اخبار فرش ماشینی

چرا رنگ فرش تغییر می‌کند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یکی از سوالات متداول مشتریان این است که چگونه از ظاهر شدن رد پا بر روی فرش خود جلوگیری کنیم. در این مطلب به این دغدغه رایج و نحوه انتخاب فرش مناسب پرداخته شده است.

کیفیت پنهان فرش

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که فرش شما وقتی روی آن راه می‌روید تغییر رنگ داده است؟ این ویژگی اجتناب ناپذیر به عنوان shading نامیده می‌شود که می‌تواند در همه فرش‌های پرزدار مشاهده شود. در فرش‌های پرزدار، الیاف بافته شده به طول دلخواه بریده می‌شوند. بنابراین وجود علائم ترافیکی واضح در مدت زمان طولانی اجتناب ناپذیر است، زیرا الیاف شروع به صاف شدن می‌کنند.

با این حال، احتمال ظهور این مورد در فرش‌های پرزدار که دارای الیاف بلند و مخملی هستند و الیاف در یک جهت پیچ خورده هستند، زیاد است. هنگام راه رفتن بر روی فرش، الیاف فشرده شده و سایه متفاوتی ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، یک پدیده طبیعی به نام برگشت پرز نیز می‌تواند در فرش‌های پرزدار رخ دهد. این زمانی است که قسمتی از فرش می‌تواند به طور دائم در جهت مخالف صاف شود. همانطور که نور از نخ منعکس می‌شود، به نظر می‌رسد که فرش لکه دار شده است. به این پدیده « pooling» یا « watermarking» نیز گفته می‌شود و می‌تواند در هر زمان در طول عمر فرش ایجاد شود.

shading می‌تواند دوست داشتنی باشد، حس گرما و زندگی را به خانه شما بیاورد، اما برای همه مناسب نیست. اگر متوجه ‌شدید که مدت‌ها در یک جهت جاروبرقی می‌کشید تا از اثر رد پاها بر روی فرش جلوگیری کنید، احتمالاً بهترین انتخاب برای شما نیست. در حالیکه هیچ روش موثری برای جلوگیری از shading یا معکوس شدن پرزها وجود ندارد، این امر در برخی انواع فرش کمتر مشاهده می‌شود.

Loop Pile

یکی از بدیهی‌ترین گزینه‌ها انتخاب این نوع فرش است که در آن نخ فرش به جای بریده شدن، حلقه می‌شود. این الیاف نیز همچنان می‌توانند با گذشت زمان صاف شوند، اما احتمال حرکت آنها کمتر است و بنابراین برای مدت طولانی‌تری تازه به نظر می‌رسند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چرا رنگ فرش تغییر می‌کند؟

رنگ فرش

یک فرش با رنگ روشن‌تر، shading را به اندازه رنگ تیره‌تر نشان نمی‌دهد. همچنین ترکیبی از شید‌های رنگی روشن‌تر و تیره‌تر (speckled) بافتی ایجاد می‌کند که می‌تواند به پنهان کردن علائم shading کمک کند.

چرا رنگ فرش تغییر می‌کند؟

Twist

فرش‌هایی که پرز twist دارند دارای الیافی در جهت‌های مختلف هستند. در این فرش‌ها، نور از الیاف در جهات مختلف منعکس می‌شود و اثرات shading را به حداقل می‌رساند.

چرا رنگ فرش تغییر می‌کند؟

فرقی نمی‌کند فرشی با ویژگی‌های سایه‌اندازی یا تازگی و یکپارچگی را برای خانه‌تان ترجیح می‌دهید، مجموعه‌ای از سبک‌ها و رنگ‌های متنوع به شما کمک می‌کنند تا ظاهر مورد نظر خود را برای خانه‌تان ایجاد کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×