اخبار نساجیمقالات فرش ماشینی

تولید ماشین آلات نساجی در هند

ترجمه و تدوین: بهنام قاسمی - مجله نساجی کهن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بهنام قاسمی
ترجمه و تدوین : بهنام قاسمی

واردات ماشین آلات نساجی در هند

اگرچه هند یکی از بزرگترین صنایع نساجی را دارد، اما این کشور بخش زیادی از ماشین آلات نساجی مورد نیاز خود را وارد می کند. این مقاله ابتکارات مختلف دولت هند را که می تواند به صنعت ماشین آلات نساجی کشور برای تولید در مقیاس کمک کند و چالش هایی که این بخش در حال حاضر در تلاش برای تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی با آن مواجه است، تجزیه و تحلیل می کند.

صنعت ماشین آلات نساجی یکی از بزرگترین بخش ها در هند است. این بخش در پنج دهه اخیر توسعه یافته و نقشی حیاتی در نوسازی صنعت نساجی در کشور داشته است. تولید کنندگان ماشین آلات نساجی هندی ماشین های پیشرفته با سرعت و قابلیت تولید بالاتر را با قیمت های رقابتی تولید می کنند.

indian-textile-machinery-manufacturer

این بخش همچنین از حمایت قابل توجهی از صنعت IT به خوبی توسعه یافته کشور هندوستان برخوردار است. علاوه بر این، هند به دنبال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در تولید ماشین آلات نساجی در  تعداد بالا است، تولید با کیفیت و کمیت که نیازهای جهانی را برآورده می کند. این کشور همچنین سعی کرده است وابستگی وارداتی به ماشین آلات نساجی را از طریق تلاش های ترکیبی و متوازن بین صنعت مهندسی نساجی و دولت کاهش دهد و با تمرکز بر کیفیت به تصرف بازارهای بزرگتر کمک کند.

در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۳۲۵۰ شرکت در زمینه تولید ماشین آلات نساجی، لوازم جانبی و تجارت تجهیزات در هند فعالیت داشتند. این صنعت نه تنها تقاضای فزاینده داخلی را تامین می کند، بلکه پتانسیل ایجاد هند را به عنوان قطب صادراتی ماشین آلات نساجی با ماشین های ریسندگی که بزرگترین فرصت صادراتی را نشان می دهد، دارد. بخش عمده‌ای از صنعت ماشین‌آلات نساجی در هند با همکاری های متقابل شرکت‌های هندی با همتایان خود در آلمان، ایتالیا، چین و ژاپن ایجاد کرده‌اند، رشد و توسعه پیدا کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دولت هند ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را از طریق مسیر خودکار در این بخش مجاز می کند، که همراه با یک اکوسیستم سیاست حمایتی می تواند از سرمایه گذاران بیشتری که می خواهند از رقابت در تولید کشور استفاده کنند، استقبال کند.

مقایسه آمار صادرات و واردات ماشین آلات نساجی هند
مقایسه آمار صادرات و واردات ماشین آلات نساجی هند

 

آمار واردات ماشین آلات نساجی هند
آمار واردات ماشین آلات نساجی هند

 

هند یکی از پیشتازان صنعت نساجی و پوشاک در سطح جهان با پیشینه قوی نساجی است. حجم بازار  نساجی هند بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می باشد. رشد در بازار داخلی و فرصت‌های بالقوه صادرات نشان می‌دهد که تقاضای ماشین‌آلات نساجی باید با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 10 تا ۱۲ درصد رشد میکند.

در حال حاضر، صنعت ماشین آلات نساجی در هند حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارزش دارد و سالانه ۵ درصد رشد می کند. این نشان دهنده قدرت رو به رشد این بخش فرعی در زنجیره ارزش منسوجات در هند است. یک صنعت قوی مهندسی نساجی که می تواند رشد کند، رقابت کند و صادرات داشته باشد، می تواند از صنعت رو به رشد نساجی هند حمایت کند و شور و نشاط و رقابت را بیافزاید.

صادرات جهانی ماشین آلات نساجی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار برآورد شد و هند با ۳.۳ درصد سهم هشتمین صادرکننده بزرگ ماشین آلات نساجی در جهان بود.

