اخبار نساجی

مصاحبه با خانم هلن ملنیتزکی، به مناسبت سی امین سالگرد OEKO-TEX

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با خانم (Helene Melnitzky) هلن ملنیتزکی، متخصص موسسه OEKO-TEX در مورد نقش اوکوتکس، روندهای بازار و استاندارد های OEKO-TEX

موسسه بین المللی استانداردهای نساجی OEKO-TEX، که متشکل از ۱۷ موسسه تحقیقاتی و آزمایشی مستقل در اروپا و ژاپن است، امسال سی ساله می شود.

در این قسمت از مجله نساجی کهن برای مصاحبه با خانم (Helene Melnitzky) هلن ملنیتزکی (رئیس بخش محیط زیست در OETI) و به عنوان یکی از اعضای مؤسس اوکوتکس،در مورد نقش این موسسه در روندهای بازار نساجی و پوشاک جهان فرصت را مغتنم شمردیم.

موسسه بین المللی استانداردهای نساجی اوکوتکس (OEKO-TEX) امسال سی سالگی خود را جشن می گیرد. این موسسه تاکنون چه نقشی در رابطه با ایمنی محصولات محصولات نساجی و چرمی ایفا کرده است؟

موسسه بین المللی استانداردهای نساجی اوکوتکس در زمینه ایمنی محصولات نساجی با استانداردهای به روز شده خود مانند  ۱۰۰ OEKO-TEX® و LEATHER STANDARD و …  در طی سه دهه گذشته با اطمینان از عدم وجود برخی از افزودنی‌های آلاینده خاص، که برخی از آنها در مقادیر زیادی در منسوجات یافت می‌شدند، تأثیر زیادی داشته است و به مشتریان و خریداران این محصولات اعم از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، توزیع کنندگان، تجار، تامین کنندگان و البته به طور خاص مصرف کننده نهایی کمک کرده تا بتوانند با اطمینان خاطر محصولاتی را در سبد خرید خود قرار دهند که  عاری از هر گونه مواد مضر برای بدن و طبیعت است و در شرایط کاملا عادلانه تولید شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب گواهینامه اوکوتکس OEKO-TEX با نماینده رسمی این سازمان در ایران جناب آقای دکتر احسان اکرامی در تماس باشید.
ایمیل: ehsan.ekrami@oeti.biz
شماره تماس: ۴۷۶۲۳۲۳۳-۰۲۱

موسسه بین المللی استانداردهای نساجی اوکوتکس همچنین اولین مرجعی بود که استفاده از برخی فلزات سنگین را در پروسه تولید کالاهای نساجی و پوشاک محدود کرد. بر اساس اقدامات ما در نهایت مفاد قانونی در نهادهای بین المللی تصویب شد. ما قبل از اینکه مقررات اتحادیه اروپا در این زمینه وجود داشته باشد، رنگ های ممنوعه را آزمایش کرده ایم. البته، ما اکنون طبق مقررات اتحادیه اروپا آزمایش می کنیم، اما اوکوتکس بنیانگذار و پیشگام این مهم بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علاوه بر ایمنی محصولات، اوکوتکس روی موضوعات مهم دیگری نظیر “تولید محصولات نساجی سازگار با محیط زیست و تولید شده در شرایط کاری منصفانه (STeP)، که شامل محصولات چرمی در پنج سال گذشته نیز می شود، و با نام STeP معرفی و شناخته شده کار کرده است و “گواهی سایت های تولید سازگار با محیط زیست”  را از سال ۲۰۱۳ به متقاضیان ارایه می کند.

به هر حال، ما همواره بازار را آماده می کنیم. در این فرآیند، ما همیشه در حال ایجاد چیزهای جدید هستیم.

