اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

گزارش نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ شهر قازی آنتپ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش اختصاصی مجله کهن

DOMOTEX ترکیه، رویدادی که شرکت‌ها و متخصصان صنعت فرش و کفپوش را پس از ۳ سال وقفه گرد هم می‌آورد، در مرکز نمایشگاهی خاورمیانه با مشارکت ۲۱۶ شرکت در حدود ۲۵۰۰۰ مترمربع غرفه برگزار شد. ۱۸۲۵۰ بازدیدکننده از ۱۰۳ کشور در مجموع از این نمایشگاه بازدید کردند که ۳۱۳۰ نفر از آنها بین المللی بودند. ۲۵ درصد افزایش بازدیدکننده نسبت به نسخه قبلی قبل از همه گیری رخ داده است.

نمایشگاه دموتکس ترکیه بالاخره پس از دو سال بلاتکلیفی در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ می ۲۰۲۲ در شهر قازی آنتپ به عنوان مرکز تولید فرش جهان برگزار شد.

مجله کهن نیز مثل دوره های قبلی نمایشگاه دموتکس این رویداد را نیز پوشش خبری داده است.

در این دوره از نمایشگاه تعداد زیادی از شرکت های ایرانی هم حضور داشتند که در زیر لیست کاملی از آنها را مشاهده می نمایید:

شرکت موکت ظریف مصور – شرکت فرش شاهرخ – قالی سلیمان – فرش آسایش – فرش رویال گلد – فرش شادرخ – فرش نگین مشهد تابان – فرش شادلین – فرش نویان – فرش کاترین – فرش بزرگمهر – فرش پرنیان – فرش آرشام – فرش مهر و ماه – فرش افشار زرینه – فرش الماس کویر – فرش ارغوان کاشان – فرش داریوش – فرش قیطران – فرش قصر ایرانیان – فرش جردن – فرش ماهور – فرش محتشم – ساینار الکتریک کاشان – فرش سورنا – فرش زرتشت

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دموتکس ترکیه یکی از جایگزین های مهم دموتکس هانوفر برای شرکت های ایرانی است که هم به جهت هزینه های نمایشگاهی و هم به جهت سخت تر بودن صادرات مستقیم به کشورهای اروپایی امکان حضور در هانوفر را ندارند و دموتکس ترکیه را جایی برای عرضه محصولات در عرصه جهانی می بینند.

در میان غرفه های ایرانی مثل همیشه غرفه شرکت قالی سلیمان هم از نظر مفهومی و هم از نظر زیبایی در این نمایشگاه هم خودنمایی می کرد. هر چند که این دکوراسیون چند سالی هست که توسط قالی سلیمان در سراسر جهان به نمایش در می آید و امسال هم در محیطی نه چندان حرفه ای یعنی چادر نمایشگاهی و به صورت ناقص اجرا شده قرار داشت اما به دلیل استفاده از المان های اصیل ایرانی هنوز هم تکراری نشده و جذابیت های خاص خود را دارد.

بخش هایی از افتتاحیه نمایشگاه دموتکس ترکیه که در شهر قازی آنتپ برگزار می شود
بخش هایی از افتتاحیه نمایشگاه دموتکس ترکیه که در شهر قازی آنتپ برگزار می شود
domotex-turkey-tent
در کنار سالن های اصلی تعداد زیادی از شرکت های غرفه گذار و شرکت های ایرانی در چادرهای نمایشگاهی به عرضه محصولات خود پرداختند.

در دوره قبلی دموتکس ترکیه که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد ۲۰۳ شرکت غرفه گذار در فضایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع حضور داشتند که در این دوره انتطار ارقام بالاتری را می توان داشت.

در دوره قبلی بیش از ۱۴ هزار بازدید کننده از ۸۹ کشور جهان از این رویداد بازدید کردند.

بیشترین آمار بازدید کنندگان در دوره قبلی نمایشگاه به ترتین به کشورهای زیر تعلق داشت:

عراق – ایران – ترکیه – روسیه – عربستان – لبنان – آمریکا – مصر – قزاقستان – هندوستان و چین

بنابر اعلام مدیر نمایشگاه دموتکس ترکیه در سال ۲۰۲۲ هم بالغ بر ۲۰۰ غرفه گذار در فضایی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع حضور دارند.

آنچه از فضای نمایشگاه و چهره حاضرین و غرفه گذاران استنباط می شود جدای از میزان موفقیت و اینکه آیا این نمایشگاه واقعا به افزایش فروش و صادرات انها کمکی می کند یا خیر … حس بازگشت به حالت عادی و شروع کار و تجارت پس از چندین سال رکود ناشی از کروناست که باعث خوشحالی و امیدواری شده است.

در غرفه های برخی از شرکت های ایرانی نیز که تجربه چندانی در حضور نمایشگاهی بین المللی نداشته اند موجی از اشکالات اساسی از نوع فرش های به نمایش گذاشته شده تا نحوه برخورد با مشتری و … دیده میشود که قطعا از آنها درس گرفته و در دوره های بعدی حرفه ای تر خواهند بود!