در سال ۲۰۲۱، صادرات ماشین آلات نساجی هند بیش از ۶۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. آمارهای وزارت بازرگانی و صنعت نشان می دهد که صادرات ماشین آلات نساجی از ۳۱۷.۸۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۵۲۶.۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بازارهای اصلی هند برای صادرات ماشین آلات نساجی عبارتند از ترکیه (۱۸ درصد)، بنگلادش (۱۰ درصد)، چین (۸ درصد). درصد)، آلمان (۶ درصد) و مالزی (۴ درصد). در مقایسه، واردات ماشین آلات نساجی هند در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱۶۲۶.۲۱ میلیون دلار بوده است که از ۸۳۷.۷۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. واردات ماشین آلات نساجی عمدتاً از چین (۴۷ درصد)، ژاپن (۱۴ درصد) و آلمان (۱۳ درصد) بوده است.

ماشین آلات ریسندگی:

واردات ماشین آلات ریسندگی هند با حدود ۱۸۶ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ به ۳۲۸.۶۱ میلیون دلار رسید. بیشتر ماشین آلات ریسندگی از ژاپن (۳۹ درصد)، چین (۱۹ درصد) و آلمان (۱۰ درصد) وارد هند شده است. در مقایسه، ارزش صادرات ۲۶۳.۴۷ میلیون دلار بود که ۸۲ درصد بیشتر از ۱۴۴.۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بود. اروپا بیشترین واردات را از هند (عمدتاً ترکیه) به ثبت رساند. سایر بازارهای اصلی عبارتند از بنگلادش (۱۳ درصد)، مصر (۶.۴ درصد)، مالزی (۶.۳ درصد) و چین (۵.۲ درصد).

indian-textile-machinery-manufacturer

ماشین آلات تکسچرینگ:

واردات ماشین آلات تکسچرایزینگ هند با ۱۱۸ درصد افزایش به ۶۰.۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۲۷.۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است. دولت هند تولیدکنندگان نساجی را تشویق می‌کند تا بر سرعت، مهارت و سطح بالا تمرکز کنند وارد مشارکت‌های جدید برای توسعه صنعت نساجی شوند.

آمار صادرات ماشین آلات نساجی هند
آمار صادرات ماشین آلات نساجی هند

 

پنج صادر کننده مهم ماشین آلات نساجی به هند به ترتیب چین.ژاپن.آلمان.ایتالیا و بلژیک هستند
پنج صادر کننده مهم ماشین آلات نساجی به هند به ترتیب چین.ژاپن.آلمان.ایتالیا و بلژیک هستند

 

محموله ها عمدتاً از آلمان (۵۲.۹۲ درصد)، چین (۳۷.۹۰ درصد)، ایتالیا (۳.۵۷ درصد) و بلژیک (۲.۴۷ درصد) بوده است. صادرات ماشین آلات تکسچرایزینگ به خارج از هند ۲۳۰ درصد از نزدیک به ۴.۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۳.۷۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. ترکیه با سهم ۶۵ درصدی قوی ترین مقصد برای این ماشین آلات بود. آرژانتین، بنگلادش و امارات به ترتیب با ۹.۲، ۶.۱ و ۵.۵ درصد دیگر سرمایه گذاران اصلی در این بخش بودند.

ماشین آلات بافندگی:

در سال ۲۰۲۱، واردات ماشین آلات بافندگی هند با ۶۲ درصد افزایش به ۴۰۹.۵۸ میلیون دلار رسید که عمدتاً از چین (۵۹.۳ درصد) و ژاپن (۱۲.۷ درصد) بود. از سوی دیگر، صادرات ۴۲.۰۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ ثبت شد که نسبت به ۳۰.۷۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

indian-textile-machinery-manufacturer

ماشین آلات بافندگی گردباف:

واردات ماشین آلات بافندگی گردباف ۱۰۳ درصد در سال گذشته افزایش یافت و به ارزش ۳۳۰.۸۵ میلیون دلار رسید. محموله ها عمدتاً از چین (۷۰ درصد)، آلمان (۸ درصد) و ژاپن (۴ درصد) بوده است. صادرات نیز با ۱۹۲ درصد رشد به ۱۱.۸۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسید که چین، نپال و آلمان بازارهای اصلی بودند.

