جذاب‌ترین‌ها

بازار فرش ماشینی درعربستان سعودی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بازار تولید و تجارت فرش در عربستان بسیار پویا و قدرتمند است. در حال حاضر عربستان بزرگترین صادرکننده فرش  (دیوار به دیوار) wall to wall در جهان است، همچنین تولید فرش های ماشینی یا Area Rug در عربستان به طور متوسط ۱۷ هزار مترمربع می باشد.

در آخرین آمارهایی که دولت عربستان منتشر کرده است برای اولین بار صادرات غیر نفتی ما از صادرات نفتی هم بیشتر شده است.

در بخش فرش درخواست در بازار داخلی عربستان بالاست. اقتصاد پویای عربستان در کنار ساخت فضاهای متعدد تجاری و اداری، هتل های جدید به ویژه در شهرهای مکه، مدینه و… بازار را پر رونق کرده است.

شرکت های تولیدکننده فرش در عربستان نیز به صورت کاملاً حرفه ای و نسل در نسل در تجارت فرش فعال هستند و برخی از آنها بیش از ۵۰ سال در تولید و تجارت فرش سابقه دارند.

 بازار فرش ماشینی در عربستان

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای رحمت الله قاری مدیر شرکت اطلس کارپت در عربستان و یکی از تجار عربستانی که با ایران به تجارت فرش مشغول است در مورد تجارت فرش در عربستان می گوید: “تجار عربستانی ارتباطات بسیار خوب و مناسبات موثری را از دیرباز با کشور ایران دارند. به طور مثال پدر و برادر بزرگ تر من بیش از ۴۰ سال پیش با تجار ایرانی در بخش فرش دستباف همکاری نزدیکی داشتند. ما در شرکت اطلس کارپت در کنار فرش دستباف از دهه ۸۰ همکاری با شرکت های فرش ماشینی ترکیه و بلژیک را آغاز کردیم و از دهه ۹۰ میلادی نیز با شرکت ستاره کویر یزد و برادران صادقیان همکاری نزدیکی را پایه ریزی کردیم که تا به امروز ادامه پیدا کره است. ما در شرکت فرش اطلس کارپت به موفقیت های خوبی دست پیدا کردیم چرا که به کیفیت اهمیت می دهیم.”

بازار عربستان یک بازار کاملاً مصرفی است چرا که مردم دوست دارند دکوراسیون منزل، فرش و… را با توجه به مد به روز کنند. ضمن اینکه در بخش هتل و ساخت و ساز نیز همانطور که عرض شد این مصرف وجود دارد. البته کار با بخش هایی مانند هتل سازی و پروژه های بزرگ تجاری گاهاً برای هر شرکت و تولیدکننده ای امکان پذیر نیست؛ چرا که اغلب هتل هایی که در عربستان و شهرهایی مانند مکه، مدینه، ریاض و… ساخته می شوند هتل های زنجیره ای بسیار قدرتمند مانند هیلتون، شرایتون، ماریوت و… هستند که هتل های بسیار معتبر و معروفی هستند و معمولاً این مجموعه های بزرگ تامین کننده های خاص خود را دارند و وارد شدن به بازار آنها برای هر شرکتی راحت نیست.

بخش عمده ای از بازار عربستان مربوط به مردم عادی است که همواره به مفروش کردن خانه خود علاقه مند هستند.

عربستان بازار بسیار بزرگ و بازی دارد. در عربستان واردات کالا از هر کشوری به جز اسرائیل آزاد است. به همین دلیل بازار به شدت رقابتی است و برای یک تولیدکننده خارجی به تنهایی کاری بسیار دشوار است که کالای خود را به عربستان بیاورد و به فروش برساند؛ چه این تولیدکننده از سوئیس باشد چه از ایران و چه از هر کجای دیگر. راه حل اصلی برای شرکت های خارجی همکاری با یک شرکت بازرگانی و بازاریابی حرفه ای در عربستان است؛ شرکتی که با تجربه و قابل اعتماد باشد. درغیر این صورت شانس تولیدکنندگان خارجی کم می شود و یا مجبور به صرف هزینه ها و زمان بسیار زیادی می شوند.

 تحریریه مجله کهن

مطالب و یادداشت های خود را برای ما ارسال نمائید.

info@kohanjournal.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×