گالری ویدئو

بازیافت بطری های پلاستیکی و تبدیل آن به الیاف برای تولید پارچه و پوشاک

‫از پلاستیک بطری تا لباس‌های پلی استر

‫ در بریتانیا، ما ‫هر ساله میلیاردها بطری پلاستیکی را دور می اندازیم که میتوانیم در بازیافت آنها بسیار بهتر عمل کنیم. ‫اما آیا می‌دانستید که می‌توان آنها ‫را به لباس نیز تبدیل کرد. ‫این فرآیند شگفت انگیز از اینجا در ‫مرکز بازیافت بطری شروع می‌شود.

‫مرحله اول خرد کردن است. ‫وقتی بطری خود را دور می‌اندازید، اغلب مقدار کمی از نوشیدنی ‫را در داخل نگه میدارید. ‫خرد کردن تمام بطری ها مایعات ناخواسته را خارج میکند ‫بنابراین کیفیت پلاستیک را ‫تحت تاثیر قرار نمی دهد.

‫سپس بطری‌های خرد شده در سلفون پیچیده ‫می‌شوند و آماده ارسال به ‫سراسر جهان می‌شوند. ‫ممکن است برای ما زباله باشد. ‫اما برای صنعت نساجی چین، ‫این زباله‌های پلاستیکی یک ‫کالای با ارزش است . ‫بطری‌های بازیافتی از سراسر جهان برای ‫تغذیه صنعت پوشاک شلوغ وارد شده است.

‫مرتب سازی پلاستیک شفاف را ‫از مواد رنگی جدا می‌کند، ‫پلاستیک شفاف را ‫می‌توان به پارچه سفید یا موادی که ‫می‌توان رنگ کرد تبدیل کرد. ‫بنابراین بسیار با ارزش است. ‫اکثر بطری‌های پلاستیکی دارای نشان های ‫رنگی و برچسب‌هایی بر روی خود هستند. ‫اما اینها باید حذف شوند

‫بنابراین بطری‌ها به سمت حمام می‌روند. ‫کلاهک‌های رنگی از پلاستیک ‫متفاوتی ساخته شده اند که شناور می شود و ‫سپس می‌توان آنها را از بالا صاف کرد ‫سپس یک حمام جداگانه برای ‫برچسب‌ها وجود دارد، ‫اما کارگران باید مراقب این موضوع باشند.

‫این ماده سوز آور خورنده است، سودا ‫برای پوست بسیار مضر است، اما برای حذف برچسب‌ها بسیار خوب است. بعد از این همه شنا کردن، ‫چیزی که باقی می‌ماند توده‌ای از ‫تکه‌های پلاستیکی شفاف است اما ‫نسبتاً مرطوب است. ‫مرحله بعدی فرهایی است که ‫در آن با مقداری پلاستیک ‫رنگ روشن مخلوط می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‫برای تولید پارچه سفید ‫شما به مقداری مواد سایه روشن ‫در مخلوط نیاز دارید. ‫پلاستیک حدود ۱۰ ساعت را در ‫این کوره های چرخان سپری می‌کند و به آرامی خشک می‌شوند ‫این کارگران باید گاری خود را زیر کوره ها به عقب و جلو مانور دهند تا پلاستیک ها را ‫ هنگام افتادن بگیرند.

‫اما آنها همچنین باید به تمام کوره‌های ‫چرخان دیگر توجه کنند. ‫بنابراین، ما بطری‌های پلاستیکی خود را ‫شکسته و مخلوط کرده ایم تا ‫رنگ‌های مناسب تولید شود. ‫اما بافتن پارچه از تکه‌ها بسیار سخت است.

‫بنابراین، یک مرحله دیگر لازم است. مخلوط از طریق این پیچ چرخان فرستاده می‌شود. ‫جایی که تا ۲۷۰ درجه سانتیگراد ‫گرم می‌شود ، ‫این پلاستیک را ذوب می‌کند، ‫اما برای ساختن پارچه، ‫توده بزرگی نمی‌خواهیم.

