اخبار نساجی

تجارت ایران و چین طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱

تهیه شده در معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اقتصاد چین بعد از امریکا، بزرگترین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۱۸ تریلیون دلار است. همچنین این کشور با واردات ۲۶۷۵ میلیارد دلار و صادرات ۳۳۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به رتبه دوم در واردات و رتبه نخست در صادرات کالایی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

در میان شرکای تجاری ایران، کشور چین رتبه نخست در صادرات کالای بدون نفت خام و رتبه دوم در واردات را طی ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ داراست، لذا با توجه به جایگاه اقتصادی چین در جهان و در بین طرفهای تجاری ایران، ارزیابی ماهیت تبادلات تجاری ایران با این کشور به ویژه با هدف توسعه صادرات، مهم است.

بررسی داده های مرتبط با تجارت کالایی ایران با چین طی ۵ ماهه نخست سال جاری و بر اساس آمار گمرک ایران حاکی از وجود کسری تجاری ۱.۲ میلیارد دلاری است ضمن اینکه از لحاظ تنوع کالاهای مبادلاتی، شکاف قابل توجهی میان واردات ایران از چین در مقابل صادرات ایران به این مقصد مهم صادراتی کشور وجود دارد.

در این مطلب به بررسی تحولات تجارت کالایی ایران و چین طی پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با توجه به ترکیب کالاها و با نگاهی به وضعیت تبادلات تجاری چین با جهان طی مدت مشابه، پرداخته شده است.

طی ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالای بدون نفت خام به ارزش ۶.۷ میلیارد دلاربه کشور چین صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث مقدار، افت ۰.۵ درصدی و از لحاظ ارزش ۲۲.۶ درصد افزایش داشته است. با توجه به کاهش مقدار صادرات ایران به چین، تنها عامل ارزشی صادرات به این کشور، افزایش ۲۳ درصدی میانگین قیمت صادراتی بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تعداد ردیف تعرفه های هشت رقمی HS مستقل مرتبط با صادرات کالاهای ایرانی به چین طی مدت مورد بررسی فقط ۲۰۴ مورد بوده که ۳۰ ردیف تعرفه با مجموع سهم ارزشی ۹۵.۴ درصد، بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده اند.
بررسی ترکیب کالاهای صادراتی به چین بر حسب فصول مرتبط، نشان میدهد که ۹۵ درصد از ارزش کل صادرات در این مدت مربوط به پنج فصل ۳۹ ،۲۹ ، ۲۷ ،۷۲ و ۷۴ متعلق به اقلام پتروشیمی، نفتی و فلزی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×