اسلاید شوجذاب‌ترین‌هامقالات نساجی

بازاریابی دیجیتال در صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بازاریابی دیجیتال اصطلاحی فراگیر است که استفاده از تمام امکانات دیجیتال اعم از موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و وبسایت، با هدف ارتباط‌گرفتن با مشتریان بالقوه را دربر می‌گیرد.

در ایران، استفاده از فناوری‌های دیجیتال در بازار مصرف‌کننده (B2C) و برای برخی اقلام مصرفی رواج بیشتری یافته است ولی در خصوص بازارهای قطعات و مواد اولیه (B2B) این روند کندتر بوده است. اغلب تولیدکنندگان عمده نساجی در بازارهای صنعتی، کماکان از روش‌های سنتی برای بازاریابی و توزیع محصولات استفاده می‌کنند. این در حالی است که کشورهای درحال توسعه‌ای که بخش عمده صنایع نساجی آنها B2B است، به پیشرفت‌های خوبی نیز در بازاریابی دیجیتال و برقراری ارتباط با مشتریان هدف رسیده‌اند.

فعالین صنعت نساجی، چنانچه با هدف کسب اطلاعاتی تخصصی درباره مواد و محصولات نساجی، استعلام قیمت قیمت یا برقراری ارتباط با واحدهای فعال و تولیدی، سری به فضای مجازی در حیطه وب فارسی زده باشند، به‌خوبی از ضعف حضور شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان نساجی در این حوزه آگاهی دارند.

در اینجا به ذکر برخی قدم‌های لازم برای پیاده‌سازی راهبرد بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم. البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که منظور از بازاریابی تنها یافتن مشتریان بالقوه نیست، بلکه فرآیندی فراگیر است که از تشخیص نیاز مخاطبین بالقوه تا شادکردن و کسب رضایت خریداران پس از خرید را دربر می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تاثیر گذار بر موفقیت در فروش و بازاریابی در صنعت فرش

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

بازاریابی محصولات نساجی با استفاده از وبسایت

اولین قدم در پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال، داشتن یک وبسایت کارآمد و به‌روز و متناسب جهت برقراری ارتباط مناسب با مخاطبین بازار هدف است. این وبسایت می‌تواند پنجره و ویترین شرکت‌ شما برای معرفی محصولاتتان به سرتاسر جهان باشد. این وبسایت می‌تواند به‌صورت مستقل یا با استفاده از فضای اختصاص یافته در سایت‌های تخصصی فروش نظیر علی‌بابا، ایبی، و غیره باشد.

با این‌ حال، باور می‌کنید که بسیاری شرکت‌های مطرح در زمینه نساجی، هنوز وبسایت ندارند؟ چرا؟ شاید به این دلیل که  دیدگاه حاکم بر این شرکت‌ها با رویکرد بازاریابی دیجیتال آشنایی نداشته یا به‌علت تجربیات قبلی نسبت به اثربخشی این روش‌ها باور مثبتی ندارد. علی ایحال، بسیاری شرکت‌ها در سطح ایران و جهان از این امکان استفاده کرده و مزایای جالب‌توجهی را نیز تجربه کرده‌اند. اما باید توجه داشت که وبسایت می‌تواند یک بستر ارتباطی فعال بین مشتریان داخلی و خارجی سازمان و درگاه ورود مخاطبین بالقوه به شرکت تلقی شود، و همچنین می‌تواند یک صفحه دیجیتال راکد و بدون بازدیدکننده در انتهای بن بست اینترنت باشد. اینکه چگونه از امکانات بالقوه و بسیار اثربخش وبسایت در جهان دیجیتال امروزی استفاده کنیم مستلزم کسب اطلاعات و دانش مربوط در این حوزه یا مشورت با متخصصین نرم‌افزار دارای تجربه در صنعت نساجی و پوشاک است.

