اخبار نساجیمد و پوشاک

تحول در صنعت پوشاک ترکیه

Mustafa Gültepe رئیس TIM (مجمع صادرکنندگان ترکیه) و IHKIB (اتحادیه صادرکنندگان پوشاک استانبول) در سخنرانی خود در اجلاسی که تولیدکنندگان پوشاک ترکیه و برندهای جهانی را گرد هم آورده بود، گفت: میزان عمده صادرات پوشاک ترکیه که مبلغ آن به ۴۰ میلیارد دلار میرسد، از طریق بازارهای اروپا و آمریکا می باشد. Mustafa Gültepe با یادآوری اینکه ترکیه ۶۰ درصد از کل پوشاک خود را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می کند، اظهار داشت: وقتی سایر کشورهای اروپایی و آمریکا را اضافه کنیم، این نسبت به ۷۵ درصد نزدیک می شود. در حالی که روی گزینه های جایگزین برای صادرات ۴۰ میلیارد دلاری کار می کنیم، باید بیشتر بر بازارهای اروپا و ایالات متحده تمرکز کنیم.

صنعت مد و پوشاک که با تولید ارزش افزوده، اشتغال و صادرات از اهمیت استراتژیک برای اقتصاد ترکیه برخوردار است، با نمایندگان برندهای جهانی در اجلاس «تحول سبز» گرد هم آمدند. در نشستی که به میزبانی انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) برگزار شد، مطالعات انجام شده برای قرار گیری این صنعت در مسیر پایداری با قراردادی به نام قرارداد سبز در کانون توجه قرار گرفت و همچنین در این نشست انتظارات صنعت مد ترکیه از ذینفعان نیز بیان شد.

افتتاحیه این نشست با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های ذیربط و نمایندگی‌ های خارجی، تامین‌کنندگان صندوق ملی و بین‌المللی و همچنین برندها و گروه‌های خرید، توسط مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) و رئیس IHKIB جناب Mustafa Gültepe برگزار شد. وی در سخنرانی خود تاکید کرد که ترکیه یک بازیگر جهانی در زمینه پوشاک است. همچنین با یادآوری اینکه ترکیه تقریباً ۳.۵ درصد از صادرات پوشاک جهان را انجام می دهد، گفت:

به عنوان انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول، هدف ما این است که صادرات سالانه فعلی خود را که حدود ۲۰ میلیارد دلار است، به ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. راه رسیدن به  این هدف از طریق صادرات به  اروپا و آمریکا می گذرد زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین بازار پوشاک ما است. ما ۶۰ درصد از کل صادرات پوشاک خود را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می کنیم.

وقتی دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا را اضافه می کنیم، این نسبت به ۷۵ درصد نزدیک می شود. در حین کار بر روی گزینه های جایگزین برای صادرات ۴۰ میلیارد دلاری، باید بیشتر بر بازارهای اروپا و ایالات متحده تمرکز کنیم زیرا همانطور که داده ها نشان می دهد مسیر صادرات پوشاک به ارزش ۴۰ میلیارد دلار از اروپا و ایالات متحده می گذرد. ما در حال حاضر همکاری های طولانی مدتی داریم با برندهایی که در اروپا و آمریکا متمرکز هستند.

با دانش، سرعت، کیفیت تولید، قدرت طراحی و نزدیکی از لحاظ جغرافیایی به اروپا، خود را از رقبا متمایز می کنیم. ما دقیقا یک سال پیش گام بسیار مهمی در روند تحول برداشتیم. ما در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ برنامه خود را که راهی برای انطباق صنعت مد با قرارداد سبز است را رونمایی کردیم و آن را با مردم به اشتراک گذاشتیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تحول در صنعت پوشاک ترکیه

برندهای جهانی فقط نباید روی قیمت گذاری تمرکز کنند

Mustafa Gültepe با بیان اینکه در ۱۳ اقدام از ۴۰ اقدام تعیین شده در نقشه راه که مرجله به مرحله اجرا شده، تصریح کرد: هنوز راه زیادی در پیش است و کارهای زیادی باید انجام شود. وی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند:

ترکیه یکی از دو کشوری است که تمامی اجزای آن از نخ تا محصول نهایی در خود کشور تکمیل می‌شود. همچنین، ما با قدرت طراحی، کیفیت تولید، نزدیکی به بازارهای هدف و زیرساخت قوی تامین کننده، خود را از رقبا متمایز می کنیم. ما می دانیم که باید پایداری را به مزایای موجود خود اضافه کنیم. ما معتقدیم که می‌توانیم فرآیند تحول سبز را با «رویکرد زنجیره‌ی مشارکت» به فرصت تبدیل کنیم.

اینجاست که معیارهای «انطباق»، «رقابت» و «پایداری» به اجرایی شدن می رسند. ما باید از نظر زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی مطابق و مناسب، از نظر عملکرد قیمت رقابتی و انطباق کامل با پایداری باشیم. البته کیفیت ارزش دارد و ارزش هزینه دارد. به همین دلیل، ما فکر می کنیم که برندهای جهانی که سال ها با آنها کار می کنیم نباید فقط از منظر قیمت محور به موضوع نگاه کنند. درست مانند تولید، ما باید بتوانیم همکاری های خود را بر مبنای یک زمینه پایدار بنا کنیم.»

پس از سخنرانی افتتاحیه Mustafa Gültepe، مدیر کل اوراتکس، Dirk Vantyghem، معاون مدیر کل وزارت تجارت  Bahar Güçlü و معاون دبیرکل ITKIB Özlem Güneş در رابطه با تلاش‌های جاری در روند معامله سبز سخنرانی کردند.

Dirk Vantyghem، در سخنرانی خود، استراتژی هایی درباره  پایداری در صنعت نساجی و پوشاک و انتظارات از دولت اتحادیه اروپا را مورد بحث قرار داد، در حالی که Bahar Güçlü اطلاعاتی در مورد بازتاب مقررات قانونی مربوط به قرارداد سبز در ترکیه ارائه کرد.

معاون دبیر کل ITKIB یعنی Özlem Güneş بر فرصت قابل توجهی که قرارداد سبز برای صنعت پوشاک ترکیه ارائه می دهد، تاکید کرد و بینش جامعی را در مورد تلاش های انجام شده توسط IHKIB در رابطه با روند انطباق با قرارداد سبز ارائه کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×