اخبار فرش ماشینی

پنج نکته برای انتخاب چمن مصنوعی مناسب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه و گردآوری: مهندس فاطمه معتمدی – تحریریه مجله نساجی کهن 

مقدمه

در سال‌های اخیر، چمن مصنوعی به عنوان یک انتخاب محبوب برای صاحب خانه‌ها به هنگام محوطه سازی باغچه‌ها تبدیل شده است. این افزایش محبوبیت به چند دلیل کلیدی بر می‌گردد. اولا اینکه آن‌ها چمنی می‌خواهند که در تمام طول سال زیبا و فوق العاده به نظر برسد. همچنین می‌خواهند باغچه‌ای داشته باشند که نیاز به مراقبت کمتری داشته باشد. زمانیکه از چمن مصنوعی استفاده شود نیاز به چمن زنی و تغذیه نخواهد بود.

اگرچه همچنان به مراقبت‌های معمول مانند تمیز کردن و حذف زباله‌ها نیاز دارد اما طبیعتا این فرایندها سریع‌تر از نگهداری چمن‌های طبیعی معمول صورت می‌گیرد.

ثانیا چمن‌های مصنوعی که امروزه در بازار وجود دارند آنقدر طبیعی به نظر می‌رسند که تشخیص تفاوت بین آن‌ها و یک چمن طبیعی دشوار خواهد بود. اما با توجه به تعدد تولید کنندگان و مدل‌های مختلف این محصول، انتخاب محصول مناسب برای مشتریان دشوار خواهد بود. در ادامه با مجله‌ی کهن همراه باشید تا با نکات کلیدی و کاربردی برای انتخاب چمن مصنوعی مناسب آشنا شوبد.

۱. چمن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟
در اولین گام برای انتخاب چمن مصنوعی مناسب، شما باید بدانید که در چه محل و برای چه کاربردی از این محصول استفاده خواهید کرد. انواع مختلف چمن مصنوعی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها دارای نقاط قوت و ضعف متفاوت هستند. پس دانستن کاربرد و محل استفاده‌ی محصول به شما در انتخاب دقیق بهترین نوع آن کمک فراوانی خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انتخاب چمن مصنوعی مناسب
چمن مصنوعی زمین فوتبال

به طور معمول استفاده از چمن مصنوعی را می‌توان به ۵ گروه اصلی تقسیم کرد، که عبارتند از:

۱. استفاده‌ی زینتی: استفاده از این نوع چمن مصنوعی باعث می‌شود که محیط باغچه‌ی شما زیباتر دیده شود. در ثانی نیاز به مراقبت نیز کاهش خواهد یافت. این نوع چمن مصنوعی بیش از اینکه تحت رفت و آمد قرار بگیرد، جنبه‌ی زینتی دارد؛ در نتیجه استحکام بالایی در این نوع نیاز نخواهیم داشت.

۲. استفاده برای زمین بازی: این مدل از چمن مصنوعی برای استفاده‌ی خانواده‌ها، از جمله کودکان، در نظر گرفته شده است. رفت و آمد روی این نوع از کفپوش زیاد خواهد بود و بایستی از استحکام بالایی برخوردار باشد. علاوه بر رفت و آمد ممکن است در تمام طول سال مبلمان باغ و یا وسایل بازی روی کفپوش قرار گیرند که این امر نیز نیاز به استحکام بالا برای این نوع از چمن مصنوعی را افزایش می‌دهد.

۳. چمن دوستدار حیوانات خانگی: نوعی از چمن مصنوعی است که برای رفت و آمد و نگهداری از حیوانات خانگی مناسب است. در نتیجه بایستی بتواند فضولات حیوانات خانگی را کنترل کند.

۴. چمن‌های مورد استفاده برای محیط‌های تفریحی: این نوع از کفپوش‌ها برای مکان‌های پر رفت و آمد مثل مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه بایستی از استحکام مناسب برخوردار باشند و دربرابر نشست کردن و لکه‌ها نیز مقاوم باشند.

۵. چمن‌های همه کاره: ترکیبی از ویژگی‌های همه‌ی چمن‌های ذکر شده در بالا.