در گذشته، رشد بازار ماشین آلات نساجی هند به دلیل فقدان اتوماسیون متوقف شده بود. با این حال، فناوری اتوماسیون ماشین‌آلات نساجی به‌ شدت پیشرفت کرده است و باعث توسعه ماشین‌های خانگی قابل مقایسه با ماشین‌های تولید شده در کشورهای پیشرفته صنعتی شده است.

تلاش های قابل توجه و مستمری برای تقویت فناوری بومی برای کاهش وابستگی به واردات انجام شد. امروزه این پیشرفت های تکنولوژیکی در بازار ماشین آلات نساجی، تولیدکنندگان را قادر به عرضه ماشین آلات مدرن کرده است. بیشتر جدیدترین فناوری‌های اتوماسیون عمدتاً بر روی انعطاف‌پذیری بیشتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سیستماتیک‌تر کردن نسخه‌های جدید متمرکز شده‌اند.

ابتکارات و تشویق های دولت

دولت هند تلاش هایی را برای ترویج صنعت نساجی و پوشاک خود انجام داده است. پیوش گویال وزیر نساجی از فعالان صنعت نساجی کشور خواسته است تا از فناوری های پیشرفته برای تولید استفاده کند. وزارت او ۲۰ پروژه تحقیقاتی استراتژیک در بخش منسوجات فنی را فعال کرده است. اینها شامل منسوجات با کاربرد در کشاورزی، الیاف ویژه، منسوجات هوشمند، منسوجات پوشاک فعال، تجهیزات محافظتی، و منسوجات ورزشی هستند. این پروژه های تحقیقاتی تحت برنامه ای با عنوان ماموریت منسوجات فنی (NTTM) قرار دارند.

دولت هند تولیدکنندگان نساجی را تشویق می کند تا بر سرعت، مهارت و سطح بالا تمرکز کنند و وارد مشارکت های جدید شوند. دولت ۱۰۰ میلیارد دلار برای صادرات منسوجات و پوشاک طی پنج سال آینده هدف گذاری کرده است. صنعت مهندسی نساجی هند برای ارتقای تعالی تولید بسیار مهم است، که در آن تحقیق و توسعه داخلی، روحیه کارآفرینی و همکاری ها به یافتن فرصت های جدید کمک می کند.

علاوه بر این، طرح‌های تشویقی مرتبط با تولید (PLI) و طرح‌های PM-MITRA (منطقه یکپارچه نساجی و پوشاک) راه‌اندازی خوشه‌های منسوجات را برای توسعه اقتصاد هند و سوق دادن کشور به سمت «Atmanirbhar Bharat» را ممکن می‌سازد.  به همین ترتیب، دولت هند یک سیاست ملی کالاهای سرمایه ای را طراحی کرده است که هدف آن افزایش تولید کالاهای سرمایه ای از ارزش حدود ۳۱ میلیارد دلار به ۱۰۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ است.

در سطح منطقه ای، خوشه های صنعتی به امکاناتی مانند ماشینکاری دقیق، عملیات حرارتی، کنترل کیفیت، طراحی زیرساخت های مهارتی نیاز دارند. طرح مرکز تسهیلات مهندسی مشترک (CEFC) به سازندگان ماشین اجازه می دهد تا امکانات زیرساختی را بهبود بخشند.

توسعه بسترهای نوآورانه فناوری تولید مبتنی بر وب

برای شروع و تسهیل شناسایی مشکلات فناوری که صنعت هند با آن مواجه است، وزارت صنایع سنگین بسترهای نوآوری فناوری تولید باز مبتنی بر وب را تحت طرح کالاهای سرمایه ای (CGS) توسعه داده است. این شامل توسعه فن‌آوری‌های کلیدی تولید «مادر» به صورت بومی از طریق «چالش‌های بزرگ» در پلت‌فرم‌ها برای کمک به دستیابی به چشم‌انداز و یک بخش تولید رقابتی جهانی در هند است.