رعایت اصول بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

سئو در واقع اصولی است که برای بهتر دیده‌شدن توسط موتورهای جستجو باید رعایت شود. رعایت این اصول می‌تواند ترافیک بازدید سایت شما را افزایش دهد. به بیان دیگر، اگر شما تولیدکننده پوشاک باشید و هدفتان جذب مخاطبانی باشد که در اینترنت واژه محصول شما را جستجو کرده‌اند، باید مطالب سایت را بر اساس اصول سئو به‌گونه‌ای طراحی کنید که در نتایج اعلامی از سوی موتور جستجو (مثلاً گوگل)، جزو گزینه‌های اول نمایش داده شود. این اصول نه‌تنها ترافیک سایت شما را افزایش خواهد داد بلکه تاثیرات مثبتی نیز بر مخاطب خواهد داشت.

بازاریابی دیجیتال در صنعت نساجی
سئو در واقع اصولی است که برای بهتر دیده‌شدن توسط موتورهای جستجو باید رعایت شود. رعایت این اصول می‌تواند ترافیک بازدید سایت شما را افزایش دهد.

 

بازاریابی محتوا در صنعت نساجی

اگر می‌خواهید مرجعی مستمر برای مخاطبین جامعه هدف باشید، باید بتوانید محتوایی متناسب با مشتریان بالقوه خود تولید کنید. این مطالب می‌توانند با هدف اطلاع‌رسانی، افزایش ترافیک سایت، ایجاد مشتری بالقوه برای برقراری تماس فروش و یا جذب خریدار ، طراحی و منتشر شوند. روش دیگری که بدین منظور وجود دارد، استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های رسانه‌ای مد و پوشاک و نساجی با هدف معرفی محصولات و فعالیت‌های شرکتی از طریق تدوین گزارشات خبری و مقالات علمی مرتبط است.

انتخاب عناوین مناسب برای مطالب تولیدی نیز بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه نیز می‌توان از مشورت متخصصین تولید محتوا بهره بگیرید و مطالعاتتان را در این حوزه افزایش دهید.

بازاریابی محصولات نساجی با استفاده از شبکه‌های مجازی

به‌عنوان مشتری محصولات نساجی، تا چه حد از طریق شبکه‌های مجازی با این محصولات و برندهایشان آشنا شده‌اید یا ارتباط برقرارکرده‌اید؟ احتمالاً اندک. استفاده شبکه‌های مجازی نیز علیرغم پتانسیل بسیار بالا در پیوندزدن مخاطبین و متعاقباً مشتریان و تامین‌کنندگان، در صنعت نساجی چندان رونق ندارد. البته کسب‌وکارهای خانگی بسیاری در این حیطه فعالی می‌کنند اما فعالیت شرکت‌ها و برندها در این حوزه چندان چشمگیر و اثربخش نیست.

به‌نظر می‌رسد برای فعالیت شرکت‌ها در سطح بین‌المللی، لینکدین، رسانه مناسبی است. لیندکین یکی از شبکه‌های مجازی برای افراد حرفه‌ای است و یک تولیدکننده نساجی می‌تواند با مخاطبین خود در این حوزه ارتباطات خوبی برقرار کرده و مشتریان بالقوه‌ای پیدا کنند.

فیس‌بوک نیز شبکه‌ای اجتماعی عمومی و بسیار گسترده با پایگاه اطلاعاتی عظیم در سطح جهان است که می‌توان از آن استفاده کرد. در این شبکه‌ها نیز اصل تقسیم‌بندی بازار و جایگاه‌یابی و ارتباط با جامعه هدف باید رعایت شود.

استفاده از یوتیوب و سایر شبکه‌های تصویری مشابه نیز برای انتشار فیلم‌های تبلیغاتی و معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های نساجی موثر است.

