اخبار نساجیماشین آلات نساجیمقالات نساجی

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها درهنگام قطع یا نوسانات برق ورودی ماشین آلات ریسندگی

تهیه و تدوین: قاسم حیدری، فوق لیسانس نساجی
قاسم حیدری
ghasem@aut.ac.ir

قطع و یا نوسان لحظه ای برق ورودی ماشین آلات اوپن اند باعث پارگی سرنخ های واحدها می شود. درصورتیکه عملیات توقف ماشین رینگ بدرستی انجام شود، پارگی سرنخ ها در ماشین رینگ رخ نمی دهد و پس از وصل کردن برق، ادامه عملیات ریسندگی بدون پارگی در واحدها ادامه می یابد.

درصورتیکه زمان لازم جهت پیوندزدن هر واحد اوپن اند را ۳۰ثانیه در نظر بگیریم، پیوند زنی ۳۶۰ واحد توسط دو پیوندزن ۱.۵ساعت بطول می انجامد و تعداد پیوندهای هر بوبین را یک عدد می افزاید. درصورتیکه برق ورودی دوچار نوسان ولتاژ یا فرکانس گردد، موجب مختل شدن عملیات ماشین آلات می شود. در شکل زیر علل اصلی نوسانات برق ورودی نشان داده شده است:

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها

۱- استفاده از مکانیزم موتور-ژنراتور در اوپن اند ریتر:

از یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که به صورت مکانیکی به یک ژنراتور الکتریکی کوپل شده است. موتور بوسیله جریان الکتریکی کار می کند، در حالیکه ژنراتور یک جریان الکتریکی خروجی تولید می کند و توان بصورت گشتاور مکانیکی بین دو ماشین جریان می یابد که باعث مقداری ذخیره توان بین دو سیستم الکتریکی می شود.

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها

از این روش جهت حذف نوسانات و تغییرات در برق کثیف و یا فراهم نموردن تطبیق فازی بین سیستم های مختلف برق استفاده می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها

۲- استفاده از سیستم کنترل الکتریکی توقف ناگهانی در رینگ ریتر:

در ماشین رینگ نیز هنگام قطع برق انرژی مکانیکی چرخشی اسپیندل ها برای تامین الکتریسیته لازم جهت کنترل پارگی نخ ها (همانند ژزنراتورها) استفاده می شود. در این لحظه، وظیفه موتور اصلی به ژنراتور تغییر پیدا می کند و تامین کاهش شتاب سایر درایوها را برعهده می گیرد. . اگر افت ولتاز کمتر از ۲ ثانیه رخ دهد، ماشین به سرعت قبلی شتاب می گیرد. اگر بیش از ۲ ثانیه باشد، با کنترل ماشین، از نخ پارگی جلوگیری می شود.

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها

۳- استفاده از بانک خازن در اینورترهای اوپن اند اشلافهورث:

با استفاده از تعبیه بانک خازنی در اینورترها، تامین ولیتاژ ۲۴ جهت بردهای کنترلی تامین می شد تا سیستم دوچار خطای کنترلی مانند قطع شمارش انکودرها نشود.

تجهیزات جلوگیری از پارگی سرنخ ها

با بکارگیری این تمهیدات، با جلوگیری از کاهش راندمان بر اثر پارگی سرنخ ها، رضایتمندی خریداران ماشین آلات افزایش می یابد. می توان گفت بدون این تمهیدات الکتریکی و الکترونیکی، ماشین اپن اند جایگاه کنونی خود را در ریسندگی کسب نمی کرد. هر ماشین سازی باید توجه داشته باشد هدف تلاش جهت توسعه هرچه بیشتر ماشین بمنظور کسب رضایت هرچه بیشتر بکارگیرنده ماشین است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×