اخبار نساجیاسلاید شومقالات نساجی

پشت پرده قاچاق ملت بلون

این روزها همراه با تب داغ کرونا در میان مردم، متریال اولیه لازم جهت تهیه ماسک نیز اوضاع آشفته‌ای را تجربه می‌کند.

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش مجله نساجی کهن و به نقل از منابع آگاه، امروز کشور در وضعیتی قرار دارد که فقط دو شرکت بافتینه و بهپود یزد تولید متریال اولیه ملت بلون ر برعهده دارند و د رکنار آن‌ها چند شرکت دیگر اسپان باند تولید می‌کنند. در واقع درحال حاضر حجم عمده تولید ملت بلون برعهده بافتینه و بهپود یزد است اما همین دو شرکت نیز باتوجه به وضعیت پیش آمده تمایلی به تولید متریال ندارند و وضعیت دستگاه‌های خود را به حالت قبل و تولید اصلی مجموعه خود تغییر شیفت داده‌اند.

به گفته منابع آگاه، مدیران این دو مجموعه بر این باور هستند که در مسیر خروج غیرقانونی ملت بلون از کشور سود اصلی به جیب کسانی می‌رود که هیچ تلاش و زحمتی در بخش تولید نداشته‌اند و صرفا نقش واسطه را دارند و از وضعیت موجود به نوعی استفاده های نادرست می‌کنند.

درحال حاضر دولت صادرات پارچه ملت بلون و اسپاند ممنوع اعلام کرده است و تمام پارچه‌ای که از کشور خارج می‌شود غیرقانونی و از راه قاچاق صورت می‌گیرد. اما این قاچاق توسط چه کسانی صورت میگیرد و چه کسانی می‌توانند در کشور کار قاچاق انجام دهند؟

در بازار نساجی ایران هر کسی که پارچه دارد آقایی می‌کند

امروز در بازار ایران پارچه دست کسانی است که هیچ دانش و اطلاعی از نحوه تولید ماسک ندارند و در فرصت چند ماهه قبلی صرفا با هوش و ذکاوت و استفاده از ارتباطات خود آن را خریداری نموده‌اند تا در فرصت مناسب اقدام به فروش غیرقانونی این محصول در بازارهای خارجی شوند.

امروز به قدری میزان درخواست ملت بلون از طرف تجار کشورهای حاشیه خلیج و حتی ترکیه بسیار است که روزانه تعدادی از آنها از طریق واسطه یا مستقیم با دفتر نشریه کهن نیز تماس می‌گیرند.

در تماسی که امروز از کشور ترکیه با مجله کهن صورت گرفت متوجه شدیم که ملت بلون به صورت متری با قیمتی چهار برابر قیمت کارخانه به این عزیزان پیشنهاد داده شده است و آن‌ها به دنبال قیمت‌های پایین تر هستند.

آن‌ها خود اذعان کردند که ماسک تولید شده با همین پارچه با ارزش افزوده چند ده برابری به جیب تولیدکننده ترکیه خواهد رفت و چه بسار در ماه های آینده با شیوع کرونا خود ما مجبور شویم همین ماسک را با قیمتی بیش از ده برابر فعلی در بازار ایران خریداری کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پشت پرده قاچاق ملت بلون
درحال حاضر حجم عمده تولید ملت بلون برعهده بافتینه و بهپود یزد است اما همین دو شرکت نیز باتوجه به وضعیت پیش آمده تمایلی به تولید متریال ندارند و وضعیت دستگاه‌های خود را به حالت قبل و تولید اصلی مجموعه خود تغییر شیفت داده‌اند.

چه کسانی از فروش بی رویه و غیر قانونی پارچه ملت بلون سود می‌برند؟

چه کسانی از فروش بی رویه و غیر قانونی پارچه ملت بلون سود می‌برند که به راحتی این کالای حساس به صورت قاچاق از کشور خارج می‌گیرد. چه کسانی اجازه داده‌‌اند که تجار از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی به راحتی بتوانند پارچه خام را به کشور خود برده و ماسک تولید شده را با قیمت چندبرابر در بازار صادراتی به فروش برسانند؟ آیا ما توان و تکنولوژی لازم برای تولید ماسک صادراتی را نداریم یا اینکه منافع عده‌ای اجازه رسیدن منفعت به بخش عظیمی از جامعه را نمی‌دهد؟

متخصصین این امر اذعان دارند که ما توان لازم برای خریداری ماشین آلات مورد نیاز جهت تولید ملت بلون را به چند دلیل نداریم که دلیل عمده و مهم آن قیمت بالای این ماشین الات و تحریم‌هایی است که درحال حاضر با آن درگیریم و امروز اگر همین دو شرکت بافتینه و بهپود یزد که دست بخش خصوصی است این ماشین آلات و ظرفیت را نداشتند معلوم نبود چه بر سر مردم می‌آمد.

