Categories: اخبار نساجی

توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا نهایی می شود

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از یک هفته گفت وگو بین نمایندگان این وزارتخانه و بورس کالا، به زودی توافق حاصل از این گفت وگوها نهایی می شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) ، ˈمهدی غضنفریˈ با تاکید بر این که درانتظار عملیاتی شدن تصمیمات این وزارتخانه و بورس کالا هستیم، افزود: مقرر شد بورس کالا نه براساس قیمت ارز آزاد در بازار، بلکه طبق حداکثر نرخ ارز در مرکز مبادله اجازه قیمت گذاری کند.

وی تصریح کرد: این توافق کمک زیادی به کنترل قیمت کالاهای پایه همچون پتروشیمی ، فولاد ، مس ، آلومینیم و امثال آن می کند که چند ۱۰ هزار واحد پایین دستی صنعتی محتاج آن مواد درحال عرضه آن ، به عنوان مواد اولیه خود هستند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد: براساس توافق های نمایندگان بورس کالا قرار است توافق درشورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب نهایی برسد.

غضنفری تاکید کرد: در شرایط حاضر همه نهادهای قانونی باید محاسبه قیمت ها را براساس ارز آزاد از دستور کار خود خارج کنند تا بتوان با نرخ یکسان ارز به حوزه تولید و تجارت سامان بیشتری بخشید .

وی چندی پیش با انتقاد از نحوه قیمت گذاری کالاهای پایه تولید در بورس کالا ، از دست اندرکاران این نهاد خواست تا نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کنند ودر یکی از اظهارات اخیر خود نیز گفت : ˈدرمورد بورس کالا عنوان شد اگر نرخ ارز حول و حوش ۲۵۰۰ تومان است، چرا باید پتروشیمی ، فولاد ، مس و این نوع کالاهای پایه تولید که به تعداد زیادی احد صنعتی ماده خام می دهند نرخ خود را با ارز ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ تومان قیمت گذاری کنند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد : به بیانی دیگر یعنی اگر به طور مثال یک کیلوگرم آهن ، یا یک کیلو گرم فولاد ، یک واحد وزنی پتروشیمی دربورس خارج از کشور ۱۰۰ دلار است ، دربورس داخل عدد ۱۰۰ ضرب در ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شود ، اینکه درست نیست یک واحد صنفی خرد را به دلیل اینکه ماست خود را به قیمت ۳۰۰۰ تومان به فروش می رساند جریمه کنیم ، می گوییم ماست را چند فروختی ؟ مثلا می گوید ۳ هزارتومان ، اما به او می گوییم باید با ۲۵۰۰ تومان می فروختی ، اما دراین محل که سرچشمه توزیع مواد اولیه ، دهها و صدها و هزارها کارخانه است هرجور که مایل باشد روی محصولات خود قیمت گذاری کند ، آنهم محصولی که هنوز قیمت خام محسوب می شود و اگربتوانیم با ارزش افزوده بیشتری صادرکنیم به نفع کشور است.

غضنفری با بیان این که از نظر بورس کالا، مجادلات با آنها بیشتر نوعی مدیریت عرضه و تقاضا بود که باید بهتر انجام می شد، افزود: به نظر ما هر چند که باید مدیریت عرضه و تقاضا بهتر می شد ، اما مبنای قیمت گذاری بورس و اینکه مرز قیمت گذاری از بورس خارج از کشور می گرفت، اشکال داشت.

وی ادامه داد:‌همکاران ما در وزارت صنعت ، معدن و تجارت با مسوولان بورس مذاکرات خود را انجام داده اند و در انتظار عملیاتی شدن این تصمیمات هستیم ، این نوع کالاها که سرچشمه ماده خام بسیاری از کالاهای دیگر محسوب می شوند، باید خود را با نظام جدید طراحی شده ، تطبیق دهند .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

12 ساعت ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

20 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

3 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

3 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

3 روز ago