نساجی و مردم

اکوتکس: ارتباط با دنیای شیمی

گفت و گو با دکتر Julian Koschmieder مدیر محصولات شرکت اکوتکس

دکتر Julian Koschmieder مدیر محصولات شرکت اکوتکس
دکتر Julian Koschmieder

با مدیر محصولات شرکت اکوتکس، دکتر جولیان، که دارای مدرک دکترای شیمی است، آشنا شوید. در این مصاحبه، جولیان سفر خود به دنیای شیمی، تحقیقات پیشگامانه خود و دیدگاه خود را برای یک صنعت نساجی پایدارتر و آگاهانه تر به اشتراک می گذارد. کشف کنید که چگونه عشق او به طبیعت و درک عمیق فرآیندهای بیوشیمیایی باعث تعهد او به ایجاد تأثیر مثبت می شود.

  • اشتیاق شما به شیمی چگونه شروع شد؟

با علاقه به محیط زیست و مطالعه در طبیعت. در ابتدا، زیست شناسی را دنبال کردم تا بفهمم طبیعت چگونه کار می کند. من همیشه حیوانات و گیاهان را دوست داشتم. به زودی متوجه شدم که برای من، جادوی طبیعت در مولکول ها و عملکردهای مختلف درون هر سلول نهفته است. من مجذوب این بودم که چگونه مقادیر کمی از مواد شیمیایی می توانند به طور چشمگیری چه به صورت مثبت و چه منفی بر سلول های زنده تأثیر بگذارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب گواهینامه اوکوتکس OEKO-TEX با نماینده رسمی این سازمان در ایران جناب آقای دکتر احسان اکرامی در تماس باشید. ایمیل: ehsan.ekrami@oeti.biz شماره تماس: ۴۷۶۲۳۲۳۳-۰۲۱

چیزی که واقعاً مرا به بیوشیمی و ابزارهای تحلیلی جذب کرد، فرصت مطالعه یک موضوع تحقیقاتی جالب و مرتبط زیر نظر یک استاد مشهور برای کارشناسی ارشد و دکتری بود. من تحقیق کردم که چگونه آنزیم‌های موجود در گیاهان (سبزیجات و میوه‌ها) ویتامین A را تشکیل می‌دهند، چگونه علف‌کش‌ها می‌توانند با این فرآیند تداخل داشته باشند، و چگونه گیاهان ویتامین A را ذخیره می‌کنند. ویتامین A از یک رژیم غذایی گیاهی برای تغذیه انسان ضروری است. اشتیاق من به شیمی در طول زمان به طور ارگانیک رشد کرد.

  • بزرگترین و مهم ترین لحظه تو در طول خواندن شیمی چه چیزی بود؟

لحظه خاصی را به خاطر نمی آورم. بلکه با عمیق تر شدن درک من از فرآیندهای بیوشیمیایی، این یک درک تدریجی بود. همه چیز در اطراف ما شیمی است که از مخلوطی از جامدات، مایعات و گازها تشکیل شده است. اکثر افراد خارج از علم به طور کامل از این موضوع آگاه نیستند. اغلب، مواد شیمیایی موجود در مقادیر بسیار کم، در اقلام روزمره مانند آب آشامیدنی، غذا، دارو یا لباس، خطرات یا مزایای قابل توجهی را به همراه دارند.

برای مثال: برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نساجی آنقدر سمی هستند که حتی کسری از قطره آن می تواند میلیون ها وان حمام آب را آلوده کند – تا حدی که برای سلامتی خطرات ایجاد می کند. به طور مشابه، ممکن است مقادیر کمی از مواد شیمیایی خطرناک در غذا، دارو و لباس وجود داشته باشد. این باعث شد فکر کنم: “وای، شیمی در عین حال جذاب و ترسناک است. بنابراین به این فکر کردم که توسعه روش هایی برای شناسایی این سموم و کار کردن برای موسسه ای که از ایمنی مشتری پشتیبانی می کند جالب و معنادار خواهد بود.”

  • به نظر شما بزرگترین چالش شیمی در نساجی چیست؟

صنایع نساجی و شیمیایی را پایدارتر و دوستدار سلامت و محیط زیست کنیم. در دهه‌ های گذشته، استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و ارزان بسیار آسان بود و اکوسیستم‌ها و انسان‌ها را هم آگاهانه و هم ناآگاهانه در معرض خطر قرار می‌داد . این آسیب ها در طول زمان قابل توجه و گاهی اوقات تقریبا غیر قابل باور بوده است. خوشبختانه، آگاهی و ایجاد مقررات برای مواد شیمیایی خطرناک در حال افزایش است که منجر به اقدامات پایدارتر و سازگار با محیط زیست در بسیاری از صنایع، از جمله نساجی می شود. سازمان هایی مانند OEKO-TEX® از دهه ۱۹۹۰ در این انتقال نقش اساسی داشته اند. من می خواهم مهارت های خود را در این موضوع افزایش دهم و مردم جهان را به کمک کردن و اهمیت دادن به طبیعت و بشریت مشارکت دهم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×