اخبار فرش ماشینی

تولیدکنندگان فرش ماشینی ترکیه به امید بهبود روابط با عربستان سعودی!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تولیدکنندگان فرش ماشینی ترکیه به بهبود روابط برای افزایش صادرات فرش ماشینی به عربستان امیدوار هستند.

در حالی که آنکارا و ریاض برای بهبود روابط و رساندن آن به سطح قبل از قتل خاشچی تلاش می کنند، تولیدکنندگان فرش ماشینی ترکیه امیدوارند دوران جدید به آنها کمک کند تا صادرات خود را به عربستان سعودی افزایش دهند.

در چند سال گذشته به دلیل روابط تیره سیاسی و بایکوت کالاهای تولیدی ترکیه توسط دولت عربستان سعودی، صادرات فرش ماشینی ترکیه به عربستان تقریبا به صفر برسد. عربستان یکی از خریداران مهم فرش ماشینی در منطقه خاور میانه است.

بازرگانان سعودی از تمایل خود برای افزایش خرید کالا از ترکیه در آینده نزدیک خبر داده اند و راه را برای بازگشت سریع صادرات به این کشور به حالت عادی هموار می کنند.

گزارش نمایشگاه دموتکس ترکیه ۲۰۲۲ شهر قازی آنتپ

بر اساس داده های گردآوری شده از انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی (GAIB)، صادرات به یکی از برترین خریداران فرش ترکیه در سال ۲۰۲۱ تنها ۵۶۵۰۰۰ دلار (۸.۶ میلیون لیره) بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این داده ها نشان می دهد که از مجموع فروش فرش ۶۶۶ میلیون دلاری، تنها ۶۸۰۰۰ دلار در چهار ماهه اول امسال بوده است.

در مقابل، فروش به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ به ۳۴۲.۱۶ میلیون دلار رسیده بود که یک سال بعد به ۲۶۳.۹۸ میلیون دلار کاهش یافت.

مهمت تورر، رئیس اتاق فرش سازان قازی انتپ، گفت : (در صورت بهبود مجدد روابط پادشاهی عربستان سعودی بعد از ایالات متحده دومین مشتری بزرگ فرش ماشینی ترکیه است. ترکیه به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده فرش جهان، تقریباً به ۱۵۰ کشور صادرات داریم.)

وی خاطرنشان کرد، در دو سال اخیر محدودیت هایی علیه کالاهای ترکیه در عربستان سعودی اعمال شده است که تجارت را تحت تأثیر قرار داده است با این حال، سفر اردوغان باعث ایجاد خوش بینی برای دوره آینده شده است. انتظار ما بازگشت به دوران خوب گذشته است. اگر روابط ما با عربستان بهبود یابد، انتظار داریم عربستان سعودی بازار شماره یک ما باشد. صادرات ما حداقل ۲۵ درصد افزایش می یابد.

استان قازی انتپ در جنوب شرقی ترکیه به طور غیرمستقیم ۸۵ درصد از صادرات فرش ماشینی ترکیه را به خود اختصاص داده است.

قازیان تپ و صادرات فرش ماشینی به ۷۰ کشور دنیا

واردات عربستان سعودی از ترکیه در سال گذشته پس از یک تحریم غیررسمی چند ماهه توسط این کشور به پایین ترین حد تاریخی رسید.

آنکارا و ریاض در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا برخی از آسیب‌های دیپلماتیک را پس از سالها تنش، به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸، ترمیم کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از سال‌ها برای اولین بار به عربستان سعودی سفر کرد و پس از آن گفت که دو کشور اراده مشترکی برای «فعال کردن مجدد یک پتانسیل اقتصادی بزرگ» دارند.

اردوغان گفت که سفر وی نمونه ای از اراده مشترک برای آغاز دوره جدید با ریاض و به طور بالقوه آغاز دوره جدیدی در همکاری های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی است.

پس از این سفر، اردوغان گفت که آنکارا و ریاض بر لزوم گرد هم آوردن محافل تجاری و سرمایه گذاران دو کشور توافق کردند.

مهمت تورر، رئیس اتاق فرش سازان قازی انتپ گفت: کالاهای ترکیه در عربستان سعودی ارزشمند است. مردم عربستان سعودی کالاهای ترکیه را را ترجیح می دادند و کالاهای کشورهای دیگر تقاضای زیادی نداشت.  حدود ۹۵ درصد از فرش های وارداتی به عربستان سعودی قبلاً از قازی انتپ صادر می شد. ما معتقدیم که در تجارت با عربستان سعودی نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد. امیدوارم مشکل گمرک در مدت زمان کوتاهی حل شود و فروش مستقیم خود را مانند گذشته ادامه دهیم.

قازیان تپ؛ پادشاه صادرات فرش ماشینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×