اخبار فرش ماشینی

افزایش کارایی و کاهش تاثیرات زیست محیطی صنعت فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یکی از نوآوری‌هایی که امروزه در بخش نساجی مشاهده می‌شود، استفاده از پارچه‌ها در کاربردهای خاص است. این امر به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که پارچه‌های جدید با ویژگی‌های خاص را با استفاده از طیف وسیعی از فناوری‌ها تقویت کنند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با تکنیک‌های جدیدی که برای افزایش کارایی و کاهش تاثیرات زیست محیطی در صنعت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا شوید.

منسوجات کاربردی

استفاده از منسوجات در کاربردهای خاص، به ارتقای محصولات کمک می‌کند. یکی از کاربردهایی که می‌توان برای منسوجات مثال زد، بخش آرایشی و بهداشتی است. در بحث منسوجات و فرش هایی که به سلامت مصرف کننده ارجحیت می دهند ، قیمت عاملی تعیین کننده نیست. همچنین شناسایی نیازهای بخش‌های مختلف این حوزه راحت است.

تولید کنندگانی که قصد دارند از منسوجات کاربردی استفاده کنند، قادر هستند که محصولات خود را با استفاده از ایده‌های تکنیکال و خلاقانه ارتقاء دهند. صنعت فرش نیز یکی از حوزه‌های کاربردی برای منسوجات است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
افراد در جوامع امروزی به خوبی از ضرورت حفاظت از محیط زیست آگاهی دارند. همچنین مواردی مانند پایداری و قابلیت بازیافت محصولات، به عنوان اصولی هستند که مصرف کنندگان به هنگام انتخاب محصول آن‌ها را در نظر می‌گیرند. در حقیقت هدف از تولید محصولات پایدار داشتن میزان ضایعات صفر است. همچنین در مفهوم پایداری بر استفاده از محصول تولیدی به عنوان ماده خام اولیه برای محصولات جدید، مانند فرش و قالیچه، نیز تاکید می‌شود.

 

اهداف این پروژه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف اصلی در این بررسی، توسعه فرش‌های دارای کاربردهای خاص است. در این تحقیقات با استفاده از مواد و فرایندهای خاصی، قابلیت بازیافت محصول نهایی بهبود خواهد یافت. همچنین یکی دیگر از اهداف این پروژه، انجام تحقیقاتی در مورد ارزیابی مجدد ضایعات تولید شده در تمام مراحل تولید به منظور افزایش کیفیت و طول عمر محصولات و ایجاد ارزش افزوده در محصولات می‌باشد.

Source: https://www.aitex.es/

اهداف خاص مورد توجه در این پروژه عبارتند از:
۱. نظارت تکنولوژیکی به منظور درک وضعیت فعلی صنعت فرش: در این بخش عملکردهایی که به صورت متداول از آن‌ها استفاده می‌شود، راه حل‌های پایدار مورد استفاده در صنعت و همچنین تجهیزات و فرایندهای مورد استفاده در صنعت شناسایی می‌شوند.
۲. ویژگی‌های کاربردی فرش: در این بخش الیاف با ویژگی‌های کاربردی برای صنعت ریسندگی و بافت فرش شناسایی می‌شوند. همچنین نمونه‌های اولیه فرش‌های کاربردی تولید شده با الیاف شناسایی شده، توسعه داده می‌شود. از طرفی در قسمت دیگری از این عملیات، نمونه‌های اولیه تولید شده با نخ‌های کاربردی به روش تافتینگ نیز توسعه داده می‌شوند.
۳. محصولات تکمیلی مفید که می‌توان از آن‌ها در صنعت چاپ فرش استفاده نمود نیز شناسایی شده و نمونه‌ اولیه فرش‌های چاپی توسعه داده می‌شوند.
۴. تولید فرش‌های پایدار: در زمینه پایداری محصولات، در ابتدا الیاف از منایع تجدید پذیر و بازیافتی برای استفاده در صنعت ریسندگی و بافت فرش شناسایی می‌شوند. پس از شناسایی الیاف مناسب نمونه‌های اولیه تولید شده از این الیاف توسعه داده می‌شود. علاوه بر استفاده از نخ و الیاف پایدار، برای رنگرزی نیز از رنگ‌های طبیعی برای رنگرزی الیاف طبیعی استفاده می‌شود. در این بخش بایستی توجه داشت که مواد شیمیایی نظیر چسب‌ها نیز بایستی از منابع تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر و یا قابل بازیافت شناسایی شوند.

نتایج مورد انتظار

در این پروژه سعی شده میزان کارایی فرش‌های تولید شده افزایش یابد و همچنین تاثیرات زیست محیطی مخرب آن‌ها کاهش یابد. یکی از نتایجی که در انجام این پروژه مورد توجه است؛ توسعه الیاف زیستی و الیاف کاربردی برای استفاده در صنعت فرش می‌باشد.

انتظار می‌رود که نمونه فرش‌های تولید شده با قابلیت‌هایی نظیر بهبود تعادل بیومکانیکی، که با ترکیب الیاف و ترکیبات بیوسرامیک تولید می‌شوند؛ توسعه یابند.
در بخش دیگری از نتایج مورد توجه این پروژه، انتظار می‌رود که لمینت‌های کاربردی مورد استفاده برای فرش‌ها توسعه پیدا کنند. در این بخش نمونه اولیه فرش که دارای قابلیت‌هایی نظیر تضعیف یا محافظت در برابر تشعشعات EMI (با استفاده از پارچه‌های محافظ در پشت فرش)، ظرفیت گرمایی مناسب (با استفاده از ادغام عناصر تکسترونیک در پشت فرش) و خاصیت ضد لغزش (با استفاده از لمینت یک سره فیلم‌های ضد لغزش در پشت فرش) توسعه داده می‌شوند.

همچنین انتظار می‌رود که در انتهای این پروژه فرش‌های کاربردی که بوسیله چاپ، پرداخت‌هایی روی آن‌ها انجام شده است، توسعه پیدا کنند. در این بخش نمونه‌های فرش‌ با ویژگی‌هایی نظیر قابلیت ایجاد حس تازگی، ضدعفونی کردن محیط داخلی و خواص ضد باکتری و ضد قارچ توسعه داده خواهند شد.

به علاوه توسعه فرش‌های پایدار تولید شده از الیاف زیستی (بیوالیاف) و الیاف بازیافتی بخش دیگری از نتایج مورد انتظار در این پروژه است. با توجه به این موضوع، انتظار می‌رود که نمونه‌های فرش حاوی درصدهای بالای مواد اولیه پایدار و رنگ‌های طبیعی توسعه پیدا کنند. همچنین توسعه فرش‌هایی که به سادگی قابل بازیافت هستند و با استفاده از یک لیمنت یک سره تولید می‌شوند نیز از نتایج مورد انتظار این پروژه است.

منبع مقاله: منبع: https://www.aitex.es/portfolio/ecotecno-carpet-ii-eng/?lang=en

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×