اخبار فرش ماشینی

چاپ دیجیتال و آینده ای روشن در صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

چاپ دیجیتال :: در سالهای اخیر، علاقه به چاپ جوهر افشان بر روی منسوجات و تحقیقات در مورد آن به سرعت افزایش یافته است. این تکنیک مزایایی از قبیل بدون تماس بودن، سرعت، انعطاف پذیری، خلاقیت، پاکیزگی، کیفیت قابل رقابت و دوستدار محیط زیست بودن را عرضه کرده است. بطور کلی، چاپگر جوهر افشان ساده ترین تکنولوژی چاپ است که شامل یک هد چاپ و جوهر چاپ می باشد. اما در حقیقت پیچیده تر است. تمام چاپگرهای جوهر افشان را می توان به دو گروه تقسیم کرد؛ سیستم پرتاب قطره بنا به در خواست و سیستم جت مداوم. در این مقاله تصویری کلی از روشهای چاپ جوهر افشان در صنعت نساجی، ارائه شده است.

در صنعت چاپ آمریکا، ۶۹% از تولیدات توسط چاپ شابلونی دوار، ۲۰% به کمک چاپ شابلون تخت، ۱۰% توسط چاپ انتقالی و حدود ۱% با کمک چاپ غلتکی صورت می گیرد. اما چاپ دیجیتال (جوهرافشان) در صنعت نساجی کمتر از ۱% بازار را به خود اختصاص داده است. آمارها حاکی از آن است، که خرید چاپگرهای جوهرافشان در صنایع نساجی بخصوص طی سالهای اخیر رشد بالایی داشته است. چاپ دیجیتال، فقط در تولیدات با حجم کم و مواردی که هدف نمونه گیری است، مقرون به صرفه می باشد. همچنین، بررسی ها نشان می دهد که این روش چاپ در تولیدات با حجم ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مربع از نظر اقتصادی به صرفه است و حتی اقتصادی تر از چاپ شابلونی دوار است.

از طرفی چاپ جوهرافشان فرآیند تولید کوتاه تری نسبت به دیگر روشها دارد و روش طراحی جدیدی در صنعت چاپ بر روی منسوجات ارائه کرده است، بر این اساس آینده خوبی برای این صنعت می توان پیش بینی کرد. در این مقاله، ابتدا به انواع کلگی های چاپ جوهرافشان و کاربرد آنها در صنعت نساجی اشاره می شود سپس پیشرفتهای سالهای اخیر چاپگرهای جوهرافشان در بازارهای هدف مختلف بررسی می گردد. همچنین مزایا، معایب و کاربردهای این روش چاپ ذکر می گردد. در انتها نیز چشم انداز آینده و خواسته های مصرف کننده نهایی فهرست می شود.

ساختار چاپ

 فناوری های چاپ جوهرافشان به دو دسته عمده؛ سامانه پرتاب قطره به صورت مداوم و سامانه پرتاب قطره در صورت نیاز تقسیم می شوند. امروزه مهمترین تجهیزات چاپ سامانه پرتاب قطره در صورت نیاز می باشد و به دو دسته عمده؛ حرارتی و پیزوسرامیک تقسیم می شود اما سامانه پیزوسرامیک در صنعت نساجی بیشترین کاربرد را دارد. چراکه دارای مزایایی از قبیل کنترل بیشتر بر روی ریز قطره های تولیدی، سرعت تولید بیشتر نسبت به روش حرارتی و محدودیت کمتر در نوع جوهر مصرفی می باشد

چاپ دیجیتال

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انواع چاپگرهای جوهر افشان متداول در صنعت نساجی

چاپگرهای تولیدی توسط شرکتهایی چونDupont، Mimaki، Reggiani و Stork از متداولترین چاپگرهای جوهرافشان در صنعت نساجی هستند. کارشناسان معتقدند، برای اینکه در چاپگرهای معمول (مانند چاپ شابلونی دوار)، تصویری با کیفیت چاپ خوب ارائه شود، قدرت تفکیک ۲۰۰ نقطه در اینچ نیاز است. در حالیکه این مقدار در چاپ جوهرافشان حداقل باید ۳۶۰ نقطه در اینچ باشد. بررسی های انجام شده بر روی ۳۱ چاپگر تجاری (سال ۲۰۰۶) نشان می دهد که تمام چاپگرهای تجاری قدرت تفکیک ۳۶۰ نقطه در اینچ را ارایه می کنند. با این همه، سرعت تولید یکی از چالشهای این روش در صنعت نساجی می باشد. در این زمینه تلاشهای فراوانی توسط برخی شرکتها از جمله Osiris و Reggiani انجام گرفته است. همچنین از سامانه هایی مانند تغذیه و برداشت پارچه و کنترل عملکرد نازلها در کلگی چاپ جهت بهبود کیفیت و میزان تولید استفاده می گردد.
در سالهای اخیر پیشرفتهایی در بازارهای هدف مختلف صورت گرفته است. برخی از آنها به شرح زیر است:

– گسترش انواع چاپگرها بر روی پوشاک بخصوص تی- شرت؛
– تولید چاپگرهایی با قدرت تفکیک بالاتر جهت چاپ روی انواع منسوجات خابدار توسط شرکت زیمر؛
– توسعه چاپگرهای عریض جهت بازار هدف منسوجات خانگی همچون پرده، ملحفه، رومبلی و…
– گسترش چاپ بر روی انواع مارکهای تجاری و آگهی های تبلیغاتی در منسوجات؛

مزایا، معایب و کاربرد ها

برخی کاربردهای چاپ جوهر افشان در صنعت نساجی عبارت اند از: چاپ بر روی کفپوش، فرش و انواع پارچه های خابدار، نمونه گیری و تولیدات با حجم کم مانند؛ منسوجات خانگی، علامت های تجاری، محصولات فردی، منسوجات جهت تزیینات داخلی ساختمان، منسوجات خودرو و پوشاک.

