اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

از فرش های ضد لک تا فرش های محافظ سلامت منزل

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

روزها و سال ها می گذرد و علم و تکنولوژی پایش را بیشتر در گلیم زندگی ما دراز می کند. پدران و پدربزرگان که روزی روی فرش ها و گلیم و زیلوی دست بافت و طبیعی شان می نشستند، امروزه نوه هایشان را روی فرش های ماشینی می بینند که با تکنولوژی عجین شده و هر روز به سمت هدفمندشدن بیشتر پیش می روند.

روزی فرش های پلی پروپیلن بی کیفیت با فرش های اکریلیک و بعد با پلی استر و بعد از آن با نایلون و پلی آمید تولید شد. سپس فرش را با استفاده از مواد شیمیایی ضد لک و ضد بو و … کردیم و حالا این ها هم برای بازار پر سرعت و مشتریان تنوع طلب کهنه شده و شرکت ها به دنبال رو کردن برگ برنده جدیدی هستند که به نظر می رسد فرش های ضد باکتری و ضد میکروب یکی از آن ها است.

امروز با مهم شدن مساله سلامت در خانواده ها خریداران و مصرف کنندگان نهایی بیشتر به نکات ریز توجه می کنند و همواره می خواهند فرش با امکانات بیشتر و هیجان انگیزتری زیر پای خود داشته باشند. این تمایلات بازار معمولاً از کشورهای صاحب تکنولوژی و تولیدکننده فرش های ماشینی از طریق نظرسنجی ها و بررسی نیاز بازار آغاز شده و کم کم به بازارهای جهانی رسوخ می کند.

یکی از نقاطی که صنعت فرش ماشینی ما در آن ضعف دارد تولید براساس نیاز مشتری است که قطعاً انجام نظر سنجی های متعدد از مشتریان می تواند در این مسیر جهت دهنده باشد. مثلاً چقدر خوب خواهد بود که اگر شرکتی قصد دارد وارد بازار تولید فرش های ۱۵۰۰ شانه و یا محصول جدید دیگری شود در چند مرحله نظر سنجی و نیازسنجی بازار را انجام دهد، میزان تقاضا برای آن محصول خاص را بررسی کرده و سپس در مورد مثبت بودن وارد بحث سرمایه گذاری شود.

شرکت flooring Phenix یک شرکت آمریکایی است که اخیراً تحقیقاتی خوبی را در زمینه نیازها و تمایلات مشتریان در بازار انجام داده است. مدیر عامل این شرکت می گوید بیش از ۸۹ درصد از مردم و خریداران فرش در آمریکا قبلاً از یکی از محصولات ضدباکتری و ضد میکروب و یا مشابه آن در محیط خانه خود استفاده کرده اند و این نشاندهنده اهمیت موضوع برای آن ها است. پس اگر فرشی به بازار ارائه شود که خاصیت ضد باکتری و ضد میکروب داشته باشد نیز از آن استقبال خواهند کرد.
این شرکت در سال ۲۰۱۷ یک کلکسیون ویژه با نام “فرش های تمیزکننده خانه” به بازار ارائه کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فنیکس فلورینگ اخیرا با یکی از شرکت های قدرتمند در زمینه تکنولوژی های آنتی میکروب به نام Microban وارد همکاری شده است. این فرش ها حاوی موادی هستند که مانع رشد باکتری ها و میکروب های موجود در هوا و روی فرش شده و حتی برخی از آن ها را به حالت غیرفعال در می آورند. همچنین فرش های این کلکسیون بوی مطبوعی را در هوای خانه منتشر می کنند.
این شرکت در سال ۲۰۱۸ نیز سه کلکسیون جدید با همین مشخصات وارد بازار کرد تا مشتریان قدرت انتخاب بالاتری داشته باشند.
به گفته مدیر گروه تحقیقات بازار شرکت Mohawk به عنوان یکی از بزرگان تولید فرش و کفپوش در آمریکا، امروزه برای مشتریان خواصی مانند ضد آلرژی، ضد باکتری، ضد میکروب و مشابه آن مهم است. او می گوید در ده سال گذشته هیچ گاه تقاضا برای این نوع فرش و کفپوش تا به این حد بالا نبوده است. تحقیقات Mohawk نشان می دهد مشتریان امروز همان قدر که به مصرف مواد سالم و تغذیه خوب و ورزش کردن اهمیت می دهند به سلامت بودن کالای نساجی موجود در محل زندگی و کار، لباس و پوشاک، کالای خواب و … نیز اهمیت می دهند. آمارها نشان می دهد ۳۰ درصد از مشتریان حتی حاضر هستند مبلغ بیشتری را برای داشتن یک فرش آنتی باکتریال، ضد میکروب و ضد آلرژی پرداخت کنند. اما ۷۰ درصد علاقمند هستند این ویژگی را بدون پرداخت هزینه اضافه دریافت نمایند.
تحقیقات نشان می دهد افزایش توجه به ضد آلرژی و ضد میکروب بودن به تغییر سبک زندگی مردم، آگاهی و دانش عمومی، رسانه ها و افزایش سطح درآمد مربوط می شود.
خانم تریلواتران یکی از مدیران شرکت Shaw کارپت عقیده دارد یکی از المان های مهم در تمیز بودن خانه و کفپوش ها قابلیت تمیز شدن آسان آن ها است. به همین دلیل شرکت شاوکارپت کلکسیون جدید خود به نام R2X را معرفی کرده است که از آخرین تکنولوژی ضد لک و گرد و خاک استفاده می کنند.

کلکسیون جدید فرش R2X شاوکارپت لکه ها و گرد و خاک را در بالاترین سطح نخ نگه می دارد و مانع نفوذ آن به داخل ساختار نخ می شود بنابراین خیلی ساده و راحت با یک جاروی معمولی می توان از دورشدن همه ناخالصی ها گرد و خاک و لکه ها مطمئن بود.

همچنین شرکت Mohawk تولید فرش های صد در صد پلی آمید را وارد مرحله تازه ای کرده است به طوری که فرش های ۱۰۰ درصد پلی آمید آن ها کاملاً ضد آلرژی هستند. این فرش ها به نام Air.O به دلیل خواص الیاف و نخ فرش به کار رفته نمی توانند رطوبت هوا و یا مواد ریخته شده روی فرش را جذب کنند و بدین ترتیب بهترین گزینه برای خانواده هایی است که بیماران مبتلا به آلرژی و یا حیوانات خانگی دارند. در این فرش ها آلرژی ها و باکتری ها به دلیل عدم وجود رطوبت و نم قادر به رشد نیستند.

در این بین علاوه بر تولیدکنندگان فرش ماشینی تولیدکنندگان نخ و الیاف نیز به فکر ارتقاء محصولات خود و معرفی محصولات به بازار که نیازهای خانواده های امروزی با بچه و سگ و گربه و حیوانات و در عین حال اهمیت به سلامتی و تمیز بودن خانه را دارند پاسخ بدهند.

شرکت invista یکی از شرکت های پیشتاز در این زمینه است و نخ های بی سی افی را تولید کرده که همه خواص ضد باکتری و … را در خود دارد و گزینه بسیار خوب برای همه تولید کنندگان از فرش ماشینی و موکت گرفته تا منسوجات خانگی و کالای خواب می باشد.
این شرکت نخهای نایلون ۶ و ۶/۶ بی سی اف خود را با سرمایه گذاری حدود ۳۰ میلیون دلاری تولید کرده و استقبال بسیار خوبی نیز در بازارهای جهانی از آن صورت گرفته است.

بهنام قاسمی- سردبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×