اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌ها

دستگاه های فرش بافی شونهر و واندویل

بررسی و مقایسه از نقطه نظر سیستم تشکیل دهنده خاب ژاکارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دستگاه های فرش بافی شونهر و واندویل ؛

مکانیسم تشکیل دهنه خاب (ژاکارد)

ماشین های شونهر برای تولید فرش ماشینی از ژاکارد مدل۲۴۹۰LX اشتابلی استفاده می کنند که دارای سه حالت کامل است. حداکثر ظرفیت هر هد ژاکارد ۸۲۴۰ هوک می باشد. بزرگترین مشکل ژاکارد اشتابلی، عدم توانایی برای تحمل بار ناشی از حرکت ۱۶ هزار هارنیش (خصوصاً برای نخ اکریلیک) است.

به همین دلیل معمولاً پس از چندین ماه کار سه شیفت، ابتدا صفحات چاقویی انحنا پیدا کرده و سپس مشکلاتی برای گیربکس ژاکارد پیش می آید. نقطه قوت ژاکارد اشتابلی دارا بودن مدول سه حالته است. استفاده از مدول دو مزیت عمده دارد:

اولاً – رفع عیب ناشی از بدکارکردن اجزای داخل مدول براحتی و به سرعت انجام می شود.

ثانیاً – داشتن سه حالت مختلف برای هوک ها باعث می شود تمامی بافت ها بدون نیاز به رعایت یکسری محدودیت ها و قواعد طراحی قابل اجرا شوند. در حالی که در ژاکارد MJ بدون رعایت قوانین وندویل، امکان استفاده از نوشته پشت فرش، بافت فلت و . . . . نیست.
ماشین CRX از ژاکاردهای چهار حالتی MJ استفاده می کند. ظرفیت هر هد ژاکارد ۱۱۲۰۰ قلاب یا هوک می باشد که با دو هد ژاکارد می توان به رکورد ۲۲۴۰۰ قلاب رسید که بیشترین ظرفیت ژاکارد در ماشین های بافندگی است.

مشکلاتی که ژاکارد سه حالتی (در دو وضعیت) PTX باآن مواجه بود هنوز در این ژاکارد پابرجاست. سرویس و نگهداری آن سخت تر از ژاکارد اشتابلی است و برای تعمیر خرابی قرقره های بالابر هارنیش وقت زیادی لازم است.

برای نرم افزار ژاکارد، اشتابلی از برنامه۵ JC استفاده می شود. مزیت آن استفاده آسان کاربران است. برای تبدیل فایل های گرافیکی به فرمت خواسته شده (۵JC) از برنامه CSS Carpet weaver استفاده می شود. استفاده از این برنامه و فایل های بافت مربوط به آن بسیار راحت تر از نمونه وندویل است. هر نوع بافتی را به راحتی می توان از روی کاتالوگ بافت ها انتخاب نموده و استفاده کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین می توان به کمک فرمت AGN محتویات داخل فایل و تکنیک های به کار رفته را مشاهده نمود. بزرگ ترین عیب این برنامه وابستگی خریدار به کمپانی شونهر است. زیرا هر نوع تغییری که مد نظر مشتری باشد، باید به طور واضح و شفاف برای کمپانی شونهر توضیح داده شود و سپس فایل مورد نظر تهیه شده و به خریدار دوباره فروخته می شود. این مشکل در مورد بافت های دابی نیز صدق می کند.

با این وضعیت اولاً هر فکر نو و ایده جدیدی که خریدار ارائه نماید، به راحتی در اختیار شونهر قرار می گیرد و می تواند آن را به بقیه بفروشد و یا در بهترین حالت برای رفع مشکلات بافت سایرین استفاده نماید. ثانیاً به دلیل این که خریدار نمی داند آیا تغییرات یا اصلاحات مورد نظر از لحاظ فنی و کامپیوتری شدنی است یا خیر، در نتیجه دایره نوآوری ها در این ماشین محدودتر از آن چیزی است که تبلیغ می شود.

برای مدیریت و چیدن نقشه های فرش در داخل ماشین از برنامه CSS Carpet weaver استفاده می شود. برنامه ساده ای است که پیچیدگی خاصی نداشته و بدون آن هم می توان کار کرد.

ماشین CRX از برنامه Weavelink استفاده می کند. استفاده از این برنامه برای اپراتور عادی مشکل است و پیچیدگی های خاصی دارد. چندین شرکت ایرانی از جمله بوریا، جهان بافت و پویش پژوه کاشان برنامه های به مراتب ساده تر و مفیدتری برای این منظور تهیه کرده اند.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×