 

یکی از کارشناسان فرش ماشینی ترکیه در مورد حضور گسترده ایرانی ها و اینکه آیا تاثیری بر مشتریان شرکت های ترک دارد یا خیر به خبرنگار مجله کهن می گوید:  (( امسال شرکت های تولید کننده زیادی از ایران به نمایشگاه آمدند و محصولات خوبی هم به نمایش درآمد اما به نظر من جنس و نوع فرش های ایران به شکلی نیست که تهدیدی برای صادرات فرش های ترک باشد. فرش های ایرانی به نمایش درامده طیف محدودی از مشتریان بازار جهانی را خطاب قرار می دهد و از نظر جنس . قیمت و طرح فرش های ترکیه توان رقابت بیشتری در بازار دارند.))

یکی از کارشناسان فرش ایران در نمایشگاه در مورد کیفیت بازدید کنندگان به خبرنگار مجله کهن گفت: (( شرکت های ایرانی امکان ملاقات با این طیف وسیع تجار و خریداران بین المللی را در نمایشگاه های ایران ندارند به همین جهت در دموتکس ترکیه حاضر می شوند و از بازدیدکنندگان شرکت های ترکیه ای هم منفعت می برند.

شاید شرکت های حاضر در این رویداد نتوانند خریداران و تجار سطح اول دنیا در صنعت فرش که اغلب در هانوفر حضور می یابند را ملاقات کنند و بیشتر خریداران و تجار خرد تر منطقه ای را شکار کنند اما نکته بسیار ارزشمند استفاده و کسب تجربه از شرکت های ترکیه ای در زمینه صادرات و تجارت بین المللی است که می تواند راهگشا باشد))

شرکت نمایشگاهی هانوور در ترکیه به نمایندگی از شرکت نمایشگاهی دویچه مسه آلمان که جزو ۱۰ شرکت نمایشگاهی بزرگ دنیاست، این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.

به دلیل حجم بالای مسافرین به مقصد شهر قازی آنتپ اغلب ایرلاین های ترکیه از جمله ترکیش ایرلاین پروازهای فوق العاده از استانبول به شهر قازی آنتپ را تدارک دیده اند. قیمت حدودی بلیط از استانبول به قازی آنتپ ۱۵۰۰ لیر ترکیه بود.

به گزارش مجله نساجی کهن قیمت هتل های خوب شهر قازی آنتپ در طول مدت نمایشگاه تا دو برابر افزایش یافته است به همین دلیل رزرو هتل در ماههای قبل این رویداد توصیه می شود.

شرکت اتریشی اوکوتکس ارایه دهنده استانداردهای بین المللی نساجی هم در نمایشگاه دموتکس ترکیه حضور داشت. داشتن این استاندارد به صادرات راحت تر فرش ماشینی به اروپا و سایر نقاط جهان کمک شایانی می کند و اغلب خریداران با دیدن این استاندارد از رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط تولید کننده اطمینان حاصل می کنند. 

تعداد بسیار زیادی از شرکت های صادر کننده فرش ماشینی ترکیه دارای نشان استاندارد اوکوتکس هستند. برای دیدن لیست شرکت های ایرانی دارای این گواهی نامه اینجا کلیک کنید

OETI exhibits @Domotex Turkey! Booth# B 286
OETI exhibits @Domotex Turkey! Booth# B 286

رستوران های شهر قازی آنتپ این روزها بسیار شلوغ و پر حرکت هستند و توریست ها و فعالان صنعت فرش ماشینی که به این شهر سفر کرده اند از غذاهای لذیذ این شهر مثل انواع کباب – پیده – لاه ماجون – سالادهای مشهور و البته باقلوای قازی آنتپ استفاده می کنند.

اما از نکات جالب دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ اینکه علیرغم نصب بنری بر سر در ورودی نمایشگاه که به بیش از ۳۰ زبان دنیا کلمه خوش آمدید را نوشته بودند در بین این زبانها زبان فارسی و حتی عربی وجود نداشت! حتی در بسیاری از هتل های شهر قازی آنتپ که تعداد زیادی مسافران ایرانی را میزبانی می کنند پرچم ایران در بین پرچم های نصب شده هتل دیده نمی شود!

سر در ورودی نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲
سر در ورودی نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ و عدم وجود زبان فارسی و حتی عربی!

 

نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ در ۲ سالن بزرگ و ۲ چادر کوچک تر برگزار شد که بیش از نیمی از شرکت های ایرانی در چادرهای نمایشگاهی جانمایی شدند که قطعا از نظر زیبایی – نور و دسترسی ضعیف ار از غرفه های سالن ۱ و ۲ بود.

