الیاف، نخ و پارچه

۱۰ کشور برتر تولیدکننده پنبه در جهان

پنبه که اغلب از آن به عنوان “طلای سفید” یاد می شود، برای قرن ها نقش اساسی در صنعت نساجی جهانی ایفا کرده است. پنبه از نرمی الیافش گرفته تا تطبیق پذیری آن، مورد توجه همگان قرار گرفته است و به عنوان ماده اصلی در تولید پوشاک و منسوجات به شمار می رود. منشأ تولید پنبه مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری در سراسر جهان است که شامل آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و آفریقا می شود.

شواهد حاکی از آن است که در ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد در پرو از پنبه برای تولید پارچه استفاده می شد و در حال حاضر نیز این گیاه به صورت گسترده در تولید انواع منسوجات و کالا ها به کار میرود. به طور کلی، سالانه حدود ۲۵ میلیون تن پنبه تولید می شود. میزان تولید پنبه در مناطق مختلف سراسر جهان متفاوت است. در حال حاضر، پنج کشور حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی پنبه را تشکیل می دهند. کشورهای چین، هند و ایالات متحده پیشتازان تولید پنبه در جهان هستند.

پنبه یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان آب در میان تمام محصولات کشاورزی است و تولید آن اغلب شامل استفاده از آفت کش هایی است که کیفیت آب و خاک را تهدید می کند به همین علت کشت و تولید آن موجب آسیب زیادی به محیط زیست می شود. در کنار این، تولید پنبه اغلب شامل کار اجباری کودکان است. به گفته کمیسیون اروپا، کار کودکان در زنجیره تامین پنبه بیشتر در آفریقا و آسیا رایج است. با این وجود پنبه نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد و حذف آن از زنجیره تولید منسوجات امکان پذیر نیست.
در ادامه به لیست ۱۰ کشور برتر تولید کننده پنبه در جهان می پردازیم.

۱-چین:

چین از زمانی که برای اولین بار در منطقه Yunnan فعلی، ۲۰۰ سال قبل از میلاد کشف شد، پنبه تولید کرده است. در کاوش های باستان شناسی که در منطقه تاریم چین انجام شد، جسد مومیایی کشف شد که با پارچه های پنبه ای پوشیده شده بود.

امروزه چین پیشتاز تولید پنبه در جهان است. بیشترین میزان تولید پنبه چین در منطقه سین کیانگ، منطقه رودخانه یانگ تسه و منطقه هوانگ هوآی است. ایالات متحده اخیراً واردات پنبه از منطقه سین کیانگ را به دلیل استفاده از نیروی کار اجباری، ممنوع کرده است، به این معنی که سهم عمده ای از پنبه تولید شده در سین کیانگ شامل قانون منع واردات آمریکا است. منطقه سین کیانگ مهم ترین مرکز تولید پنبه درچین است که بخش زیادی از نیروی کاردر این منطقه متمرکز شده اند. سطح زیر کشت پنبه این کشور درسال ۲۰۲۳-۲۴ حدود ۲.۹۸۰ هزار هکتار است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد کاهش یافته است. این کشور با اشتغال حدود ۸۹ میلیون کشاورز پنبه و کارگران پاره وقت، بیش از ۲۳ درصد تولید پنبه جهان را در اختیار دارد.

۲-هند:

کشور هند یکی از تولیدکنندگان پیشرو پنبه در جهان است. حدود ۶ میلیون کشاورز و ۵۰ میلیون نفر برای امرار معاش خود به تولید پنبه متکی هستند. صنعتی که در چند دهه اخیر به لطف ماشین‌آلات و پیشرفت‌های فناوری رشد چشمگیری داشته است. هند در اوایل دهه ۱۹۸۰ از چین در تولید پنبه پیشی گرفت ولی چین در طی چند سال گذشته این روند را تغییر داد. در ماه های اخیر نگرانی هایی در مورد میزان تولید پنبه در هند وجود دارد. در سال ۲۰۲۳-۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تولید پنبه هند ۳ درصد کاهش یافته است. حمله کرم غوزه صورتی بیشتر محصولات را ویران کرد و هند شانس زیادی برای از بین بردن این آفت نداشت. به علاوه بسیاری از کشاورزان کشت محصولات پربازده مانند حبوبات و دانه های غنی مانند سویا را ترجیح دادند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پنبه

۳-ایالات متحده:

ایالات متحده بزرگترین صادرکننده پنبه در کل جهان است و سه چهارم محصول خود را به چین به عنوان خریدار اصلی صادر می کند، اما رتبه سوم تولید پنبه را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده پنبه خود را عمدتاً به هندوراس و مکزیک و سایر کشورها صادر می کند. بیشترین سهم تولید پنبه در ایالت های جنوبی کشور، عمدتاً کالیفرنیا، تگزاس، آرکانزاس، می سی سی پی، لوئیزیانا و آریزونا متمرکز شده است. پنبه در ایالات متحده تاریخ تاریکی دارد زیرا سفیدپوستان در جنوب از برده های سیاه پوست برای چیدن پنبه استفاده می کردند.

