اخبار نساجی

چرا قیمت مسافرت هوایی بالا رفت؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چرا قیمت مسافرت هوایی بالا رفت؟

 

همزمان با تغییرات نرخ ارز در بازار داخلی و پایان دوران سوخت ارزان و یارانه ای برای ایرلاین ها، دور جدید افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی و خارجی از راه رسید و افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی را در این بخش برجای گذاشت.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران پرونده اولین خبرها از احتمال افزایش قیمت بلیط هواپیما تا زمانی تصویب و ابلاغ کمتر از ۳ ماه طول کشید و پرونده آن با ۶۵ درصد افزایش قیمت در بخش داخلی و ۱۰۰ درصد رشد قیمت در پروازهای خارجی بسته شد.رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تغییرات نرخ ارز گفت: اگر نرخ سوخت برای ایرلاین ها ۲۰۰ تومان آن زمان باقی بماند، نرخ ها تا ۵۰ درصد بالا خواهد رفت.در صنعت هوایی وضعیت به گونه ای است که شرکت ها شدیدا نیازمند ارز هستند و ملاک اصلی برای تعیین قیمت بلیت و هزینه شرکت‌ها، هزینه‌های ارزی آنها است.

منطق افزایش قیمت بلیط

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قیمت ارز امسال برای شرکت های هواپیمایی در بهترین حالت، برابر با نرخ ارز مبادله ای بوده و در بدترین شرایط از نرخ ارز آزاد ( تا سه برابر نرخ مرجع) تبعیت کرده است. در این شرایط تغییر قیمت بلیط اجتناب ناپذیر شده بود.البته پیشنهاد تغییر قیمت بلیط در حد همان ۵۰ درصد هم منوط به عدم تغییر قیمت سوخت شد. مساله ای که با اظهارنظرهای وزیر نفت در روزهای گذشته شکل دیگری به خود گرفته است.از طرف دیگر، شرکت های هواپیمایی معتقد بودند درآمد این شرکت ها از محل فروش بلیط به هیچ وجه کفاف هزینه های آن ها را نمی دهد و برای اینکه به نقطه سربه سر برسند با تا ۷۵ درصد به قیمت ها اضافه شود.

سیروس باهری، مدیرعامل ایران ایرتور در مصاحبه ای اوایل ماه جاری گفت که هزینه هر نفر ساعت پرواز ۱۲۰ هزار تومان است اما تنها ۵۲ هزار تومان آن از مسافر دریافت می شود.

از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز، نه تنها اثر خود را بر هزینه شرکت ها بر جای گذاشت که تقاضای سفر را برای برخی مسیرها به پایین تر از حداقل لازم رساند و برخی پرواز ها را «کنسل» کرد.

لغو برخی پروازها از سوی یکی دو شرکت هواپیمایی به مقصد ترکیه نمونه بارز آن است. هزینه های سفر برای مسافران از محل نوسان نرخ ارز به بالاترین سطح خود رسیده و این موضوع باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مسافران در برخی خطوط هوایی خارجی شد.

۵۰۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز صنعت هواپیمایی کشور، مبلغی نبود که خرید آن از بازار آزاد برای ایرلاین ها تفاوتی نکند. آن ها خیلی زود به این مساله واکنش نشان دادند تا اینکه بانک مرکزی آن ها را از بازار آزاد روانه اولویت ششم و اتاق مبادلات ارز کرد تا ۲۵۰۰ تومان به ازای هر دلار بپردازند. مبلغی که تا سال قبل تنها ۱۰۵۰ و سپس ۱۲۲۶ بود.

آنچه باید اتفاق می افتاد، افتاد و ۱۶ آذر قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی ۶۵ درصد افزایش یافت، تا نه ۵۰ درصد مطرح شده در ابتدای چانه زنی ها مصوب شود و نه ۱۰۰ درصد اعلام شده پس از آن.
افزایش قیمت ها با افزایش قیمت سوخت