پلتفرم‌های متعدد دیگری نیز برای استفاده از پتانسیل شبکه‌های مجازی وجود دارند که به فراخور سیاست‌های تبلیغاتی شرکت می‌توان از آنها استفاده کرد. ولی در تمام این پلتفرم‌ها برقراری صحیح ارتباط با جامعه هدف مهمترین چالش پیش رو است. بسیاری از فعالیت‌های تبلیغاتی اینترنتی فقط به این دلیل شکست می‌خورند که نمی‌توانند با جامعه هدف مناسب ارتباط برقرار کنند و مخاطبینی که این کمپین‌ها پیدا می‌کنند به خلق ارزش و سودآوری منجر نمی‌شود. استفاده از پلتفرم‌های تخصصی می‌تواند در این راستا راهگشا باشد.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت بازاریابی در صنعت نساجی

 

بازاریابی محصولات نساجی  از طریق ایمیل

ایمیل معمولاً برای اطلاع‌سانی و اعلام رویدادها و یا هدایت افراد به بازدید از صفحات وب به‌کار می‌رود. استفاده از ایمیل خصوصاً در بازاریابی B2B یکی از مهمترین روش‌ها است. در برخی کشورها، استفاده از ایمیل یکی از مهمترین روش‌های دستیابی به مشتریان بالقوه به‌شمار می‌رود. البته بازاریابی مبتنی بر ایمیل، با ارسال ایمیل به‌صورت سنتی متفاوت است و مستلزم تخصص و امکانات ویژه‌ای است. بازاریابی حرفه‌ای توسط ایمیل، ساده‌تر و با صرف زمان کمتری به نتیجه می‌رسد. اثربخشی این روش نیز به استفاده صحیح از  پایگاه اطلاعات مشتریان بالقوه بستگی دارد. ایمیل‌ها باید در زمانی مناسب، به‌دست اشخاص حرفه‌ای یا مخاطبین متناسب برسد. با استفاده از خدمت‌رسان‌های حرفه‌ای در این حوزه، می‌توانید مطمئن باشید که پیام‌هایتان در صندوق‌های ورودی متناسبی قرار خواهد گرفت.

بازاریابی پیامکی

یکی دیگر از مفاهیم زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال، بازاریابی پیامکی است. این نوع بازاریابی به‌دلیل اختصار، مورد توجه مدیران و فعالین صنعت نساجی نیز قرار خواهد گرفت ولی به‌شرطی که به‌عنوان یک کانال ارتباطی، پیام‌های ارسالی از طریق آن به‌درستی طراحی شوند. ارسال پیام‌ها از طریق ارائه‌دهندگان سرویس پیام‌کوتاه به‌صورت انبوه انجام می‌شود. البته آنچه که امروزه بیشتر شاهد آن هستیم، استفاده از پیامک برای ارسال تبلیغات اولیه است. درصورتی که پیامک می‌تواند یک وسیله ارتباطی مختصر، کارآمد و مورد پذیرش برای ارتباط مستمر میان تولیدکننده و مخاطبین باشد. تبادل اطلاعات مالی، زمان‌تحویل، شکایات و ایرادات، استعلام قیمت و غیره ، همگی می‌توانند از طریق پیامک تسهیل شوند.

روی‌هم‌رفته، چنانچه شرکت‌ها بتوانند روش‌های سنتی بازاریابی خود را با روش‌های دیجیتال ادغام کنند، امکان یافتن مشتریان بالقوه و برقراری ارتباط مستمر و پایدار با مشتریان فعلی بسیار کارآمدتر و متمایزتر خواهد شد. بازاریابی دیجیتال در کل زمینه‌ای است که در صنعت نساجی نیاز به گسترش و پیشرفت دارد.

 

نویسنده: علی قسام

 

مجله کهن امادگی خود را برای ارائه مشاوره در تمامی زمینه‌های ذکر شده اعلام می‌کند.

 

دیدگاهتان را به ما انتقال دهید.  آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ دوست دارید در مورد چه موضوعاتی بیشتر بدانید؟

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×