۴-برزیل:

طی چند دهه گذشته، تولید پنبه برزیل به طور پیوسته افزایش یافته است. میزان بارندگی در برزیل این کشور را به یکی از تولیدکنندگان پیشرو کشاورزی از جمله پنبه تبدیل کرده است. بیش از ۹۲ درصد تولید پنبه این کشور آمریکای جنوبی، با آب باران کشت می شود. برزیل در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ محصولات کش(محصولات کشاورزی) در جهان است. کشاورزان با استفاده از آب باران تولیدات خود را به دو برابر افزایش داده اند. زمانی که محصول اول برداشت می شود بلافاصله محصول دوم کاشته می شود. برزیل در تنها ۱۰ سال تولید پنبه خود را از ۳ میلیون عدل در سال ۲۰۰۰ به ۷ میلیون عدل در سال ۲۰۱۰ رساند.

۵-استرالیا:

حوضه موری-دارلینگ، واقع در منطقه جنوب شرقی استرالیا، نیروی غالب تولید پنبه این کشور است. بیش از ۹۰ درصد پنبه استرالیا در این منطقه کشت می شود. از نظر تاریخی، پنبه یکی از محصولات پیشرو در جوامع کشاورزی این کشور بوده است. در سال‌های اخیر، تولید پنبه به دلیل خشکسالی کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود که دوباره بهبود یابد. رشد گیاه پنبه در استرالیا معمولا از فصل پاییز شروع می شود و برداشت محصولات آن در بهار انجام می شود. حدود ۹۸ درصد پنبه استرالیا اصلاح ژنتیکی شده و بیش از ۹۰ درصد تولید آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

۶-ترکیه:

بیش از ۶۰ درصد تولید پنبه ترکیه در منطقه جنوب شرقی آناتولی انجام می شود. در سراسر جهان به عنوان پنبه ارگانیک بکر شناخته می شود. این کشور در سال های اخیر به طور پیوسته تولید خود را افزایش داده است و پنبه به یک محصول کشاورزی مهم برای کشور تبدیل شده است. ترکیه همچنین به دلیل زمین های کشاورزی وسیعی که برای کشاورزی در اختیار دارد در فهرست ۱۰ صادرکننده برتر پنبه در جهان قرار گرفته است.

پنبه

۷-پاکستان:

پنبه را در پاکستان “پنبه پادشاه” یا “طلای سفید” می نامند زیرا این محصول برای این کشور اهمیت زیادی دارد. تولید پنبه بخش مهمی از اقتصاد پاکستان است و حدود ۹۹ درصد محصول پنبه از مناطق پنجاب و سند برداشت می شود. از نظر تاریخی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنبه در ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد در این کشور کشف شده است. از آن زمان، این کشور پیشرو در تولید ظاهر شده است. محصول پنبه در فصل باران های موسمی بین ماه های می و اوت پرورش می یابد.

۸-ازبکستان:

ازبکستان که در آسیای مرکزی قرار دارد، تولیدکننده عمده پنبه است و این محصول برای اقتصاد این کشور بسیار حائز اهمیت است. فعالان حقوق بشر در دهه گذشته به تولید پنبه ازبکستان به دلیل استفاده از کار اجباری در این کشور اعتراض کرده اند. اصلاحات اخیر دولتی منجر به توقف اعتراضات و لغو تحریم ها توسط فعالان شده است. پنبه قبلاً تحت نظارت دولتی بود تا اینکه در سال ۲۰۲۰ آزاد شد.

۹-آرژانتین:

آرژانتین که در آمریکای جنبی واقع شده است، یکی از تولیدکنندگان پیشرو پنبه درجهان محسوب می شود و این کشور به شدت به محصول پنبه به عنوان یک محرک اقتصادی متکی است. قرن بیستم نقطه عطفی برای آرژانتین و افزایش تولید محصول بود. تولید پنبه عمدتاً در مناطق شمالی متمرکز است و استان های سانتیاگو دل استرو و چاکو بزرگترین تولید کنندگان در کشور هستند. خشکسالی های اخیر در آرژانتین بر تولید پنبه این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

۱۰-مالی:

مالی به عنوان تولید کننده پیشرو پنبه در آفریقا واقع شده است. این کشور با دیگر کشورهای این قاره رقابت می کند و در صدر آنها قرار دارد. از آنجایی که بیش از ۴ میلیون نفر برای امرار معاش خود به پنبه متکی هستند، این کالا به یک محصول مهم در کشور تبدیل شده است. بیشتر پنبه ارگانیک کشت شده در مالی در نواحی Koutiala و Bougouni در منطقه Sikasso متمرکز شده است.

علاوه بر مالی، دیگر تولیدکنندگان اصلی پنبه در آفریقا، بنین، ساحل عاج و بورکینافاسو هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×