انتخاب چمن مصنوعی مناسب
پایل چمن مصنوعی

۲. ارتفاع پایل‌

انتخاب ارتفاع پایل اغلب سلیقه‌ای و ترجیح شخصی است. اما در هنگام انتخاب بایستی نکاتی را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید ظاهر کفپوش شما شبیه به چمن تازه زده شده باشد، ارتفاع پایل بین ۲۵ تا ۳۰ میلی متر انتخاب خوبی است. برای داشتن یک چمن یا ظاهر طبیعی‌تر نیز بایستی ارتفاع پایل بین ۳۰ تا ۳۸ میلی متر باشد.

شما می‌توانید چمن‌های مصنوعی با ارتفاع پایل بیش از ۳۸ میلیمتر را نیز تهیه کنید. اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که الیاف بلندتر خلاف انچه شما انتظار دارید تحت وزن خودشان قرار گرفته و ممکن است ظاهر صافی که می‌خواهید را نداشته باشند.
پایل‌های کوتاه‌تر در مدت طولانی پوشانندگی سخت‌تری دارند و در صورت داشتن حیوانات خانگی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. زیرا تمیز کردن و مراقبت از ان‌ها ساده‌تر است. همچنین کوتاه بودن پایل‌ها در محل‌هایی که رفت و آمد زیادی وجود دارد، باعث می‌شود که ساختار کفپوش آسیب کمتری ببیند.

انتخاب چمن مصنوعی مناسب

۳. تراکم پایل

تراکم پایل‌ها و وزن در متر مربع آن‌ها به ارتفاع پایل بستگی دارد. چمن‌های مصنوعی با تراکم پایل بیشتر، پرتر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. درحالیکه چمن‌های با تراکم پایل کم ظریف و کم پشت به نظر خواهند رسید.

وزن بیشتر پایل‌ها تراکم بیشتر را نیز نتیجه می‌دهد. شما پیش از تهیه‌ی چمن مصنوعی بایستی درک درستی از تراکم پایل‌ داشته باشید تا بتوانید به راحتی کفپوش متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. استفاده‌ی همزمان از چمن‌های مصنوعی با تراکم‌های متفاوت می‌تواند راه مناسبی برای نشان دادن تفاوت‌های آن‌ها باشد.

همچنین درنظر داشته باشید که کفپوش شما از چه زاویه‌ای مشاهده می‌شود. به عموان مثال اگر چمن مصنوعی را برای استفاده در بالکن منزلتان خریداری می‌کنید، از بالا دیده خواهد شد و در این حالت بایستی تراکم بالایی داشته باشد تا پرپشت و کامل به نظر برسد.

انتخاب چمن مصنوعی مناسب
شیدهای رنگی چمن مصنوعی

۴. شیدهای رنگی

در انتخاب رنگ هیچ درست یا غلطی وجود نخواهد داشت و در نهایت به ترجیح مشتری شما بستگی خواهد داشت.

در انتخاب رنگ به این نکته دقت داشته باشید که نمونه‌ای از چمن انتخابی خود را در محیطی که می‌خواهید آن را نصب کنید مشاهده نمایید. زیرا نمونه‌ها معمولا در فضای بسته‌ی خانه تیره تر به نظر خواهند رسید.

اگر فضایی که می‌خواهید در آن از چمن مصنوعی استفاده کنید نور طبیعی کمی دارد، بایستی به سمت انتخاب کفپوش‌هایی با رنگ‌های روشن بروید. زیرا این امر به روشنایی محیط شما کمک خواهد کرد. چمن‌های مصنوعی با ظاهر نزدیک‌تر به نمونه‌های طبیعی دارای شیدهای رنگی مختلف از قهوه‌ای روشن تا سبز تیره هستند.

انتخاب چمن مصنوعی مناسب
ساختار چمن مصنوعی مناسب

۵. ساختار چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی دارای دو لایه هستند. یک لایه‌ی اصلی که الیاف به آن دوخته می‌شوند و یا روی آن چسبانده می‌شوند و سپس یک لایه‌ی ثانویه که از لاتکس ساخته می‌شود. این لایه‌ی ساخته شده از لاتکس به ایمن شدن آن‌ها در محیط کمک می‌کند و ثبات محصول را افزایش می‌دهد و نهایتا منجر به این می‌شود که کفپوش شما ظاهر بهتری داشته باشد.

منبع یادداشت: https://www.carpetandflooring.co.uk/news/choosing-artificial-grass/

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×