اسلاید شومقالات فرش ماشینی

بهترین فرش برای اتاق کودک کدام است؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

انتخاب فرش برای اتاق کودکان یکی از چالش‌هایی است که والدین هنگام خرید فرش تجربه می‌کنند. فرش اتاق کودک همواره در معرض سایش و رفت و آمد زیاد، ریختن مایعات و مواد غذایی و ایجاد انواع لکه‌های مختلف است. پس انتخاب فرش مناسب برای اتاق کودک که در عین زیبایی از دوام کافی نیز برخوردار باشد مسئله‌ای است که در ادامه به آن می¬پردازیم. پس با ما همراه باشید.

در انتخاب فرش برای اتاق خواب یا اتاق بازی کودکان علاوه بر فاکتور دوام برای فرش بایستی به موارد دیگری از جمله زیبایی، رنگ، نوع الیاف به کار رفته در فرش و نوع بافت نیز توجه کنید.

شما می‌توانید از فرش‌هایی که الیاف آن‌ها توسط مواد شیمیایی در برابر لکه مقاوم شده‌اند استفاده کنید. در بعضی از موارد موسسات پس از شستشو و تمیز کردن فرش از این مواد شیمیایی روی سطح فرش استفاده می‌کنند. البته این مرحله می¬تواند در کارخانه طی فرایند تکمیل فرش هم انجام شود. استفاده از روکش‌هایی مانند Scotchgard و تفلون، بخصوص در فرایند تکمیلی‌ای که در کارخانه روی فرش انجام می‌شود، باعث می‌شود از نفوذ دائمی مایعات و لکه‌ها در فرش جلوگیری شود. در نتیجه فرش حاصل برای استفاده در اتاق خواب یا اتاق بازی کودک و یا مهدکودک بسیار مناسب است.

به دنبال فرش مقاوم در برابر سایش ناشی از رفت و آمد زیاد باشید. هنگام انتخاب فرش برای یک منطقه پر رفت و آمد مانند اتاق بچه ها یا اتاق بازی، بافت فرشی که انتخاب می‌کنید تفاوت زیادی را در دوام ایجاد می‌کند. مثلا فرش‌های loop pile دارای دوام زیادی هستند و می‌توانند مقاومت سایشی خوبی که برای فرش اتاق کودک انتظار دارید را برایتان تامین کند. loop pile به فرش‌هایی گفته می‌شود که از حلقه‌های کوتاه و محکم الیاف ساخته شده‌اند و رد پا یا خلاء روی آن‌¬ها مشخص نیست. در نتیجه استفاده از این نوع فرش‌ها برای مکان‌های پررفت و آمد و شلوغ مناسب است.

اگر بخواهیم بین فرش‌های cut pile و فرش¬های loop pile یک مقایسه‌ی کلی انجام دهیم؛ بایستی بگوییم فرش‌هایloop pile دوام بیشتری دارند اما سطح آ‌ن‌¬ها نسبت به فرش‌های cut pile سخت‌تر است. در نتیجه استفاده از فرش‌های cut pile برای زمانی که کودکان به صورت سینه خیز یا چهاردست و پا حرکت می‌کنند مناسب‌تر است.

بهترین فرش برای اتاق کودک
فرش loop pile
بهترین فرش برای اتاق کودک
فرش cut pile

فرش اتاق کودک loop pile | فرش کودک cut pile

از الیاف طبیعی استفاده نکنید! فرش‌های بافته شده از الیاف طبیعی مانند پشم مزایای زیادی دارند. اما مناسب برای استفاده در اتاق خواب یا بازی کودکان نیستند. الیاف پشم متخلخل هستند، بنابرین مستعد جذب لکه اند. همچنین این الیاف گران‌تر از فرش‌های بافته شده با الیاف مصنوعی هستند. بنابراین فرش‌های بافته شده با الیاف مصنوعی انتخاب بهتری برای اتاق کودکان هستند. البته بایستی توجه کرد که الیاف استفاده شده در ساختار فرش پرزدهی کمی داشته باشند. زیرا پرزهای سطح فرش ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در کودکان شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

می‌توانید از فرش‌های بافته شده با نخ‌های بازیافت شده استفاده کنید. این فرش‌ها معمولا با الیاف پلی استر ساخته می‌شوند. این نوع از فرش مقاومت بالایی دارد و همچنین در هنگام رفت و آمد روی سطح فرش الکتریسیته‌ی ساکن تولید نمی‌کنند. همچنین استفاده از فرش‌های بازیافتی یکی از راه های صرفه جویی در هزینه برای فرش‌هایی است که نیاز به تعویض بیشتری دارند.

