اخبار فرش ماشینی

الگوی هندی برای توسعه صنعت فرش و کفپوش آفریقا

اگر نگاهی به جدول برترین کشورهای صادرکننده فرش در جهان بیندازیم هندوستان با اختلاف زیاد در صدر قراردارد. توسعه و پیشرفت صنعت فرش در هند بر پایه منابع انسانی ارزان قیمت بنا شده است. دقیقا همان چیزی که در آفریقا یک نقطه قوت است. در آفریقا نیروی کار ارزان وجود دارد.

در هندوستان خبری از تولیدات فرش ماشینی با استفاده از تکنولوژی های روز و ماشین الات صنعتی گران قیمت نیست و فرش دستباف و انواع زیر اندازهای نساجی از جنس جوت و سایر الیاف به وفور تولید می شود. همچنین هندوستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش های هند تافت است که بخش عمده این بخش نیز توسط نیروی انسانی پیش میرود و اپاتور با یک دستگاه کوچک بافت پایل فرش یا همان گان تافتینگ بر روی سطح فرش حرکت می کند و به کمک گان تافتینگ پایل ها را به صورت مکانیکی در زمینه فرش قرار می دهد.

تولید فرش های تافتینگ دستی نیز یک گزینه عالی برای آفریقا جهت توسعه این صنعت است.

پشتوانه غنی فرهنگی و طراحی در آفریقا

هرچند کشورهای افریقایی چندان در بافت فرش پیشینه ای ندارند اما در اینکه آفریقا دارای تاریخ غنی و طرح ها و نقشه های بومی بی نظیری است شکی وجود ندارد. این موضوع را می توان به راحتی در لباس های بومی و‌پرنقش و نگار آفریقایی یافت. در دهه اخیر نیز ترندهای آفریقایی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه واقع شده است.
این ذخیره غنی فرهنگی و‌نقش و‌نگارهای بومی در کشورهای آفریقایی می تواند در‌تولید انواع فرش در مورد استفاده قرار گیرد‌و نیاز بخش مهمی از بازار آفریقا و حتی صادرات به کشورهای خارجی را فراهم کند.

الگوی هندی برای توسعه صنعت فرش و کفپوش آفریقا

چاپ دیجیتال فرش ماشینی

تولید‌ فرش ماشینی با استفاده از ماشین الات چاپ دیجیتال یک گزینه عالی برای قاره افزیقاست و‌روز به روز در حال گسترش است. کمپانی تاپیدور در الجزایر یک نمونه موفق و منحصر به فرد از به کار گیری این تکنولوژی در تولید فرش است که در سال ۲۰۲۰ کارخانه خود را به این ماشین الات مجهز کرد. همچنین شرکت اورینتال ویویرز مصر از شرکت هایی است که در افریقا به خوبی از تکنولوژی چاپ دیجیتال فرش استفاده می کند.

با توسعه ماشین الات چاپ‌دیجیتال روز به روز مصرف اب برای پروسه چاپ کاهش می یابد و این قابلیت یعنی اینکه کابرد این تکنولوژی را در قاره خشک آفریقا افزایش می دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از طرفی هر چند سرمایه گذاری اولیه برای تولید فرش های چاپ دیجیتال تاحدی بالاست اما تولید فرش ارزان در تیراژ بالا و نیز تنوع بی نهایت طرح و نقشه را فراهم می کند. با ورود فشن و مد به صنعت فرش چاپی و نیاز روز افزون بازار تولید ارزان در آفریقا می تواند بازارهای خود در اقصی نقاط جهان را پیدا کند.

الگوی هندی برای توسعه صنعت فرش و کفپوش آفریقا

جمعیت ۴۰۰ میلیونی مسلمان در افزیقا و بازاری بکر برای فرش های مساجد

فرش های مساجد و فرش هایی که برای انجام مناسک مدهبی برای مسلمانان طراحی و تولید می شود می تواند یک بازار بکر در آفریقا باشد. این فرش ها معمولا ارزان قیمت و دارای پروسه تولید ساده ای هستند و می تواند به راحتی در کشورهای آفریقایی با درصد بالای جمعیت مسلمانان تولید شود.

بازار فرش های بازیافتی

شکی نیست که محصولات بازیافتی امروزه مهمترین ترند بازار نساجی هستند و کمک به پیشرفت این بخش مورد حمایت تمام بخش ها و برندهاست.
در آفریقا شکل گیری استارت آپ هایی با زویکرد تولید فرش های بازیافتی یک ایده موفق خواهد بود. آفریقا میزبان میلیون ها قطعه پوشاک دست دوم است و همچنین نیروی کار ارزان و در دسترسی دارد.

مثلا یک استارت اپ کوچک در افریقا می تواند با جمع آوری شلوارهای جین کهنه و دور انداختنی و شستشو و برش آنها فرش هایی با مدل چهل تکه از تکه های بریده شده جین تولید کزده و با لیبل فرش بازیافتی تولید آفریقا به ازوپا و آمریکا صادر‌کند. حتی می توان فرش های چرمی با تکه های بریده شده چرمی و زیر اندازهای سبک تر تولید کرد.

الگوی هندی برای توسعه صنعت فرش و کفپوش آفریقا

آموزش راه حلی ساده و سریع برای توسعه فرش و کپوش در‌ آفریقا

همانطور که ذکر شد تولید فرش هایی که بیشتر متکی بر نیروی انسانی باشد تا ماشین الات و‌تکنولوژی برای آفریقا کارامد تر است مانندتولید فرش های دستباف و فرش های هند تافت. اما مشکل اینجاست که هر دو این شاخه ها نیاز به نیروی بافنده با مهارت دارد و در اینجا افریقا ضعف های مهمی دارد.

یکی از راه ها می تواند ورود سازمانهای بین المللی توانمند سازی مانند گیز و یو ای اس اید برای برای تربیت و آموزش نیروی کار در آفریقا باشد. همچنین شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش می توانند قبل از تاسیس کارگاه های تولیدی خود اقدام به جذب و آموزش بهترین نیروی کار و طبق استانداردهای خود نمایند. کشورهایی نظیر ترکیه، هندوستان، ایران، نپال و افغانستان می توانند گزینه های خوبی برای الگو برداری در توسعه هنر دستبافته های تزیینی باشند.

الگوی هندی برای توسعه صنعت فرش و کفپوش آفریقا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×