اخبار نساجی

بیش از نیمی از سال گذشت اما از «کار ایرانی» حمایت نشد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بیش از نیمی از سال گذشت اما از «کار ایرانی» حمایت نشد

 

یک نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم از عدم تحقق شعارهای اشتغالزایی دولت انتقاد کرد.

مجید نصیرپور گفت: ما امیدوار بودیم دولت با شعارهایی که مطرح می‌کرد و علاقه‌ای که در جهت ایجاد شغل نشان می‌داد، مثل شعارهای ایجاد یک میلیون و دو میلیون شغل در سال، زمینه‌های این فعالیتهای اقتصادی بیش از گذشته فراهم شود. اما امروز می‌بینیم علی رغم اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۱ را سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کرده‌اند، نه تنها این اتفاقات نیفتاد، بلکه متاسفانه اکنون که مهرماه نیز به پایان رسیده است ما هیچ توفیقی در زمینه حل مشکلات اقتصادی نداشته‌ایم.

نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم در ادامه افزود: بخشی از وضعیت اقتصادی ما به خاطر فشارهایی است که از طرف کشورهای غربی به واسطه تحریم‌ها به ما وارد می‌شود. به طور طبیعی وقتی ما در تبادلات مالی و اقتصادی با جامعه جهانی دچار مشکل می‌شویم تأثیر جدی نیز بر اقتصاد ملی ما وارد خواهد آمد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نصیرپور اظهار داشت: فرا‌تر از مسائل ذکر شده، یکی از مشکلات جدی ما نابسامانی در مدیریت اقتصادی و تصمیمات روزمره مسئولین در حوزه‌های اقتصادی و شائبه‌های است که در حوزه‌های اقتصاد به گوش می‌رسد که نگرانی‌های موجود را تقویت می‌کند. به نظر من بخش عمده‌ای از مشکلاتی که ما با آن‌ها دست به گریبان هستیم متأثر از بی‌تدبیریهایی است که در حوزه انجام شده است.

نصیرپور در ادامه گفت که در یک جلسه خصوصی به رئیس جمهوری هشدار داده که اقتصاد و مدیریت تابع شرایط خاص خودش است و اعمال نگاه‌های سیاسی و حذف مدیران باتجربه وکارآمد که سرمایه‌های انسانی کشور هستند آینده خوبی نخواهد داشت.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: اقتصاددانان هم پیش از این پیش بینی کرده بودند که در سال پایانی دولت، کشور با انبوهی از مشکلات اقتصادی دست به گریبان خواهد شد که بخش عمده‌ای از آن‌ها متأثر از مدیریت نادرست اقتصادی کشور است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر و در فرصت باقی مانده تنها می‌توان با پیدا کردن راه‌های مناسبی برای رفع تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی و البته تلاش برای رفع تحریم‌های داخلی که ما برای تولید کنندگان داخلی به وجود آورده‌ایم راه حلی برای مشکلات موجود پیدا کرد. وقتی ما انتظار داریم سرمایه‌های داخلی برای ایجاد تحول در تولید به کار بیفتند باید شرایط مساعد برای سرمایه گذاری افراد توانمند و خلاق ایجاد کنیم.

نصیرپور همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی اقتصادی دولت اقداماتش در جهت هدفمندی یارانه‌ها بود. در حالی دولت بخش عمده‌ای از درآمدهای بودجه‌ای خود را از محل مالیات‌ها تأمین می‌کند که اقتصاد کشور به هیچ وجه اقتصاد فعالی نیست و مالیاتی که بر صاحبان صنایع تحمیل می‌شود تأثیر منفی بر بخشهای اقتصادی جامعه خواهد گذاشت.

نصیرپور در ادامه اظهاراتش افزود: مجلس باید تلاش کند با اصلاح قانون بودجه در بخش درآمدهای اقتصادی فشار را بر بخش‌های اقتصادی کمتر کند تا این بخش بتواند بر پای خود بایستد.

این نماینده سابق اصلاح طلبان در مجلس هشتم در خصوص روابط اقتصادی بین المللی دولت گفت: نوع تعامل ما با دنیا می‌تواند بر حوزه‌های اقتصادی و سایر حوزه‌های روابط بین الملل کشور تأثیر گذار باشد. یکی از مشکلات عمده ما در سیاست خارجی استفاده از افراد واقعا نا‌آشنا به حوزه‌های بین الملل است. رئیس جمهور در سیاست و روابط بین المللی از افرادی استفاده می‌کند که در ابتدایی‌ترین اصول دیپلماتیک دچار ضعف هستند و با سیاست بین الملل کوچک‌ترین آشنایی ندارند و طبیعی است که جابه جایی‌های مکرر این مشکل را چند برابر کرده است.

نصیر‌پور در خصوص اقدامات دولت بعدی گفت: دولت بعدی در این زمینه قطعا با مشکلات جدی روبه رو خواهد بود. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کشورهای توسعه یافته در روابط بین الملل تداوم حضور مدیران آشنا به این حوزه است. مداومت حضور مدیران کارآمد برای این کشور‌ها موقعیت‌های مناسبی در استفاده از فرصت و موقعیت‌های سود آور بین المللی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که ما به دست خودمان فرصت‌های به وجود آمده را از بین می‌بریم.

این نمانده سابق مجلس هشتم شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت بعدی قطعا باید نوع گفتمانش را با جامعه جهانی با تأکید بر منافع ملی و اصول انقلاب طوری سامان دهی کند که ما در یک باز برد-برد با جامعه بین الملل وارد شویم و این کار تنها به واسطه انتخاب دیپلماتهای کارآمد و آشنا به امور می‌سر خواهد بود.

وی در پایان گفت: ما یک خلا جدی در ساختارهای دیپلماتیک‌مان داریم و باید تلاش کنیم یک مرکز استراتژیکی برای این امر ایجاد کنیم و حداقل یک بار به صورت جدی استراتژی کشور را برای برای یک دوره ده ساله تدوین و طراحی کنیم و دولت‌های بعدی را موظف کنیم تا استراتژی‌های مورد نظر را دنبال کنند تا بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلاتمان را حل کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×