 

تسهیلات یکپارچه زیرساخت صنعتی

تحت مؤلفه تأسیسات زیرساخت‌های صنعتی یکپارچه (IIIF)، پارک ماشین ابزار Tumakuru (TMTP) با مساحتی در حدود ۵۴۰ هکتار در کارناتاکا در حال راه‌اندازی است. این پارک با هدف ویژه (SPV) که توسط هیئت توسعه مناطق صنعتی کارناتاکا (KIADB)، دولت کارناتاکا، و وزارت صنایع سنگین، دولت هند ایجاد شده است.

این پارک ماشین ابزار باید زیرساخت راه اندازی حدود ۱۵۰ واحد تولیدی ماشین ابزار را فراهم کند و تجمع و همکاری سازندگان قطعات و ماشین آلات را در یک مکان تسهیل کند. بنابراین هدف این پارک مقرون‌به‌صرفه‌سازی بخش، تشویق ساخت ماشین‌ابزارهای پیشرفته، افزایش قابلیت صادرات و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر است.

طرح کالاهای سرمایه ای

وزارت صنایع سنگین و شرکت‌های دولتی طرح فاز دوم «افزایش رقابت در بخش کالاهای سرمایه‌ای هند» را در ژانویه ۲۰۲۲ ابلاغ کرده است که منجر به بومی‌سازی محصولات و فناوری خواهد شد. طرح پیشنهادی با مجموع هزینه مالی ۱۲۰۷ کرور روپیه به تصویب رسیده است.

انتظار می‌رود که اندازه بازار ماشین‌آلات نساجی هند در سال‌های آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد. تقاضای شدید صنعت نساجی و افزایش سرمایه گذاری در ماشین آلات پنبه پاک کنی رشد بازار را تقویت می کند. همچنین افزایش تقاضا برای پارچه های نبافته تقاضا برای ماشین آلات نساجی بی بافت را افزایش خواهد داد.

نمایشگاه ماشین آلات نساجی در هند

هندوستان از نمایشگاه های نساجی زیادی میزبانی می کند. اما مهمترین این نمایشگاه ها در بخش ماشین آلات نساجی نمایشگاه ایتمه هندوستان است  (ITME INDIA) شرکت های داخلی و خارجی حضور گشترده ای در آن دارند.

همچنین شرکت های هندی برای فروش و بازایابی ماشین آلات خود در نمایشگاه های نساجی در اقصی نقاط جهان به ویژه نمایشگاه ایتمه هند – نمایشگاه ایتما میلان – نمایشگاه آی تی ام ترکیه و … حضور گسترده ای دارند.

 

چالش ها

بازار ماشین آلات نساجی هند فرصت های تجاری زیادی برای پیشرفت دارد، با این حال، برای دستیابی به رشد پایدار باید با برخی از چالش ها مقابله کرد.

هزینه تعمیر و نگهداری بالای ماشین آلات است، زیرا ممکن است مانع رشد بازار ماشین آلات نساجی در سال های آینده شود. موتورهای الکتریکی و ژنراتورها محرک های اصلی همه ماشین آلات هستند. هر گونه شکست در این موارد می تواند منجر به خرابی پرهزینه شود. بنابراین، در حال حاضر، برای افزایش طول عمر این تجهیزات و به حداقل رساندن خطر چنین خرابی های برنامه ریزی نشده، موجودی و نگهداری پیشگیرانه مورد نیاز است.

بازار قطعات یدکی و فناوری برای ماشین آلات نساجی مدرن در حال حاضر در هند چندان قوی نیست. در نتیجه بخش زیادی از آن ممکن است نیاز به واردات از کشورهای دیگر داشته باشد که منجر به افزایش هزینه ها می شود. واردات ماشین آلات از کشورهای دیگر نیز مستلزم تامین نیروی کار آموزش دیده با مجموعه مهارت های خاص است. این منجر به اضافه کردن هزینه اضافی و توقف فرصت های شغلی محلی می شود.

در نهایت، از آنجایی که اکثر تولید کنندگان ماشین آلات جهانی در حال ایجاد پایگاه تولیدی خود در هند هستند، می تواند منجر به افزایش رقابت برای تولید کنندگان هندی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×