گالری ویدئو

بازیافت بطری های پلاستیکی و تبدیل آن به الیاف برای تولید پارچه و پوشاک

‫از پلاستیک بطری تا لباس‌های پلی استر

‫ در بریتانیا، ما ‫هر ساله میلیاردها بطری پلاستیکی را دور می اندازیم که میتوانیم در بازیافت آنها بسیار بهتر عمل کنیم. ‫اما آیا می‌دانستید که می‌توان آنها ‫را به لباس نیز تبدیل کرد. ‫این فرآیند شگفت انگیز از اینجا در ‫مرکز بازیافت بطری شروع می‌شود.

‫مرحله اول خرد کردن است. ‫وقتی بطری خود را دور می‌اندازید، اغلب مقدار کمی از نوشیدنی ‫را در داخل نگه میدارید. ‫خرد کردن تمام بطری ها مایعات ناخواسته را خارج میکند ‫بنابراین کیفیت پلاستیک را ‫تحت تاثیر قرار نمی دهد.

‫سپس بطری‌های خرد شده در سلفون پیچیده ‫می‌شوند و آماده ارسال به ‫سراسر جهان می‌شوند. ‫ممکن است برای ما زباله باشد. ‫اما برای صنعت نساجی چین، ‫این زباله‌های پلاستیکی یک ‫کالای با ارزش است . ‫بطری‌های بازیافتی از سراسر جهان برای ‫تغذیه صنعت پوشاک شلوغ وارد شده است.

‫مرتب سازی پلاستیک شفاف را ‫از مواد رنگی جدا می‌کند، ‫پلاستیک شفاف را ‫می‌توان به پارچه سفید یا موادی که ‫می‌توان رنگ کرد تبدیل کرد. ‫بنابراین بسیار با ارزش است. ‫اکثر بطری‌های پلاستیکی دارای نشان های ‫رنگی و برچسب‌هایی بر روی خود هستند. ‫اما اینها باید حذف شوند

‫بنابراین بطری‌ها به سمت حمام می‌روند. ‫کلاهک‌های رنگی از پلاستیک ‫متفاوتی ساخته شده اند که شناور می شود و ‫سپس می‌توان آنها را از بالا صاف کرد ‫سپس یک حمام جداگانه برای ‫برچسب‌ها وجود دارد، ‫اما کارگران باید مراقب این موضوع باشند.

‫این ماده سوز آور خورنده است، سودا ‫برای پوست بسیار مضر است، اما برای حذف برچسب‌ها بسیار خوب است. بعد از این همه شنا کردن، ‫چیزی که باقی می‌ماند توده‌ای از ‫تکه‌های پلاستیکی شفاف است اما ‫نسبتاً مرطوب است. ‫مرحله بعدی فرهایی است که ‫در آن با مقداری پلاستیک ‫رنگ روشن مخلوط می‌شود.

‫برای تولید پارچه سفید ‫شما به مقداری مواد سایه روشن ‫در مخلوط نیاز دارید. ‫پلاستیک حدود ۱۰ ساعت را در ‫این کوره های چرخان سپری می‌کند و به آرامی خشک می‌شوند ‫این کارگران باید گاری خود را زیر کوره ها به عقب و جلو مانور دهند تا پلاستیک ها را ‫ هنگام افتادن بگیرند.

‫اما آنها همچنین باید به تمام کوره‌های ‫چرخان دیگر توجه کنند. ‫بنابراین، ما بطری‌های پلاستیکی خود را ‫شکسته و مخلوط کرده ایم تا ‫رنگ‌های مناسب تولید شود. ‫اما بافتن پارچه از تکه‌ها بسیار سخت است.

‫بنابراین، یک مرحله دیگر لازم است. مخلوط از طریق این پیچ چرخان فرستاده می‌شود. ‫جایی که تا ۲۷۰ درجه سانتیگراد ‫گرم می‌شود ، ‫این پلاستیک را ذوب می‌کند، ‫اما برای ساختن پارچه، ‫توده بزرگی نمی‌خواهیم.

