جذاب‌ترین‌ها

تولید عایق از بازیافت شلوارهای جین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با اهمیت یافتن صنعت بازیافت در جهان امروزه توجه به سرنوشت تولیدات مورد توجه تمامی فعالان صنعتی از جمله تولید کنندگان و سیاست گذاران قرار گرفته است. صنعت نساجی و فرش ماشینی نیز از صنایعی است که بازیافت در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در عین حال به عنوان یک منبع درآمدی و رشته ای سود آور در حال گسترش است. اگر مقالات پیشین ما در مجله  کهن و وب سایت کهن را مطالعه کرده باشید می دانید که تنها بخش بسیار کوچکی از ضایعات نساجی در حال حاضر به چرخه حیات و مصرف بر می گردد و حدود ۹۰ درصد از این کالاهای دور  ریختنی ارزشمند راهی مراکز دفن زباله می شود و در زیر انبوهی از خاک و زباله به فراموشی سپرده می شود.

کالاهای نساجی قابلیت بازیافت بسیار بالایی دارند و می توان برای آنها مصارف و کاربردهای بسیار متفاوتی را در نظر گرفت.

یکی از کالاهای پر مصرف امروزی که شاید در هر نفر از ما چند عدد از آنها را در کمد لباس خود داشته باشیم شلوارها جین و یا لباس های تولید شده از پارچه های جین باشد.

به تازگی یک شرکت آمریکایی با شعار “تبدیل شلوارهای جین آبی به عایق های سبز” توانسته است ایده بسیار جالبی را برای بازیافت این پارچه محبوب و ارزشمند  ارائه کند. این شرکت طی پروسه ای شلوارهای جین را به عایق های کاربردی برای صنایع ساختمان تبدیل می کند. طبق اظهارات آنها توانسته اند تا به حال بیش از یک میلیون قطعه شلوار و لباس جین را از سراسر کشور جمع آوری، بازیافت و تبدیل به عایق کند.

  بازیافت شلوارهای جین

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پروسه تولید یک شلوار جین بسیار طولانی است و از مزارع پنبه آغاز می شود. برای تولید هر کیلو پنبه در مزارع مقدار زیادی آب ، سموم گیاهی، نیروی کارگری و ماشین آلات و زمان صرف می شود که بسیار قابل توجه است. سپس این پنبه به کارخانجات پنبه پاک کنی میرود و مراحل حلاجی، ریسندگی ، بافندگی ، تکمیل و دوخت را طی می کند تا به مغازه ها برسد و ما آنرا خریداری کنیم. حال فرض کنید پس از چند سالی که  از مصرف این کالا گذشت ما این پارچه ارزشمند را که برای تولید آن وقت ، هزینه و انرژی بسیاری  صرف شده را به محل های دفن زباله میفرستیم و برای همیشه در دل خاک پنهان می کنیم. بنابراین می توانید به خوبی تصور کنید که بازگرداندن این محصول به چرخه مصرف و بازیافت آن چه سرمایه عظیمی را در دنیای بحران زده ما حفظ می کند.

  بازیافت شلوارهای جین

 بازیافت شلوارهای جین

این شرکت در جدید ترین آمار خود اعلام نموده است بیش از ۱ میلیون قطعه شلوار و لباس جین بیش از ۶۰۰ تن پارچه جین استخراج نموده و از این مقدار بیش از ۲ میلیون فوت مربع عایق الیاف طبیعی پنبه مورد مصرف در عایق سازی ساختمان تولید نموده است.

شرکت آمریکایی برای جمع اوری لباس های جین از سراسر آمریکا برنامه مدونی در نظر گرفته است از جمله اینکه مصرف کننده می تواند برای کمک به محیط زیست و بازیافت کالاهای کهنه خود را به محل ها و مغازه های مشخصی تحویل دهد و حتی در صورت تمایل به فروش می تواند با تحویل هر قطعه از لباس های جین خود کوپن هدیه ای به ارزش  ۲۰ سنت برای خرید لباس جدید دریافت کند. همچنین روش دیگر پست کردن این لباس های جین به آدرس کارخانه و به صورت رایگان می باشد. این شرکت سعی کرده است با دعوت از تمامی مغازه ها و خرده فروشان لباس ها انها را در جمع آوری لباس های کهنه ترغیب نماید. سایر اقشار مردم نیز به کمک این شرکت شتافته اند.

یک پسر ۸ ساله ساکن ایالت اوهایو آمریکا در همکاری با این شرکت توانست در یک سال به تنهایی ۲۴۰۰۰ قطعه شلوار یا لباس جین  به وزن تقریبی ۵ تن را از خانه ها و یا زباله دانی ها جمع کند. همچنین  چندین دانشگاه نیز  با شرکت در طرح بازیافت شلوارهای جین در یک سال و توسط یک تیم ۵۶ نفره بیش از ۱۹۵۰۰۰ قطعه شلوار جین کهنه و دور انداختنی را از سطح دانشگاه ها جمع آوری کنند.

 بازیافت شلوارهای جین

 بازیافت شلوارهای جین

هر ساله بیش از ۲۵ میلیارد پوند کالاهای نساجی دور ریخته می شود و شرکت های زیادی می توانند در آینده از این ثروت به انتها با مرود به بخش بازیافت سود ببرند.

این عایق به دلیل اینکه از الیاف طبیعی پنبه تولید می شود دارای مزایای قابل توجهی می باشد که می توان از مهمترین آنها به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید عایق
  • سطحی بسیار نرم و قابل لمس با لطافت پنبه
  • قابلیت استفاده به صورت دکوراتیو و رنگ آرامبخش در خانه
  • تا ۳۰ درصد توانایی بیشتر در عایق صدا
  • قابلیت عایق گرمایی قابل توجه
  • قابلیت استفاده در لوازم خانگی مانند عایق های ماشین های ظرفشویی
  • استفاده در عایق بندی سالن های ورزشی
  • استفاده در ساخت تشک های صنعتی
  • ایزولاسیون صنعتی  و ساختمان

علاوه بر موارد یاد شده هر روز کاربردهای جدیدی برای این محصول توسط بخش های مختلف صنعتی ارائه  میشود.

بهنام قاسمی

تحریریه مجله کهن

کانال تلگرام مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×