شرایط کار منصفانه

این موضوع نیز در ده سال گذشته شتاب قابل توجهی به دست آورده است. اکنون فشار کافی بر برندها و خرده فروشان برای بهبود شرایط کاری محلی وجود دارد. ما این موضوع را به عنوان بخشی از گواهینامه STeP توسط OEKO-TEX® با ماژول “مسئولیت اجتماعی” خود پوشش می دهیم. (توجه: گواهینامه STeP توسط OEKO-TEX® شامل ماژول های مدیریت شیمیایی، عملکرد زیست محیطی،مدیریت محیط زیست، مدیریت کیفیت، بهداشت و ایمنی شغلی و
مسئولیت اجتماعی).

به عبارت دیگر، مزیت مشتریان ما این است که می توانند بعداً از برچسب MADE IN GREEN by OEKO-TEX® برای نشان دادن عملکرد خود در ماژول اجتماعی استفاده کنند.

شفافیت با MADE IN GREEN

برچسب MADE IN GREEN توسط OEKO-TEX یک برچسب محصول قابل ردیابی برای انواع منسوجات و اقلام چرمی است که در کارخانه های دوستدار محیط زیست و در محل کار ایمن و دارای مسئولیت اجتماعی تولید شده اند. علاوه بر این، برچسب MADE IN GREEN توسط OEKO-TEX به مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد که محصول نساجی یا چرمی از مواد آزمایش شده برای مواد مضر ساخته شده است زیرا هر آنچه روی محصول نوشته شده شفاف است.

 

بازیافت

مواد بازیافتی در استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX

اکنون یک سال است که شرکت های تولیدی می‌توانند برای کالاهای ساحته شده خود با مواد بازیافتی گواهی استاندارد ۱۰۰ اوکوتکس را دریافت کنند و آن گواهی را به‌عنوان یک برچسب بر روی کالاهای نساجی نصب کرد تا نشان دهد که محصول از نسبت معینی از مواد بازیافتی تشکیل شده است. برای واجد شرایط بودن، محصول باید حداقل ۲۰ درصد مواد بازیافتی وجود داشته باشد.

این گواهینامه به کدام تقاضای بازار می پردازد؟

تقاضای فزاینده ای وجود دارد که حداقل بخشی از محصول باید از مواد بازیافتی ساخته شود. این امر تا حدی به فشار بازار نسبت داده می شود زیرا مواد اولیه کمیاب و گران هستند. با این حال، ما همچنین به طور داوطلبانه به مصرف کنندگان در مورد بازیافت به عنوان بخشی از اقتصاد دایره ای اطلاع رسانی می کنیم. هر ساله میلیون ها قطعه لباس و سایر کالاهای نساجی دور ریخته می شود که بازیافت حتی بخش کوچکی از آن کمک بزرگی به آینده کره زمین خواهد بود.

امروزه شرکت های زیادی هستند که در این بخش فعال هستند به ویژه در بخش تبدیل بطری های پلاستیکی به نخ، بازیافت تورهای ماهیگیری رها شده در دریا، بازیافت انواع لباس و منسوجات در محل های دفن زباله، بازیافت انواع کفپوش های نساجی و … که علاقه مند هستند این موفقیت خود را از طریق یک گواهی نامه معتبر به خریداران معرفی نمایند.

چشم انداز

تولید محصولات نساجی و چرمی به شیوه ای سازگارتر با محیط زیست و عادلانه تر، در حالی که زنجیره ارزش را شفاف تر می کند، یک چالش جهانی است که استانداردهای زیست محیطی جدیدی را طلب می کند. با این حال، در دراز مدت، جنبه های اقتصادی و اجتماعی مهمی را نیز در بر می گیرد. هدف افزایش آگاهی از این وابستگی های متقابل و درک مشترک از مسائل زیست محیطی – در میان تولیدکنندگان و البته مصرف کنندگان نهایی است.

واضح است که تقاضا برای محصولات تایید شده از نظر سلامت و قابل ردیابی در بین مصرف کنندگان در حال افزایش است. این روند در رفتار خرید و در نتیجه در تولید منعکس می شود. با این وجود، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×