اخبار فرش ماشینی

تشدید قاچاق کالا با افزایش تعرفه واردات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در حال حاضر واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور‌ شرایط اقتصادی را برای تولیدکنندگان غیرقابل تحمل‌تر از گذشته کرده به‌طوری‌که نه‌تنها به دلیل نبود تسهیلات مناسب برای واحدهای تولیدی، قیمت تمام‌شده کالاهای تولید داخل بالا تمام می‌شود بلکه به دلیل برخی از اقدامات نسنجیده دولت، شرایط برای سوءاستفاده‌کنندگان و قاچاقچیان فراهم‌تر از قبل می‌شود‌.

 بر همین اساس مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه میزان قاچاق با افزایش تعرفه‌ها رابطه مستقیمی دارد گفت: وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین روی کالا‌های وارداتی، افزایش قاچاق کالا را به همراه دارد‌.

 

ابراهیم بهادرانی افزود: تعرفه ۳۰ درصدی گمرک برای حمایت از تولیدات داخل با هدف حمایت از تولیدکنندگان وضع شده است‌.
وی با بیان اینکه نرخ بهره بانکی در داخل کشور بالاست تصریح کرد: اوضاع رقابت میان کالای ایرانی و خارجی برابر نیست‌. تولیدکننده داخلی وام بانکی با ۲۰ درصد بهره دریافت می‌کند که این نرخ برای تولیدکنندگان خارجی سه درصد است بنابراین این تفاوت ۱۷ درصدی قیمت نهایی کالا را افزایش می‌دهد‌.
مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از وضع تعرفه با نرخ بالا تصریح کرد: قاچاق کالا به‌طور معمول از مبادی غیررسمی با صرف هزینه‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین با وضع تعرفه مناسب می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که قاچاق کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد‌.
بهادرانی با بیان اینکه واردات کولبران رقم چشمگیری نیست یادآور شد: اگر کولبران کالایی را بدون پرداخت عوارض وارد کنند قاچاق کالا محسوب می‌شود اما مقدار کالایی که کولبران وارد می‌کنند؛ تنها برای تامین مخارج روزمره است‌.

 

وی با بیان اینکه کالای قاچاق با قیمت کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد‌ تصریح کرد: ورود کالای قاچاق بدون پرداخت عوارض گمرکی و پرداخت ارزش افزوده، به‌طور معمول ۳۹ درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه داخلی در بازار تمام می‌شود‌.
بهادرانی با اشاره به برهم‌خوردن نظم بازار بر اثر ورود قاچاق، تاکید کرد: سرمایه‌گذار داخلی با توجه به نیاز بازار اقدام به تولید می‌کند و پس از پرداخت مالیات و هزینه‌های تولید کالای خود را وارد بازار می‌کند. در این میان کالا‌های قاچاق بدون پرداخت هزینه‌ای وارد بازار می‌شوند و کالای ایرانی بازار را به خاطر قیمت واگذار می‌کند‌.
وی اذعان کرد: قاچاق کالا انگیزه برای سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و واردات را افزایش می‌دهد، در نهایت بخش‌های تولیدی فقیرتر، رونق اقتصادی و تولید داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند‌. بهادرانی با بیان اینکه وضع تعرفه کارکرد خود را از دست داده است، تصریح کرد: وضع تعرفه به صورت کوتاه‌مدت با هدف حمایت از کالا‌هایی که تازه وارد بازار شدند، صورت می‌گیرد و پس از مدتی با تثبیت جایگاه خود در بازار این تعرفه نیز برداشته می‌شود‌.
بهادرانی با بیان اینکه وضع تعرفه به صورت دائمی، بازار را از شرایط رقابتی خارج کرده است ادامه داد: عدم حمایت اصولی از تولیدات داخلی باعث وضع تعرفه به صورت بلندمدت می‌شود در حالی که باید با تسهیل شرایط و اعطای اعتبارات تولیدات داخلی رونق گیرد‌.
مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان باید با شرایط بازار‌های جهانی انطباق‌پذیری داشته باشند گفت: تولیدکنندگان نیز باید با استفاده از بازاریابی و روش‌های نوین بسته‌بندی و ارائه محصولات نوین در پی تلاش برای ورود به بازار‌های جهانی باشند و در ادامه با قیمت‌گذاری مناسب و تحویل کالای باکیفیت جایگاه خود را در بازار‌های بین‌المللی پیدا کنند‌.
وی با بیان اینکه حضور مردم برای حمایت از بخش تولید باعث افزایش عملکرد این حوزه می‌شود بیان کرد: تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی کشور باعث افزایش کیفیت و ایجاد رفاه در جامعه می‌شود‌. پیشرفت اقتصادی در سایه مشارکت مردم و الزام به عملیاتی شدن آن می‌تواند بستری مناسب برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی در جامعه شود‌.
بهادرانی با بیان اینکه رونق تولید در گرو حرکتی همه‌جانبه است یادآور شد: اقتصاد رقابتی و کاهش دخالت دولت در اقتصاد، به همراه پایین آوردن نرخ سود بانکی و متعادل‌سازی هزینه‌های حمل‌ونقل و جلوگیری از نوسانات ارزی بازار می‌تواند فضای تولیدی کشور را رونق بخشد‌.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×