اما در کنار آن ما توان و ظرفیت لازم برای تولید ماسک و صادرات آن به واسطه همین مقدار تولید شده توسط چند مجموعه داخلی را داریم اما گویا عده‌ای با این قضیه نیز مخالف هستند. زیرا در شرایطی که ممکن است کشور با کمبود ماسک و پارچه روبرو شود صادرات آن صحیحی نیست.

پشت پرده قاچاق ملت بلون
نمونه‌ای از ماسک تنفسی N95

ملت بلون چیست؟

لایه ملت بلون (Melt blown) یکی از قسمت‌های مهم در ماسک است. این لایه از فیلامنت‌های منقطع تولید می‌شود. ظرافت هر یک از این فیلامنت‌ها ۱ – ۵ میکرون است. همین ویژگی باعث افزایش ویژگی نفوذ‌ناپذیری ملت بلون می‌شود.

در ماسک‌های استاندارد از این لایه استفاده می‌شود. به همین دلیل ماسک مایعات را از خود عبور نمی‌دهد. پس در برابر سایر میکروب‌ها و ذرات نانومتری و ریز در هوا نیز همانند یک سد عمل می‌کند. اما همین لایه‌ی نازک قادر است هوا را به راحتی از خود عبور دهد. یعنی زمانی که ماسک را روی دهان می‌گذارید، قادرید به راحتی نفس بکشید. اما هوایی که وارد مجرای تنفسی می‌شود، پاک و تمیز است.

وزن متداول برای یک لایه ملت بلون در ماسک ۳۰ تا ۷۵ گرم است.

راهکار چیست؟

راهکار پیشنهاد شده توسط متخصصین امر این است که جلوی خروج بی رویه و غیرقانونی پارچه و متریال از کشور گرفته شود تا در کنار آن بتوان با تولید ماسک و صادرات آن ارزش افزوده فراوانی به صورت ارزی در روزهایی که کشور نیاز شدید به ارز دارد وارد کشور گردد تا بدین صورت بخش مهمی از کسری های موجود در جامعه حل شده و فشار موجود بر دوش مردم کاسته شود.

درواقع راهکار این است ابتدا قاچاق و خروج غیرقانونی مسدود شده آن هم به صورت واقعی نه انکه عده‌ای بتوانند به لبنان پارچه بفروشند و عده‌ای دیگر به ترکیه و جلوی این کار اشتباه گرفته شود. پس از آن واحدهای مشخصی زیر نظر اتحادیه به تولید ماسک حتی بیش از طرفیت نیاز داخل و برای بازار صادراتی تولید گردد و هرکسی که می‌خواهد ماسک صادر کند نه ماده اولیه.

 

 

برای آشنایی بیشتر با منسوجات بی بافت و ملت بلون اینجا را بخوانید و مشاهدات و نظرات خود را درباره قاچاق ملت بلون با ما در میان بگذارید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. گروه توسعه تکنولوژی ایستاتوس با تکیه بر تجربه ساخت ماشین آلات پیشرفته صنعتی اقدام به مهندسی معکوس و طراحی مجدد دستگاه های تولید پارچه ملت بلون که جهت تولید ماسک مورد استفاده قرار میگیرد کرده و آمادگی خود را جهت تولید انبوه دستگاه مذکور اعلام می دارد.
    مدیریت : مهندس کوچکیان ۰۹۱۵۵۱۱۳۹۵۳
    مدیر فنی : مهندس قربانی ۰۹۱۵۳۷۲۸۹۹۳

  2. شرکت دانش بنیان صدراطرح و تجهیز اسپدانا باتکیه بردانش فنی و ساخت دستگاه ملت بلون باقطعات کاملا داخلی و برای اولین بار در ایران تولید کننده پارچه ملت بلون مشکی و رنگی است . برای هرگونه سفارش داخلی براساس تولید و حهش ملی با کادری جوان و با تجربه آماده خدمت گذاری است .
    مدیر :۰۹۱۳۲۰۸۲۵۵۸ مهندس حامد محمودپور
    فروش :۰۹۹۲۱۶۰۵۸۶۳ خانم لچینانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×