راه برای گذشتن از تحریم های استکبار جهانی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×