اخبار نساجی

انفعال طراحان پوشاک در اثر بی‌توجهی و عدم شناخت نسبت به بازار و مخاطبان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اغلب طرح‌های روسری و شال موجود در بازار طرح‌هایی تکراری است که در بیشتر موارد کپی از اجناس مشابه خارجی است. از طرف دیگر مشکلات صنعت نساجی مانند: نبود پارچه مناسب و ماشین‌آلات به‌ روز و پیشرفته تولید روسری را بدون صرفه اقتصادی و سودآوری کرده است. تولید‌کننده‌ها برای ادامه کار و رقابت در بازار برگ برنده‌ای ندارند نه از لحاظ طرح و شکل اولیه و نه از نظر کیفیت پارچه و تولید. اجناس وارداتی و قاچاق بازار را پر کرده و به مانند اکثر بازارهای پوشاک این بازار نیز تحت سیطره اجناس چینی قرار گرفته است.
به نقل از اقتصاد آنلاین ، در این شرایط تولید‌کنندگان داخلی شال و روسری روز به ‌روز بیشتر از تولید ناامید می‌شوند و آن دسته که توان واردات دارند به جرگه وارد‌کنندگان می‌پیوندند.  این در حالی است که با توجه به جمعیت زنان کشور و پتانسیل بازار کشورهای اسلامی اطراف این صنعت پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی، تولید و صادرات دارد.


محدودیت مواد اولیه توان رقابت با محصولات خارجی را از ما گرفت

  رضا اخوان، تولیدکننده و فروشنده شال و روسری،  سال‌های زیادی از فعالیت بسیاری از اصناف در بازار شال و روسری می‌گذرد. مدت زمانی در حدود بیست سال. شاید کمی بیشتر. عده‌ای از فروشنده‌ها بودند که سال‌ها بعد کار خود را با واردات روسری شروع کردند و حالا خیلی جلوتر هستند. چون بسیاری از اصناف از نظر امکانات در مضیقه هستند و کارخانه‌ها با وجود اینکه توان بافت مشابه خارجی را دارند، به دلیل محدودیت مواد اولیه نمی‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.
جای امیدواری وجود دارد مسئولان به فکر تولید داخلی باشند. امروزه ترکیه یکی از تولید‌کننده‌های بزرگ صنعت نساجی است و امکاناتی که دولت آنها در اختیار تولیدکننده قرار داده کمک بزرگی به این صنعت بوده. ولی ما در ایران از حمایت مسئولان و بانک‌ها برخوردار نیستیم. برای واردکردن ماشین‌آلات باید گمرکی زیادی پرداخت کرد و کارخانه‌ها برای به‌روز کردن دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستند.
از سوی دیگر، پارچه مناسب در ایران کم است و پارچه روسری ساتن از کشورهای دیگر وارد می‌شود. تولیدکننده‌ها با استفاده از ماشین‌آلات جدیدی که وارد کرده‌اند روی آنها چاپ می‌زنند اما مشکل نقدینگی باعث می‌شود از نظر مقدار واردات پارچه هم محدودیت داشته باشند. از سوی دیگر تنوعی که هر روز در تولیدات چینی ایجاد می‌شود رقابت با آنها را مشکل کرده است. تولیدکننده‌های چینی امکانات خوبی برای وارد‌کننده ایرانی در نظر گرفته‌اند و با چک‌های بلندمدت جنس خود را به آنها می‌فروشند.

این موضوع باعث شده تولید در داخل کشور هر روز سخت‌تر شود و آینده خوبی برای صنعت نساجی وجود نداشته باشد. همچنین کارخانه‌های مختلف با اندکی تغییر در جزئیات پارچه می‌توانند اجناس متنوعی تولید کنند. اما زیاد بودن تنوع گاهی اوقات برای تولید‌کننده خوب نیست چون بازار ما محدود به ایران است و از نظر تعداد محدودیت داریم، پس ممکن است طرح و جنس‌های مختلفی که تولید شده به موقع فروش نرود و باقی بماند اما تولیدکننده چینی به خاطر ارتباط با کشورهای مختلف محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می‌کند و اگر ما ۱۰۰ عدد هم از یک طرح خریداری کنیم آنها می‌توانند بقیه را به کشورهای مختلف صادر کنند و به همین دلیل قیمت تمام شده محصول برای آنها ارزان تمام می‌شود.
از سوی دیگر، بیشتر طرح‌ها کپی شده از محصولات خارجی هستند و کم پیش می‌آید که طرح‌های داخلی استفاده شوند. حتی طراحانی هم که مشغول فعالیت در این زمینه هستند معمولا همان طرح‌های خارجی را کپی می‌کنند.


چرخ‌ها از کار افتاده‌اند

  ندا مقیمی، کارشناس ارشد نساجی: تولید باید ابزار داشته باشد. ما باید پارچه و چرخ‌های پیشرفته داشته باشیم؛ این در حالی است که تولید پارچه در کشور ما بی‌معناست و چرخ‌ها از کار افتاده‌اند.

معلوم است تا زمانی‌که گمرک، مالیات و بیمه برای تولیدکنندگان پارچه و لباس به صفر نرسد، امکان رقابت با ترکیه، چین، هند و مالزی وجود ندارد. پوشاک مردانه موفق‌تر از زنانه عمل کرده است. چند برند ما در حوزه تولید پوشاک مردانه، بسیار موفق عمل کرده و حتی تولیدات خود را صادر کرده‌اند اما چنین چیزی در حوزه پوشاک زنانه وجود ندارد. ما نمی‌توانیم واقعیات را نادیده بگیریم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

واقعیت این است که ما تولید پارچه نداریم. طراحان لباس ما امنیت شغلی ندارند. در این شرایط، باید کار اندک طراحان و تولیدکنندگانی که می‌کوشند لباس باهویت طراحی و تولید کنند، تبلیغ شود و هزینه تبلیغات آنقدر بالاست که خود طراحان یا تولیدکنندگان از پس آن برنمی‌آیند.
طی چند سال اخیر مردم ایران نشان دادند که به طرح‌ها و آثار ایرانی علاقه‌مند هستند، پس چرا نباید از این لباس‌ها حمایت بیشتری کرد؟ چرا کشور اسلامی چون ایران، نباید تولیدکننده اول روسری باشد؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×