علیرغم پیشرفتهایی که در فناوری های چاپ جوهرافشان بر روی منسوجات صورت گرفته است، محدودیت هایی مشاهده می گردد که بعضی از آنها به ذات این فناوری مربوط است. در این مقاله به مزایا و معایب این فناوری و کاربردهای آن در صنعت نساجی می پردازیم.

چاپ دیجیتال

مزایا و معایب چاپگرهای متداول در صنعت نساجی

چاپگرهای متداول دارای سرعت نسبتاً مناسبی هستند. از جمله معایب سیستم های متداول چاپ اقتصادی نبودن در تولیدات کم است که می توان دلایل زیر را برای آن برشمرد:

– اتلاف زمان بالا؛
– ضایعات پارچه و خمیرچاپ زیاد؛
– هزینه های کارگری فراوان؛
– زیاد بودن هزینه های طراحی شابلون؛
– طولانی بودن زمان رنگ همانندی و تهیه خمیر چاپ؛
– هزینه نگهداری شابلونهای خام و طراحی شده؛
– محدودیت ابعاد راپورت طرح؛
– محدودیت در محدوده و تنوع رنگی؛
– طولانی بودن نمونه گیری (تولید نمونه چاپ شده)، طراحی و…

به عبارتی فرآیند تولید تقریباً طولانی (۱۰ هفته) سامانه های چاپ متداول در مقابل فرآیند کوتاه (یک تا دو هفته ای) چاپ جوهرافشان، طولانی و گران بودن فرآیند طراحی تا تولید را نشان میدهد.

مزایا و معایب چاپگرهای جوهرافشان در صنعت نساجی

چاپ جوهرافشان مزایای جدیدی ارائه نموده است. به طور مثال جهت نمونه گیری و تولیدات با حجم کم دیگر نیازی به استفاده از شابلون نیست. به این ترتیب تمام هزینه های آماده سازی، تولید و نگهداری شابلون، تهیه خمیر چاپ و ضایعات پارچه و جوهر حذف شده است. همچنین مشکل ثبت و محدودیت در ابعاد طرح وجود ندارد. مصرف انرژی و آب نیز کاهش یافته است. بر این اساس، فناوری چاپ جوهرافشان جهت تولید به هنگام و تولید سفارشی مناسب می باشد.

از جمله محدودیت های این روش پایین بودن سرعت تولید، ثبات کم، گرانروی پایین جوهر و کوچک بودن حجم مخزن جوهر می باشد. همچنین پارچه های مورد مصرف باید بطور ویژه ای آماده سازی شوند. به علاوه جهت ثبات و دوام کافی، نیاز به عملیات تکمیلی بعد از چاپ وجود دارد.

از دیگر معایب غیرقابل چشم پوشی در این روش قیمت بالای جوهرهای مصرفی است که در مقیاس صنعتی مقرون به صرفه نیست. همچنین در انتخاب ماده رنگزا هنوز رنگهایی مثل صدفی، فلزی و سفید در دسترس نیستند. امروزه بعضی از شرکتها چاپگرهایی ارائه نمودند که قابلیت چاپ رنگ سفید از نوع رنگدانه را دارند. از آن جمله می توان محصولات شرکت کُرنیت دیجیتال در زمینه چاپ بر روی پوشاک و چاپگرهای سری ویرتو از شرکت اِسپاهل را نام برد.  در پایان مزایای نسبی این چاپگرها به ماشین آلات چاپ متداول ارائه می گردد:

– عدم محدودیت در تعداد رنگ؛
– عدم محدودیت در ابعاد راپورت طرح؛
– کاهش فوق العاده زمان نمونه های چاپ شده بدون نیاز به آماده سازی شابلون؛
– ایجاد و ارزیابی طرح توسط رایانه؛
– نداشتن هزینه های آماده سازی شابلون؛
– کاهش ضایعات؛
– کاهش هزینه کارگری و انبارداری؛
– دوستدار محیط زیست؛
– انعطاف پذیری و… .

کاربردها

کاربردهای چاپ جوهرافشان را می توان به بخشهای زیر تقسیم نمود:

– چاپ کفپوش و پارچه های خابدار: از جمله معایب آن قدرت وضوح کم و مشابه بودن روش رنگ همانندی با چاپ های متداول می باشد.
– نمونه گیری: نمونه گیری با چاپگر های جوهرافشان امروزه بسیار معمول شده است.
– تولیدات با حجم کم
– منسوجات خانگی: وسایل تزیینی، پارچه مبلمان، پرده کرکره ای، روکش میز و تخت خواب، کاغذ دیواری، فرش، پتو و ملحفه.
– پرچم: روبانهای تاری-پودی، مارکها، علامت تجاری و پرچم.
– محصولات فردی: کروات، شال گردن، روسری و…
– منسوجات جهت تزیینات داخلی ساختمان: به طور کلی امروزه مشتری این صنعت در تولیدات با حجم کم وکیفیت بالا در بخشهای منسوجات داخلی ساختمان، طراحان داخلی، معماران، خیاطان و تاجران مبلمان می باشند.
– منسوجات خودرو: صندلی خودرو و وسایل حمل و نقل عمومی.
– پوشاک: تی شرت، پوشاک ورزشی و انواع پوشاک و لوازم جانبی.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

———————————————————————————–

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×