اخبار فرش ماشینی

برگزاری جلسه مشترک تشکل های صنایع نساجی ، پوشاک و چرم عضو اتاق بازرگانی با رئیس اتاق

روز یک شنبه مورخ هفتم آبان ۹۶  جلسه مشترک تشکل های صنایع نساجی ، پوشاک و چرم عضو اتاق بازرگانی ایران در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد .
در این جلسه آقای  شافعی ، خانم محرابی و آقایان زکی پور رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ، مهندس بصیری رئیس انجمن نساجی ایران ، نصیریان انجمن چرم ، لشگری انجمن کفش ، سیف معاون کمیسیون تشکلهای اتاق بازرگانی حضور داشتند .
در ابتدا خانم محرابی درخواستهای خود را از رئیس اتاق به شرح زیر اعلام کردند :
حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای شناسایی بازارهای صادراتی
فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی
توسعه ارتباط با سایر کشورها
تشکیل کنسرسیوم تشکلهای نساجی
حضور ایشان و نماینده اتحادیه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

سپس آقای مهندس بصیری  در خصوص موارد مشروحه ذیل درخواست حمایت نمودند .
قیمت تمام شده کالا و عدم امکان رقابت کالاهی تولید داخل با نمونه مشابه
رفع مشکلات قوانین و مقرارت زائد و دست و پا گیر
درخواست دریافت ارزش افزوده از بازار و نه تولید کننده .
قاچاق
همچنین آقای مهندس بصیری با ذکر مشکلات تامین پنبه واحدهای ریسندگی به دلیل محدودیت های ایجاد شده درارتباط با سایر کشورها گفت کشورهایی مانند ازبکستان با در نظر گرفتن تسهیلات  برای ایجاد واحدهای ریسندگی و اعمال تخفیف در قیمت پنبه برای تولیدکنندگان به منظور صادرات نخ ، از جمله ازبکستان که امکان واردات صادرات پنبه به صورت وش را محدود نموده اند  و درخواست اکید جهت کاهش تعرفه پنبه داشتند .

 

در ادامه آقای زکی پور ضمن اشاره به لزوم تقویت تولید داخلی مباحث خود را به دو دسته تقسیم کردند .
عدم امکان رقابت با کالاهای خارجی در داخل و خارج از کشور و عدم انگیزه سرمایه گذاری و رشد صنعت علی الخصوص پوشاک ، که طی ۸ سال اخیر ۴۸ درصد کوچکتر شده و بازار به تولیدکنندگان خارجی واگذار شده است . در واقع به نظر می رسد در اقتصاد کشور ما مراکز قدرت غیر رسمی در حال تلاش جهت جلوگیری از سرمایه گذاری جدید در صنعت هستند که قیاس مقطع فعلی با مقطع ۱۰ یا ۲۰ ساله بیانگر کاهش سرمایه گذاری در صنعت به خصوص پوشاک و حتی در فرش ماشینی  می باشد .
قاچاق : متولیان اصلی مبارزه با قاچاق که اداره بازرگانی داخلی وزارت صنعت  ، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی پوشاک نه تنها در جهت مبارزه با قاچاق نیستند بلکه در حال حمایت از قاچاق هستند . ایشان یکی از دردهای بزرگ صنعت را حضور روشن و بدون دردسر پوشاک قاچاق در بازار ایران دانست  .  حدود ۳ میلیارد دلار قاچاق پوشاک  در کشور داریم که ۲۵ درصد کل قاچاق کشور را در بر گرفته است . ایشان درخواست حمایت جدی اتاق در این مقوله را داشتند و گفتندکه مسئولین مملکتی که درگیر این موضوع هستند ستاد مبارزه با قاچاق ، اصناف ، تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به وظایف خود عمل نمی کنند در حالی که  متولی اصلی قاچاق ایشان هستند .

پس از صحبت های آقای لشگری که موارد مطروحه را تایید فرمودند ،آقای نصیریان نیز درخواست عضویت انجمن چرم را در اتاق بازرگانی داشتند و از مافیای سالامبور شکایت کردند .

