اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

انواع نخ فرش ماشینی کدامند؟ اکریلیک – پلی استر یا پلی پروپیلن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

انواع نخ فرش ماشینی

انواع نخ فرش ماشینی :: فرش منازل ما از الیافی ساخته شده اند که هر کدام از آنها خصوصیت ها و معایبی نسبت به دیگر الیاف دارد ، شاید بعضی از شما میخواهید به بازار رفته یا به صورت اینترنتی به خرید فرش درجه یک مورد نظرتان بپردازید و باید بدانید انواع نخ قالی چه نام دارند و چه خصوصیت هایی دارند. در این مطلب از مقالات فروشگاه سعی کرده ایم بررسی انواع نخ فرش ماشینی از تمامی جهات و به صورت کامل قرار بدهیم که به شما توصیه میکنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

۱- فرش از چه ساخته شد

فرشهای ماشینی با استفاده از پود تار و ریشه ساخته میشوند که در ادامه این مقاله به بررسی دقیق آن میپردازیم.

۱-۱- نخ پود
نخ پود به نخی گفنه میشود که با استفاده از آن گرز ها یا ریشه های فرش را محکم در سر جای خود ثابت میکنند نخ پود به صورت افقی وارد قالی میشود و با استفاده از شانه به فرش کوبیده میشود نخ پود میتواند از پنبه و همینطور از جوت باشد.

۱-۲- نخ تار
نخ تار بیشتر از ترکیب پنبه با پلی استر ساخته میشود کیفیت این نخ عامل مهمی است که میتواند در دوام فرش ، موثر باشد از این جنس نخ تار بیشتر در فرش های آکریلیک استفاده میشود.

۱-۳- ریشه ی فرش
ریشه ی فرش ، همان نخ های رنگی هستند که با کنار هم قرار گرفتن ان ها فرش تشکیل میشوند و ریشه های آن هستند که فرش را میشازند و میتوان به آنها طره و نقشه داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۲- انواع الیاف فرش ماشینی
الیاف مختلفی در قالی به کار رفته شده است که ما در اینجا به مقایسه دو نوع از این الیاف میپردازیم و شما می توانید در ادامه به بررسی آکریلیک و پلی استر میپردازیم.

 

۲-۱- مقایسه الیاف اکریلیک و پلی استر
اگر بخواهیم فرش آکریلیک را با فرش پلی استر از نظر دوام و طول عمر مقایسه کنیم باید بدانید قالی آکریلیک طول عمر و دوام بسیار بالا تری نسبت به پلی استر دارد حتی این فرش ها میتوانند تا ۳۰۰ سال استفاده بشوند اما قالی پلی استر بعد از مدتی از نرمی و لطافت آن بسیار کاسته میشود و جنس خود را از دست میدهد.

۲-۲- مقایسه ی نخ اکریلیک از نظر پا خوردگی
از نظر پا خوردگی و آب رفتگی نیز فرش آکریلیک را میتوان بسیار بهتر از پلی استر دانست قالی آکریلیک بعد از مدت طولانی که پاخورده میشود به نسبت بسیار کم کوتاه میشود که قابل مشاهده نیست اما فرش پلی استر این موضوع قابل مشاده است که فرش کوتاه تر شده و پهنای فرش تیز کوتاه تر میشود.

۲-۳- مقایسه فرش اکرلیک با فرش پلی استر از نظر شست و شو
هنگامی که فرش پلی استر را میشوید هیچ گونه تغییری در ظاهر قالی احساس نمی کنید ولی قالی پلی استر با شستشو رنگ باخته و از زیبایی آن کاسته میشود.

۲-۴- مقایسه ی فرش آکرلیک در برابر گرما
یکی از ویژگی هایی که فرشهای آکریلیک نسبت به دیگر فرش ها دارد مقاومت بالای این فرش در برابر گرما است حتی میتوان بر روی آن قابلمه ی داغ قرار داد و مشاهده کرد که قالی بدون هیچ گونه تغییری باقی میماند ولی بر خلاف قالی آکریلیک ، فرش پلی استر با مقدار کمی از گرما تغییر رنگ داده و سیاه میشوند. پس در صورتی که شما می خواهید یک فرش درجه یک در مقابل گرما داشته باشید آکریلیک برای شما انتخابی مناسبتر خواهد بود.

۲-۵- سایش فرش
فرش های آکریلیک در برابر سایش و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند اما فرش پلی استر در طول زمان دچار سایش و پوسیدگی می شود. یکی از معایب فرش آکریلیک این است که بسیار دیر جذب طبیعت می شود و ممکن است با دور ریختن مشکلات بزرگی برای طبیعت ایجاد کند. فرش های پلی استر جذب رطوبت بسیار پایینی دارد و این عمر باعث میشود تا شما بتوانید این فرش ها را در محیط مرطوب پهن کنید این الیاف بعد از شستشو به آسانی و به مدت بسیار کم خشک می شوند. یکی دیگر از مزیت هایی که میتوان به رنگ پذیری بالای این فرش اشاره کرد به این خاطر است که این الیاف ارزان تر از الیاف اکریلیک است. فرش پلی استر به دلیل الیاف پیوسته ای که دراد مانند فرش اکریلیک پرز دهی بسیار پایینی دارد.
این ها مواردی از مزیت ها و معایب انواع نخ فرش ماشینی هستند.

 

 

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×