اخبار فرش ماشینی

تولیدات نوغانداری به شدت وابسته به صادرات فرش است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور اظهار داشت: به تبع کاهش سهم فرش کشور در بازارهای جهانی در یک دهه قبل که متاثر از تحریم ها و به وجود آمدن رقبای جدی در صنعت فرش است، میزان تولید نوغان نیز کاهش پیدا کرده است.

مهندس رضا زنجانی با بیان اینکه در صنعت نوغانداری، تولیدات به شدت وابسته به صادرات فرش است، گفت: به تبع کاهش سهم فرش کشور در بازارهای جهانی در یک دهه قبل که متاثر از تحریم ها و به وجود آمدن رقبای جدی در صنعت فرش است، میزان تولید نوغان نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه نیاز به تولید ایریشم در کشور وجود دارد، اظهار داشت: آمار رسمی نشان می دهد، هزار تن نخ ابریشم، نیاز صنعت فرش است اما آنچه تولید می شود تنها جوابگوی صد و چهل تن نیاز کشور ست. بنابراین بازار مصرف در زمینه فرش وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور خاطرنشان کرد: هر تولیدی متاثر از مصرف است و در صنعت نوغانداری، ما به التفاوت نیاز کشور از خارج تامین می شود. این موضوع تبعاتی دارد زیرا مشخص نیست کیفیت نخ وارداتی که در صنعت فرش به کار می رود مرغوب و استاندارد است یا خیر و به همین جهت باید نظام استانداردی در این زمینه تعریف شود.

وی تاکید کرد: حقیقت آن است که خودمان توانایی تولید داریم و نیازی به واردات نیست و اگر شراط مناسب شود، کشاورز و روستایی رغبت می کند در کنار دیگر فعالیت های روستایی به تولید بپردازد زیرا نخ نامرغوب به برند فرش ایرانی آسیب وارد می کند.

زنجانی ضمن اشاره به تعرفه واردات نخ ابریشم و پیله، عنوان داشت: مطابق قانون برای حمایت از تحقیقات و توسعه نوغانداری، پیشنهاد کردیم در قالب یک طرح مدون، درصدی از محل واردات به امر تحقیق و توسعه اختصاص پیدا کند که کمک قابل توجهی به بسترسازی و ظرفیت ها خواهد بود.

مهندس سید رضا جواهری در ادامه درباره کارخانه های صنعتی گفت: این کارخانه ها قابلیت این را دارند که نخی را که تولید می کنند هم در فرش و هم در پارچه مصرف کنند یعنی ضخامت نخ قابل تنظیم است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: اگر نخ ابریشم را در پارچه بافی مصرف نمی کنیم بخاطر این است که تقاضایی نداریم و کسی هم حاضر به سرمایه گذاری در پارچه بافی نیست زیرا می تواند نخ خارجی ارزان بخرد. در قسمت های دیگر پارچه بافی با نخ های دیگر نیز شاهد مشکلات زیادی هستیم.

این فعال بخش خصوصی صنعت ابریشم درباره استفاده از نخ ابریشم در صنایع جانبی اظهار داشت: قبل از اینکه صنایع جانبی کار کنند باید نخست صنعت مادر کار کند. نمی توانیم صنعت مادر را به بهانه گسترش صنایع جانبی تعطیل کنیم زیرا اگر صنعت مادر کار نکند، اصولا ماده اولیه ای برای صنایع جانبی وجود ندارد.

وی مشکل صنعت ابریشم را واردات بی رویه عنوان کرد و اظهار داشت: تعرفه پایین باعث واردات زیادی شده است. در سال ۸۰ تعرفه واردات ۲۰۰ درصد بود که در سال ۸۱ به ۴۷ درصد رسید و حتی به صفر درصد هم رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×