آقای شافعی در جلسه مشترک تشکل های صنایع نساجی ، پوشاک و چرم عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به حق ویژه صنعت نساجی از قدیم اعلام کردند منابع کشور اتلاف شده ، طبقات اجتماعی به هم ریخته و فقیر شدن مردم باعث مصرف کالای بی کیفیت خارجی و کالای قاچاق شده است . یارانه صنعت پرداخت نشده و ضعف مالی صنعت و عدم دسترسی به تکنولوژی روز باعث ایجاد شکاف بزرگیدر صنعت شده و باعث افزایش قیمت تمام شده می باشد .
ایشان اعلام کردند مشکلات مالی دولت بایستی با مالیات برطرف شود و ما خواهان افزایش مالیات هستیم ولی متاسفانه چون تولید شفاف است مالیات گریبانگیر تولید  شده است . در سال ۹۳ حدود ۶۰ درصد مالیات را بخش تولید داده است .
ایشان ضمن موافقت با  افزایش مالیات و کاهش وابستگی به ، تاکید نمود مالیات باید از دارندگان درآمد بالا اخذ شود نه تولید .
آقای شافعی افزودند پیرو جلسه با وزیر مقرر شده است تعرفه مواد اولیه و ماشین آلات در ردیف کالاهای اساسی تعریف شوند .
رئیس اتاق بازرگانی اعلام کردند برگزاری نمایشگاهها ، انتخاب صادرکننده نمونه و انتخاب رایزن اقتصادی باید از طریق اتاق بازرگانی صورت پذیرد و گفتند پنج نقطه در هیات رئیسه اتاق انتخاب شده و مانند دفاتر تجاری ژاپن و کره شرکتهایی برای جذب و سرمایه گذاری خارجی و فروش کالا فعال باشند .
ایشان در خصوص آموزش به عقد قرارداد با دانشگاه فرانسه جهت تربیت مدیران دولتی و خصوصی مثل ICMA خبر دادند .
در ادامه مقرر شد مطالب مهم جهت طرح در جلسات شورای گفتگو مطرح و بررسی گردد .
شافعی در خصوص پنبه گفت مذاکراتی با وزارت صنایع و جهاد کشاورزی انجام شده است . جهاد کشاورزی اعلام کرده وزارت صنایع پنبه داخلی را نمی خرند ولی وزارت صنایع قول مساعد برای خرید یکجای پنبه داده است البته در گذشته صندوق پنبه وجود داشته که به تمام تعهدات خود عمل می کرده ولی متاسفانه خیلی از آن استفاده نمی شود .
ایشان مسئله قاچاق را یکی از معضلات کشور نام برده و اعلام کردند این معضل با این روشها قابل حل نیست .  برای مبارزه با قاچاق باید هم زمان  بستر سازی لازم برای تولید فراهم شود .
آقای زکی پور عنوان کردند در صورت حمایت دولتی و ایجاد امنیت لازم برای سرمایه گذاری اتحادیه نساجی و پوشاک و انجمن صنایع پوشاک قادر به تامین کل نیاز بازار می باشند که در حال حاضر با پیگیری دستورالعمل واردات پوشاک و کاهش قاچاق مراجعه به تولید کننده داخلی بسیار زیاد شده است .
در ادامه آقای شافعی از تعرفه ترجیهی ایران و ترکیه گله کرده و اعلام کردند در این زمینه با اتاق بازرگانی مشورتی صورت نگرفته است . متاسفانه ترکیه از این موضوع بالای ۳ میلیارد دلار و ایران ۳۶ میلیون دلار منتفع شده است .
ایشان پیشنهاد کردند کشور کره به عنوان الگو در نظر گرفته شود . کره در زمانی که شرایطی مانند ایران داشت ستادی ۱۹ نفره تحت نظر رئیس جمهور تشکیل داد که ۱۱ نفر از اعضای آن فعالین بخش خصوصی بودند و این ستاد کل قوانین و مقررات واردات و صادرات قدیمی را لغو و قوانین جدیدی جهت تسهیل تولید و تجارت تدوین نمود .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×