با این حال، چند روز پیش، رستم قاسمی، وزیر نفت در مراسم رونمایی از کارت جدید سوخت، حاوی اولتیماتومی برای ایرلاین ها بود.قیمت سوخت در پروازها به سطح بین المللی نزدیک شد تا گامی در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه برداشته شود. این اقدام، تمرینی است برای شرکت های هواپیمایی تا خود را با رقابت در عرصه اقتصاد و البته افزایش هزینه های جاری خود وفق داده و در جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها گام بردارند. رستم قاسمی گفته بود که قیمت سوخت برای هواپیما در کشورهای همسایه بیش از ۶۰۰۰ تومان است اما این نرخ در ایران بسیار پایین است. با این حال، این پایان ماجرای افزایش قیمت بلیط های پروازی نبود، نرخ بلیط برای پروازهای خارجی هم ۱۰۵ درصد رشد را تجربه کرد تا به بیش از دوبرابر خود برسد. این افزایش که از محل تعیین قیمت ها بر اساس ارز مبادله ای صورت می گیرد گفته شده که به صورت هفتگی ممکن است افزایش یا کاهش ناچیز داشته باشد.در واقع، تفاوت سطح خدمات و هزینه ها در شرکت های هواپیمایی با آنچه در دنیای واقعی حمل و نقل جهانی صورت می گیرد باعث شد تا گامی به سمت استانداردسازی این صنعت برداشته شود. در این زمینه بالارفتن قیمت بلیط ها در اثر افزایش قیمت سوخت اقدام منطقی به نظر می رسد.

نرخ های خارجی چه تغییری کرد؟

به طور مثال پرواز رفت و برگشت تهران – استامبول – فرانکفورت ۱۱۵۰ دلار بوده و هست اما با توجه به اعمال نرخ دلار ۲۴۹۲ تومانی نرخ خرید این بلیت ۱۰۵ درصد افزایش می‌یابد که این افزایش نرخ‌ها از ۲۴ آبان اعمال شده و بلیت‌ها با نرخ جدید فروخته می‌شود.

همچنین نرخ بلیت پرواز دو طرفه دوبی – تهران – دوبی با شرکت امارات ایر، ۴۰۱ دلار است که با نرخ ارز قبلی ۵۱۲ هزار تومان بود اما از چهارشنبه به یک میلیون و دو هزار تومان افزایش یافته است.

این شرکت همچنین بلیت رفت و برگشت تهران – دوبی – لندن را دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان می‌فروشد در حالیکه پیش از این نرخ این بلیت یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود.

امارات ایر بلیت دو طرفه یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومانی تهران – دوبی – پکن را به دو میلیون و ۹۴۲ هزار تومان افزایش داده است.

نرخ بلیت دو طرفه تهران – دوبی – کوالالامپور ۹۹۸ هزار تومان بوده که در جریان افزایش جدید، یک میلیون و ۹۹۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

ترکیش ایر بلیت رفت و برگشت مسیر تهران – میلان – تهران را که یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود چهارشنبه تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش داد اما از آنجا که می‌خواست در جریان رقابت باشد و مشتری‌های خود را از دست ندهد امروز نرخ این بلیت را تا یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان کاهش داده است.

بیشترین نرخ بلیت در شرکت‌های هواپیمایی اروپایی مربوط به لوفتهانزا است که تهران – فرانکفورت – تهران و برعکس را پنج میلیون تومان می‌فروشد اما به گفته مسوولان فروش آژانس‌ها خریدار ندارد.
شرکت‌های هواپیمایی اتریشی نیز در روند خود تغییری ایجاد نکرده‌اند و همچنان بلیت‌ها را با همان قیمت و با کردیت کارت‌های خارجی به فروش می‌رسانند.

این مساله، تاثیر فراوانی بر میزان مسافران شرکت های هواپیمایی خواهد گذاشت و در کنار رقابتی که این شرکت ها با هم دارند، بعید به نظر می رسد سودآوری زیادی نصیب این شرکت ها بکند. کاهش قیمت بلیط ها به دلیل شرایط رقابتی ایجاد شده میان ایرلاین ها در کنار افزایش قیمت ها از ناحیه دلار مبادلاتی، تا حدودی همدیگر را خنثی کرده و کاهش تقاضا هم به عنوان عامل دیگر، نقش مهمی در اقتصاد سفرهای خارجی شرکت های هواپیمایی بازی می کند. با این اقدامات، بهره وری در شرکت های هواپیمایی، کاهش هزینه ها و استانداردسازی سفر یک گام به سطح بین المللی خود می رسد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×