در زیر جانمایی کل نمایشگاه را مشاهده می کنید که شرکت های ترکیه ای با رنگ صورتی و شرکت های خارجی با رنگ سبز مشخص شده اند …

DOMOTEX ترکیه به عنوان مرکز نمایشگاه صنایع فرش و کفپوش ترکیه و خاورمیانه میزبان ۱۶۸ شرکت از ترکیه و ۴۸ شرکت خارجی از ۱۴ کشور از جمله آلمان، بلژیک، انگلستان، ایران، مصر، عمان و اردن بود. این شرکت ها طرح ها و فناوری های جدید در صنایع فرش و کفپوش را به نمایش گذاشتند.

DOMOTEX ترکیه در عین حال فرصت های زیادی را برای بسیاری از موارد در رابطه با برقراری تماس های تجاری با تعداد فزاینده ای از شرکت کنندگان خارجی در سطح بین المللی فراهم کرد.

domotex_layout_general_2022
جانمایی شرکت ها در چادرهای روبروی پارکینگ
جا نمایی شرکت ها در سالن های اصلی ۱ و ۲
نمای شماتیک سالن های ۱ و ۲ و چادرها و پارکینگ ها

 

همچنین در حاشیه نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ نشستی با حضور آقای محمود تولایی رییس اتاق بازرگانی کاشان و معاون ایشان آقای علی دیانت در محل اتاق تجارت قازی آنتپ برگزار شد و در این جلسه در خصوص رمینه های همکاری فی مابین کاشان و قازی آنتپ در بخش فرش ماشینی و نساجی مورد بررسی و هم اندیشی قرارگرفت.

 

لوگوی اتاق تجارت قازی آنتپ ترکیه
لوگوی اتاق تجارت قازی آنتپ ترکیه

 

DOMOTEX ترکیه که با حمایت وزارت بازرگانی ترکیه و انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی سازماندهی شده است، از خریداران کشورهایی از جمله بلغارستان، چک و هند در محدوده برنامه هیئت خریدار استقبال می کند. خریداران بین المللی با غرفه داران DOMOTEX ترکیه در ۱۵ می در محل نمایشگاه ملاقات کردند. در مجموع ۳۰ جلسه در طول جلسات B2B برگزار شد.

علاوه بر این، Matchmaking آنلاین B2B نیز اولین بار در DOMOTEX ترکیه بود و بیش از ۷۰ جلسه پربار بین بازدیدکنندگان و غرفه داران برگزار شد.

فرش‌های تحت تأثیر نقاشی‌های دالی یا پیکاسو، حاوی طرح سنگ صلح و انرژی مثبت، آمیتیست و  فرش های تولید شده از مواد زائد و بازیافتی و سایر فرش های ماشینی توجه زیادی را به خود جلب کردند.

“توجه به محیط زیست و بازیافت برای همه ما ضروری است”

Annika Klar، مدیر کل نمایشگاه هانوفر ترکیه، گفت: ما با افتخار پس از ۳ سال وقفه، یک نمایشگاه تجاری کاملاً موفق را برای بخش فرش برگزار کردیم. DOMOTEX ترکیه به لطف مشارکت خود در رشد در این بخش قبلاً به یک بازیگر تأثیرگذار تبدیل شده است. DOMOTEX ترکیه کمک زیادی به هدف صادراتی بخش فرش ترکیه در سال ۲۰۲۲ که ۴ میلیارد دلار است، داشته است.

خانم کلار با اشاره به اینکه خروجی های تولید پایدار، دوستدار محیط زیست و سبز توجه زیادی را در نمایشگاه امسال به خود جلب کرده است، افزود: پایداری برای همه ما ضروری است. برای جهان ما و همه ما اهمیت حیاتی دارد که هر محصول و خدماتی که تولید و عرضه می شود باید سازگار با محیط زیست و پایدار باشد. و بیشتر محصولاتی که امسال به نمایش گذاشته شد، نسل جدید و بازیافتی بودند. به طور مشابه،  ما شاهد بودیم که فرش‌هایی که با استفاده از فناوری‌های سازگار با محیط زیست و همچنین با مواد بازیافتی تولید می‌شوند، همگی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. این باعث افتخار ماست که می بینیم که DOMOTEX ترکیه در این جنبه بسیار مهم سهم قابل توجهی داشته است.

مدیر جهانی DOMOTEX، سونیا ودل کاستلانو، موارد زیر را در مورد نمایشگاه اضافه کرد. پس از ۳ سال وقفه، بسیار سپاسگزارم که دوباره به تجارت برگشتم. در نهایت، ما این پلت فرم را که بزرگتر از همیشه است، به غرفه داران و بازدیدکنندگان بین المللی خود ارائه می دهیم. و این یک موفقیت بزرگ است. آماده سازی برای رویداد بعدی DOMOTEX ادامه دارد. من مشتاق دیدار شما در DOMOTEX Hannover در تاریخ ۱۲-۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ هستم.”

استان قازی انتپ، ترکیه که پایتخت فرش ماشینی جهان محسوب می شود توانایی بافت ۵۸ درصد از کل فرش های ماشینی تولید شده در ترکیه را دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×