‫ما به الیاف نیاز داریم. پلاستیک مایع از یک ‫الک عبور داده شود و از طرف دیگر ‫رشته‌های بلند بزرگی بیرون می آید ‫که در ظرفی که در زیر قرار داده شده جمع میشود. ‫ما در حال حاضر نخ داریم، ‫اما هنوز به اندازه کافی برای ‫ساخت پارچه قوی نیست.

‫ابتدا باید چندین بار حین گرم شدن ترکیب شود و کشیده شود. ‫این الیاف را به هم می‌چسباند. ‫اکنون زمان زیادی برای تولید ‫این ماده صرف شده است، ‫اما بخش بعدی فرآیند، پاره کردن آن است. کرکی که ظاهر می‌شود ماده خامی است شما ‫باید برای تولید پلی استر نیاز دارید ، ‫با این حال که به طور کلی در کارخانه ‫دیگری اتفاق می‌افتد. ‫بنابراین کارگران اینجا، آن را ‫بسته بندی کرده و میفرستند.

‫به نظر می‌رسد مانند پشم پنبه است، ‫اما یک ماده کاملاً مصنوعی است که ‫از بطری‌های قدیمی شما ایجاد شده است. ‫این دستگاه همه را روی یک پارچه ‫بسیار زبر می‌خراشد، ‫که در اینجا بارگذاری شده است و آماده است تا پرداخت شود ‫کاردینگ جایی است که الیاف به هم ‫چسبیده را به هم برس می‌زنند تا همه آنها در جهت مشابهی ‫قرار بگیرند که ماده را ‫تقویت می‌کند .

ورق پلی استری که ییرون می‌آید اکنون آماده ‫تبدیل شدن به نخ است. ‫این ماشین‌ها آن را بیرون خواهند کشید . اینها مایل ها پلی استر خالص را با چرخش تولید میکنند ‫که روی این بوبین‌ها جمع آوری می‌شود. ‫و بالاخره به جایی می‌رسیم که ‫بطری‌های پلاستیکی قدیمی شما ‫تبدیل به پارچه می‌شوند.

‫مانند عنکبوت در مرکز تار خود، ‫ماشین بافندگی هزاران نخ را بافته و و به پارچه تبدیل میکند برای صاف کردن بیشتر آن هنوز دو فرآیند دیگر باید طی شود. اولی بسیار ظریف است.

‫این دستگاه حلقه‌های ریزی روی ‫سطح آن ایجاد می‌کند.

‫مرحله دوم, برعکس با استفاده از یک ‫سری برس‌های فولادی سخت، ‫این غلتک‌های چرخان، همه را با ‫دقت می‌گیرند و پاره می‌کنند. ‫حلقه‌های ساخته شده، ‫سطح خرد شده به مواد کمک می‌کند تا ‫حس خزدار نرمی به آن ببخشد و در ‫لمس بسیار راحت‌تر باشد.

‫بنابراین ما بطری‌های بازیافتی خود را ‫بالاخره به پلی استر تبدیل کردیم. ‫اکنون زمان آن رسیده است که ‫ لباس درست کنید.

طراح مد, با استفاده از یک رول از مواد جدید ترین طرحها را که با الگوهای دستی به اقتصادی ترین شکل ممکن تهیه میشوند ارائه میدهد ‫اگرچه آنها از زباله‌های شما سود می‌برند دیگر نمی خواهند ضایعات بیشتری ایجاد کنند. ‫سپس کوبه ها به کارگران فرستاده می‌شوند. ‫که زباله‌های شما را به شیک‌ترین ‫وسایل تبدیل می‌کنند، ‫ که می توانید در خیابان‌های اصلی پیدا کنید.

‫بنابراین آنچه که به عنوان زباله ‫شما شروع شد، با دقت ‫دسته بندی شد و سپس خرد شد ‫و به پارچه تبدیل شد، این پارچه تکه تکه شد و تبدیل به کرک شد, سپس ریسیده شده وبه الیاف تبدیل شد و سپس به مد تبدیل شد

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×