‫ما به الیاف نیاز داریم. پلاستیک مایع از یک ‫الک عبور داده شود و از طرف دیگر ‫رشته‌های بلند بزرگی بیرون می آید ‫که در ظرفی که در زیر قرار داده شده جمع میشود. ‫ما در حال حاضر نخ داریم، ‫اما هنوز به اندازه کافی برای ‫ساخت پارچه قوی نیست.

‫ابتدا باید چندین بار حین گرم شدن ترکیب شود و کشیده شود. ‫این الیاف را به هم می‌چسباند. ‫اکنون زمان زیادی برای تولید ‫این ماده صرف شده است، ‫اما بخش بعدی فرآیند، پاره کردن آن است. کرکی که ظاهر می‌شود ماده خامی است شما ‫باید برای تولید پلی استر نیاز دارید ، ‫با این حال که به طور کلی در کارخانه ‫دیگری اتفاق می‌افتد. ‫بنابراین کارگران اینجا، آن را ‫بسته بندی کرده و میفرستند.

‫به نظر می‌رسد مانند پشم پنبه است، ‫اما یک ماده کاملاً مصنوعی است که ‫از بطری‌های قدیمی شما ایجاد شده است. ‫این دستگاه همه را روی یک پارچه ‫بسیار زبر می‌خراشد، ‫که در اینجا بارگذاری شده است و آماده است تا پرداخت شود ‫کاردینگ جایی است که الیاف به هم ‫چسبیده را به هم برس می‌زنند تا همه آنها در جهت مشابهی ‫قرار بگیرند که ماده را ‫تقویت می‌کند .

ورق پلی استری که ییرون می‌آید اکنون آماده ‫تبدیل شدن به نخ است. ‫این ماشین‌ها آن را بیرون خواهند کشید . اینها مایل ها پلی استر خالص را با چرخش تولید میکنند ‫که روی این بوبین‌ها جمع آوری می‌شود. ‫و بالاخره به جایی می‌رسیم که ‫بطری‌های پلاستیکی قدیمی شما ‫تبدیل به پارچه می‌شوند.

‫مانند عنکبوت در مرکز تار خود، ‫ماشین بافندگی هزاران نخ را بافته و و به پارچه تبدیل میکند برای صاف کردن بیشتر آن هنوز دو فرآیند دیگر باید طی شود. اولی بسیار ظریف است.

‫این دستگاه حلقه‌های ریزی روی ‫سطح آن ایجاد می‌کند.

‫مرحله دوم, برعکس با استفاده از یک ‫سری برس‌های فولادی سخت، ‫این غلتک‌های چرخان، همه را با ‫دقت می‌گیرند و پاره می‌کنند. ‫حلقه‌های ساخته شده، ‫سطح خرد شده به مواد کمک می‌کند تا ‫حس خزدار نرمی به آن ببخشد و در ‫لمس بسیار راحت‌تر باشد.

‫بنابراین ما بطری‌های بازیافتی خود را ‫بالاخره به پلی استر تبدیل کردیم. ‫اکنون زمان آن رسیده است که ‫ لباس درست کنید.

طراح مد, با استفاده از یک رول از مواد جدید ترین طرحها را که با الگوهای دستی به اقتصادی ترین شکل ممکن تهیه میشوند ارائه میدهد ‫اگرچه آنها از زباله‌های شما سود می‌برند دیگر نمی خواهند ضایعات بیشتری ایجاد کنند. ‫سپس کوبه ها به کارگران فرستاده می‌شوند. ‫که زباله‌های شما را به شیک‌ترین ‫وسایل تبدیل می‌کنند، ‫ که می توانید در خیابان‌های اصلی پیدا کنید.

‫بنابراین آنچه که به عنوان زباله ‫شما شروع شد، با دقت ‫دسته بندی شد و سپس خرد شد ‫و به پارچه تبدیل شد، این پارچه تکه تکه شد و تبدیل به کرک شد, سپس ریسیده شده وبه الیاف تبدیل شد و سپس به مد تبدیل شد

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

19 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

3 روز ago