اخبار نساجیگالری ویدئو

بازیافت ضایعات نساجی و تولید نخ در ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بازیافت ضایعات نساجی در ترکیه پیشرفت های زیادی داشته و این بخش در جهان بسیار جای کار دارد.
۹۷ درصد از ضایعات نساجی که دور ریخته می شود قابل بازیافت است که در کل دنیا تنها ۱۵ درصد آن بازیافت می شود.
در این ویدیو یک کارخانه تولید نخ از ضایعات معرفی شده است.

متن ویدیو:

‫از ضایعات به الیاف، از الیاف ‫به نخ و سپس پارچه . ‫لباس‌هایی که عمر آن‌ها پایان می‌یابد، ‫به جای رفتن به سطل زباله ، ‫دوباره پردازش شده و به مصرف‌کننده ‫بازگردانده می‌شود. ترکیه … ‫از طریق بازیافت در زمینه تولید نخ به عنوان ‫یکی از
کشورهای پیشرو در تولید با کیفیت در ‫جهان شناخته می‌شود. ‫در کارخانه‌های ریسندگی، زباله‌های نساجی توسط
‫سیستمی با هزاران مبدل به پنبه خرد می‌شوند.

‫این فرایند که از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده ‫نمیکند و فقط بر توان الکتریکی بنا شده ‫است نیاز به صبر و تلاش دارد. ‫در این کارخانه ، ‫با تفکیک ضایعات تولید شده در تولیدی‌ها بر ‫اساس رنگ و نوع آنها نخ تولید میکنیم.

‫از پارچه قرمز الیاف قرمز و ‫سپس نخ قرمز تولید میشود. ‫نخ های رنگی را بدون ایجاد ضایعات و به ‫دور از آلودگی تولید میکنیم. ‫در بازیافت پارچه نیروی انسانی مهمترین نقش را دارد .

‫در کارخانه‌ای که بتواند ۵۱۰ ماه تولید داشته ‫باشد، حداقل ۷۵ نفر باید کار کنند. ‫شغلی است که نیاز به حوصله و توجه دارد. به همین ‫دلیل معتقدم بازیافت در حوزه ریسندگی نقش بسیار مهمی در افزایش ‫اشتغال زنان دارد.

‫برای تولید یک پنبه ، میانگین ‫جهانی ۱۶۰۰۰ لیتر آب مصرف میشود. ‫طبیعتا با بازیافت پنبه و بازگرداندن ‫آن به بخش نساجی و مصرف کننده …۱۶۰۰۰ لیتر آب صرفه جویی می شود. علاوه بر این ، از آنجایی که ما جداسازی رنگی ‫انجام میدهیم، از رنگ استفاده نمیشود. ‫تمامی فرآیندهایی که در این کارخانه مشاهده ‫می‌کنید کاملاً مکانیکی است، ‫به هیچ وجه فرآیند شیمیایی وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‫۹۰ درصد ضایعات نساجی در جهان قابل بازیافت ‫هستند، اما تنها ۱۵ درصد آن فرآوری می‌شود. ‫اتحادیه اروپا برای جلوگیری از آسیب ‫ناشی از منسوجات به طبیعت، ‫مجموعه‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرده ‫است که از سال ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود. ‫زباله‌ها دور ریخته نخواهند شد، سوزانده نخواهند شد .

استفاده از نخ بازیافت شده افزایش خواهد یافت. این تصمیمات ‫برای ترکیه نیز درهای جدیدی را باز می‌کند. ‫کشورهای رقیب چندانی وجود ندارند. ایتالیا، ‫اسپانیا و پرتفال را پشت سر گذاشته است. کشورهایی مانند چین و هند وجود دارند آما آنها عموماً ‫کشورهایی هستند که به جای کیفیت، ‫به تناژ اهمیت میدهند .

‫اما ترکیه در بین برندهای جهانی ‫از نظر بازیافت رقیبی ندارد . ‫در تولید نخ، هدف بعدی تولید نخ سبز ‫( غیر مضر برای محیط زیست) است. ‫میخواهیم بدون استفاده از منابع طبیعی، ‫با ذخیره آب باران و استفاده از انرژی خورشید ‫نخ تولید کنیم و قصد صادرات صد در صدی آن را ‫داریم.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×