انتخاب فر¬ش‌هایی که ترکیبی از رنگ‌ها هستند برای اتاق کودکان مناسب است. زبرا در عین شادابی و زیبایی لکه‌ها و گرد و خاک را به خوبی در خود پنهان می‌کنند. همچنین استفاده از فرش‌های رنگ تیره نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

بهترین فرش برای اتاق کودک
فرش بافته شده از نخ پی استر (فرش ساوین)

استایلی که برای چیدمان اتاق کودکتان انتخاب می‌کنید نیز مهم است. مسلما نمی‌خواهید کل اتاق را با فرش بپوشانید. پس بایستی با توجه به سبک و رنگ سایر وسایل فرزندتان فرش هماهنگ با آن را انتخاب نمایید.

همچنین می‌توان از فرش‌هایی که الیاف تشکیل دهنده‌ی آن‌ها به واسطه‌ی فناوری نانو خواص ضدمیکروبی پیدا کرده‌اند نیز استفاده کنید. در منسوجات تهیه شده از الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی پروپیلن می‌توان نانو ذراتی مانند اکسید روی ، اکسید مس، دی‌اکسید تیتانیوم و نانو ذرات نقره و طلا برای ایجاد خواص ضد میکروبی استفاده کرد. مسلما استفاده از این فناوری باعث افزایش قیمت تمام شده¬ی محصول تولیدی خواهد شد.

بهترین فرش برای اتاق کودک
کلکسیون کودک فرش اپال

باتوجه به اینکه فرش اتاق کودک در معرض رفت و آمد و سایش زیاد است بایستی فرشی را انتخاب کنید که مقاومت سایشی و دوام خوبی داشته باشد. همچنین یکی از فاکتورهای اصلی که در انتخاب فرش اتاق کودک وجود دارد، جذابیت بصری و رنگ فرش است. در این مورد بایستی با در نظر گرفتن استایل انتخابی اتاق کودک و رنگ سایر وسایلی که برای اتاق کودک انتخاب کرده‌اید، رنگ مناسب را برگزنید. البته استفاده از فرش‌هایی که ترکیبی از رنگ‌های متنوع هستند همواره می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. زیرا هم از جدابیت بصری و زیبایی بالایی برخوردار است و هم می‌تواند لکه‌های بوجود امده روی فرش را پنهان کند.

بهترین فرش برای اتاق کودک

بهترین فرش برای اتاق کودک
نمونه فرش مناسب اتاق خواب کودکان (فروشگاه فرش کلیک)

علاوه بر دوام و زیبایی فرش بایستی به این نکته توجه شود که فرش انتخابی برای اتاق کودکتان استفاده خواهد شد و با توجه به اینکه کودکان حساسیت بیشتری دارند بایستی توجه شود که الیاف استفاده شده در فرش از جنسی باشند که باعث ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی و تنفسی نشود. همچنین فرش اتاق کودک بایستی نرم و لطیف باشد و شستشوی آن نیز راحت باشد.

همچنین اگر میخواهید پس از مدتی فرش اتاق فرزندتان را تعویض کنید و یا استایل اتاق فرزندتان را در فاصله‌های زمانی کوتاه تغییر می‌دهید بایستی به صرفه‌ی اقتصادی خریدتان نیز توجه کنید. و از فرشهایی استفاده کنید که قیمت مناسب‌تری دارند.

با در نظر گرفتن تمامی نکات ذکر شده در کنارهم می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: در خرید فرش کودک مراقب این نکات باشید!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×